پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۷۹۵۵
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹
معاون دادستان مشهدگفت: موضوع خشونت یکی از مهم‌ترین ریشه‌هایی است که بسیاری از پرونده‌های قضایی را تشکیل می‌دهد.

شعار سال: محمد بخشی‌ محبیدر کارگاه‌های تربیت مدرس با موضوع "پیشگیری از خشونت" با بیان اینکه "موضوع خشونت یکی از مهم‌ترین ریشه‌هایی است که بسیاری از پرونده‌های قضایی را تشکیل می‌دهد و بسیاری از مشکلاتی که در جامعه با آن روبه‌رو هستیم از آن نشأت گرفته است"،تصریح کرد: خیلی‌ها تصور می‌کنند که یک خشونت حتماً باید منتهی به شکنجه یا قتل شود، درحالی‌که این مورد امری غلط است.

وی خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم خشونت را در شکل‌های مختلف دسته‌بندی کنیم. همچنین در حاشیه شهرها عمدتاً محرومیت‌هایی دیده می‌شود که شاید کمتر کسی به سراغ آن برود و باید به‌عنوان یک آسیب جدی به آن توجه شود.

معاون دادستان مشهد درخصوص فعالیت‌های فعالان حوزه اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی عنوان کرد: کمیسیونی تحت عنوان مقابله با اراذل و اوباش درنظر گرفتیم و در ابتدا دادستانی خواستار آن بود تا به موضوع خشونت ورود پیدا کند، به سراغ پیگیری‌های قضایی رفتیم.

وی بیان کرد: ما در قانون عنوانی به نام اراذل و اوباش نداریم، اما اختلال‌کننده در نظم داریم که کمیته حقوقی به این نتیجه رسید که تعریف خاصی را از اراذل و اوباش داشته باشیم.

بخشی محبی تاکید کرد: تمامی افرادی که به‌عنوان اراذل و اوباش شناسایی می‌شدند در مشهد و سطح استان تحت نظارت قرار گرفتند و در فرمانداری نیز کمیته‌ای تشکیل شد که این افراد خود را معرفی کنند و هر زمان که بخواهیم آن‌ها را دعوت و کارگاه‌‌هایی را برایشان برگزار می‌کنیم.

معاون دادستان مشهد ادامه داد: این افراد اعضاء جامعه هستند، اما ما آن‌ها را طرد کردیم. این امر سبب می‌شود که این افراد تحریک ‌شده و خشونت‌های خود را ادامه دهند و ما سعی برآن داریم این افراد را کنترل کنیم و به جامعه باز گردانیم.

وی افزود: بخش قابل توجهی از این افراد اصلاح شده و به جامعه بازگشتند. خوشبختانه سازمان‌های مردم‌نهادی که در زمینه حمایت‌های اجتماعی با حوزه دادستانی فعالیت می‌کنند، بی‌نظیرند.

بخشی محبی در خصوص حمایتی که از زنان و کودکان صورت می‌گیرد، عنوان کرد: تا کنون 300 نفر از وکلای ما اعلام آمادگی کردند و تحت حمایت حوزه اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق عامه دادستانی قرار گرفتند و ما پرونده‌های خاص را به این افراد محول خواهیم کرد.

معاون دادستان مشهد در ادامه سخنان خود گفت: همه مردم حق دارند که نسبت‌به مشکلات عمومی و شخصی خود مطالبه‌گر باشند.

محمد بخشی‌ محبی، اظهار کرد: استان خراسان رضوی و مشهد با ظرفیت بسیار خوبی در سازمان‌های مردم‌نهاد الگویی برای کشور است.

وی ادامه داد: کارگاهی را در مشهد شروع کردیم که تا شش روز ادامه خواهد داشت. در سه روز ابتدایی موضوع سازمان‌های مردم‌نهاد و نقش‌آفرینی ‌آن‌ها را درنظر گرفته‌ایم و در پی آن هستیم تا ببینیم که چگونه می‌توانیم آن‌ها را در اتفاقاتی که در جامعه رخ می‌دهد، دخالت دهیم و به نوعی آن‌ها را مطالبه‌گر کنیم.

معاون دادستان مشهد افزود: در ماده 66 آیین دادگستری متاسفانه با وجود ماده تصویب شده، اما سازوکارهای اجرایی آن تا حدودی کار را برای تمامی سازمان‌های مردم‌نهاد سخت کرده تا بتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

بخشی محبی با اشاره به برگزاری این کارگاه عنوان کرد: در کارگاه‌های برگزار شده در خدمت عزیزانی هستیم که آگاه‌سازی را انجام می‌دهند و همچنین نحوه مطالبه‌گری را به این افراد آموزش می‌دهیم و به آسیب‌های اصلی که ریشه بسیاری از مشکلات را شامل می‌شود و در جامعه وجود دارد ، در این کارگاه‌ها اشاره خواهیم کرد.

ویتصریح کرد: هدف از برگزاری این کارگاه‌ها تقویت مدرسانی است که موضوع سمن‌ها و سازمان هایمردم‌نهاد را در اولویت قرار داده است. ما در کشور کمتر توجهی را به مطالبه‌گران مردمی انجام داده‌ایم و همه مردم حق دارند نسبت‌به مشکلات عمومی و شخصی خود مطالبه‌گر باشند.

معاون دادستان مشهد تاکید کرد: خوشبختانه حضور سازمان‌های مردم‌نهاد توانسته است از آسیب‌های جدی‌ای که ما گاه از آن غافل بوده‌ایم، پیشگیری کند.

بخشی محبی با بیان اینکه "سازمان‌های مردم‌نهاد به لحاظ کارشناسی و تخصصی که در زمینه‌های مختلف دارند به صورت افتخاری و رایگان وارد این عرصه‌ها شدند و به‌طور دغدغه‌مند مطالبه‌گری را انجام می‌دهند"، اظهار کرد: به طور مثالزمانی که مردم درخصوص موضوع آب مسائل خود را مطرح می‌کنند، این امر موجب می‌شود تا مانع از بحران‌های امنیتی که ممکن است در آینده کشور و شهر را دچار بحران کند، شود.

وی با اشاره به اینکه "آب به‌عنوان اصلی‌ترین مساله در حفظ حقوق عامه مردم قرار گرفته است"، گفت: مطالبه‌گری مردم باعث شده که دادستانی وارد مطالبه‌‌هایی شود که کمتر مورد توجه ما بود؛ به‌عنوان مثال در عرصه‌هایی مانند آب، حقوق زنان، کودکان، کودک‌آزاری و... ورود پیدا می کند.

بخشی محبی بیان کرد: همچنین در هفته گذشته کمیته شناسایی شورای حفظ بیت‌المال را داشتیم که مردم درخصوص ارتفاعات مشهد بسیار مطالبه‌گرانه وارد شدند و تجمعاتی را در ارتفاعات برگزار کردند و مانع از احداث کمربندی در این مکان شدند. خوشبختانه با دستور دادستانی انفجارها کاملاً متوقف شد و هیچ انفجاری در این ارتفاعات انجام ندادیم؛ زیرا که این محل در گسلی قرار گرفته است که می‌توان یکی از خط‌های زلزله باشد و هر انفجار می‌تواند تاثیرات مخربی را از نظر علم زمین‌شناسی ایجاد کنند.

معاون دادستان مشهد ادامه داد: در ارتفاعات جنوبی مشهد دستوری صادر شد که تمامی این ارتفاعاتبه‌عنوان یک مجموعه برای تفریح مردم و طرح‌های توریستی و گردشگری لحاظ شود و ما در آن‌جا نمی‌توانیم اجازه دهیم که این مکان زیر بار ترافیک برود.

وی تصریح کرد: این امر به دادستانی بازمی‌گردد و یکی از اقداماتی که صورت گرفت این بود که مقابله با زمین‌خواری و تغییر کاربری‌ها نیز صورت گرفت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 30 مهر 96، کد مطلب: 96073016932:www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین