پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۰۷۱۳
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۴
تحلیل اخبار گوناگون درباره خودروی تارا نشان می دهد که این روزها گویا موافقان و مخالفان آن در مقابل یکدیگر صف کشیده اند. گروهی که ایران خودرو را ناتوان از تولید حجم تعهدات می دانند و گروهی که تولید به موقع و پاسخگویی به تعهدات را بعنوان نقطه عطف فعالیتی ایران خودرو می پندارند. اما نقطه مشترک هر دو گروه این است ، کسی از کیفیت تارا بد نمی گوید و ان را بعنوان خودرویی خوب قبول دارند.

شعار سال: گویا قرار است بعد از سال ها ، شاهد تولید خودرویی داخلی در کلاس جهانی باشیم. خودرویی که موافقان و مخالفان آن ، تائید کننده کیفیت کار بوده و اختلافات روی شیوه پاسخگویی به تعهدات است.

حمید مرادی قائم مقام اجرایی مدیرعامل با اشاره به تولید انبوه تارا، از افزایش تولید روزانه به ۱۰۰ دستگاه خبر داده و مدعی است که با ادامه روند کنونی به زودی تولید روزانه به ۳۰۰ دستگاه خواهد رسید و در آینده نزدیک، برنامه فروش فوق العاده تارا نیز به اجرا گذاشته خواهد شد. وی بیان داشته که تارا اتوماتیک نیز به زودی وارد مرحله تجاری سازی و تحویل به مشتریان خواهد شد.
مرادی با بیان این که بیش از دوهزار دستگاه تارا از ابتدای امسال تولید شده، اظهار کرده که این محصول با سطح بالای داخلی سازی به تولید رسیده و نظارت‌های کیفی دقیقی در فرآیند تولید آن اعمال شده است. به منظور اطمینان از عرضه محصول با کیفیت، آزمون‌های مختلفی برای آن انجام شده، در چندین نوبت بهبود و ارتقای کیفیت یافته و وارد بازار شده است.

در مقابل ، برخی از منتقدین بیان داشته اند که بنا بود ایران خودرو در پنج ماه ابتدایی امسال، ۲۱ هزار دستگاه تارا تولید کند اما این رقم به ۱۳۰۰ رسیده‌است. آنها می گویند که حاشیه‌های تارا از همان روز رونمایی آغاز شد که خودرو نمایش داده شده حتی استارت نخورد. منتقدین می گویند با این روند ، سرنوشت خودروهای پیش‌فروش شده چه خواهد شد؟
 

تعداد بازدید : 12


اما از تارا چه می دانیم :  

ستاره بومی ایران خودرو، سرآمد ایمنی و کیفیت خودرو‌های داخلی : 
از مرحله ایده پردازی تا تولید تجاری یک محصول در صنعت خودرو، فرآیند‌های پیچیده‌ای طی می‌شود که بخش به بخش آن حاصل نیاز سنجی‌های بازار‌های مختلف، پتانسیل‌های سازنده و البته آینده نگری در گسترش پلتفرم است. زیرا در صنعت خودروی مدرن امروزی وقتی پلتفرمی جدید در مسیر تولید قرار می‌گیرد، در واقع صحبت از یک مگاپلتفرم است که خودروساز می‌تواند با استفاده از آن چند محصول را تولید کند. به این ترتیب داخلی سازی قطعات، هزینه‌های طراحی و سرمایه گذاری مسیری اقتصادی را طی می‌کنند. تارا به عنوان یک خودروی جدید در سبد محصولات ایران خودرو نه تنها معرف یک محصول جدید است، بلکه دستاورد‌های بسیاری برای صنعت خودرو کشور و سازنده دارد که حاصل نگاه مگاپلتفرمی این خودروساز به گسترش سبد محصول است. اگر از منظر مهندسی ساخت و تولید (Manufacturing engineering) به تارا محصول جدید ایران خودرو نگاه کنیم، باید تولید این خودرو را فراتر از گسترش سبد محصول به حساب آورد. زیرا تجربه به کارگیری پلتفرم‌های جدید در صنعت خودرو در واقع همراه با کسب دانش فنی در حوزه‌های مختلفی، چون اتوماسیون تولید، کیفیت، مونتاژ، تامین خطوط، خدمات پس از فروش و ... است. به این ترتیب باید حضور یک پلتفرم جدید در خطوط تولید خودروساز را دلیل بر افزایش توانمندی‌های ان خودروساز به حساب آورد. براساس برنامه ریزی‌های انجام شده تولید این محصول با گیربکس شش سرعته اتوماتیک به زودی آغاز می‌شود . به طور مثال کافی است نگاهی به تولید تارا در ایران خودرو کنیم. قطعات بدنه تارا در نمونه‌های تولید تجاری با تلورانسی روی استراکچر بدنه مونتاژ شده است که فواصلی دقیق دارند. از این رو به راحتی می‌توان نتیجه گرفت پلتفرم باکیفیت این خودرو در کنار کیفیت مونتاژ در خطوط سازنده همراه با به کارگیری ابزار‌های مدرن مونتاژ، باعث شده نمونه‌های تجاری تارا از نظر کیفیت ساخت یک سر و گردن بالاتر از محصولات داخلی قرار بگیرد.

مشخصات موتور بعنوان قلب تارا : 
پیشرانه نصب شده در تارا موتور ۵ TU پلاس است که نسخه بهینه‌سازی شده موتور تی یو ۵ محسوب می‌شود. این پیشرانه ۱.۶ لیتری می‌تواند حداکثر ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که ارقامی خوب برای یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی محسوب می‌شوند. مهم‌ترین تغییرات در این پیشرانه، اضافه شدن سامانه زمان‌بندی متغیر مداوم سوپاپ‌ها (CVVT) و پمپ روغن با خروجی تطبیقی است. این خودرو از شتاب و کشش مناسبی برخورداراست به خصوص در نسخه دنده دستی که کنترل شتاب‌گیری آن در اختیار راننده قرار دارد.

وضعیت ایمنی در تارا : 
تارا ستاره جدید صنعت خودرو ایران است که در تمامی بخش‌ها یک قدم جلو‌تر از خودرو‌های تولید شده درکشور به حساب می‌آید. سدان جدید ایران خودرو از نسل جدید پیشرانه، نسل جدید تکنولوژی‌های ایمنی و نسل جدید ورق‌های بدنه بهره می‌برد.تارا بی شک یکی از منحصر به‌فردترین محصولات شرکت ایران خودرو است که به دلیل برخورداری از قابلیت‌های، می‌تواند بهترین انتخاب برای خرید یک خودروی با کیفیت و ایمن باشد.
خودروی تارا در بخش ایمنی دارای تجهیزات و استاندارد‌های مهم و بی نظیری، چون استاندارد حفاظت از عابر پیاده، سیستم ترمز ضد قفل ABS، EBD، HSA، ESC، TCS، TPMS، استفاده از ورق‌های دوفازی با استحکام بالا، سیستم قطع سوخت خودکار و برخورداری از سه کمربند سه نقطه‌ای برای ایمنی تمامی سرنشینان عقب خودرو، یکی دیگر از فواید و مزایای این خودرو بوده که این محصول را از دیگر رقبا متمایز می‌نماید و هریک از این تجهیزات می‌تواند در مواقع اضطراری مانع از بروز حوادث ناگوار شود.
تعداد بازدید : 5
نکاتی درباره استاندارد ایمنی عابر پیاده «تارا»

ویژگی‌ها و ملاحظات فنی در طراحی و تولید بخش‌های جلویی خودرو، درب موتور و برف‌پاک‌کن‌ها

استاندارد حفاظت از عابر پیاده( Pedestrian): 
تارا تنها محصول تولید داخل بوده که برای نخستین بار در کشور موفق به دریافت استاندارد ایمنی عابر پیاده در تصادفات جاده‌ای شده است، این آزمون دارای دو بخش اصلی برخورد سر با نقاط مختلف درب موتور و برخورد پا با نقاط مختلف سپر است. کسب این استاندارد، بیانگر سطح بالای ایمنی این محصول و اهتمام شرکت ایران خودرو به حفظ جان عابرین پیاده و مسئولیت پذیری در جامعه است . 

کنترل پایداری الکترونیکی و سیستم کنترل کشش (ESC، (TCS :
سیستم کنترل کشش و سیستم پایداری الکترونیکی که با دریافت اطلاعات از سیستم ABS باعث فرمان پذیری راحت خودرو در سر پیچ‌ها شده و همچنین از هرزگردی چرخ‌ها در مسیر‌های لغزنده (برفی و یخ زده) و بکسباد کردن چرخ‌ها جلوگیری می‌نماید.

سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HSA) :
سیستم HSA جهت حفظ پایداری خودرو در سربالایی استفاده می‌شود و به راننده کمک می‌کند تا هنگام شروع حرکت در سر بالایی‌ها بدون این که خودرو ذره‌ای عقب برود، کاملا به سمت جلو حرکت کند.

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) :
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمزی مکملی برای ترمز‌های مجهز به سیستم ABS به شمار می‌رود و در هنگام ترمز با تقسیم نیروی وزن تعادل اتومبیل را حفظ کرده و جلوی انحراف اتومبیل را می‌گیرد. این سیستم موجب استفاده از تمام توان ترمزی محور عقب می‌شود.

دستیار ترمز اضطراری (EBA):
یکی از مهمترین سیستم‌های پیشرفته، سیستم دستیار ترمز اضطراری می‌باشد. دستیار ترمز یا کمک ترمز، یک ویژگی ایمنی به منظور کمک به رانندگان در هنگام توقف‌های ناگهانی می‌باشد. هنگامی که راننده در مواقع اضطراری نتواند حداکثر مقدار نیرو را روی پدال ترمز خود اعمال کند، کمک ترمز شروع به کار می‌کند و نیروی بیشتری اعمال می‌کند. این امر باعث می‌شود وسیله نقلیه در مسافت کمتری متوقف شود که می‌تواند به طور موثری، مانع از برخورد و بروز حوادث ناگوار شود.

نشانگر اخطار کاهش فشار باد تایر (TPMS):
وظیفه این سیستم نشان دادن میزان باد لاستیک‌ها به راننده می‌باشد. این سیستم می‌تواند نه تنها از بروز تصادف‌هایی که به این دلیل پیش می‌آید جلوگیری کند بلکه با تذکر به راننده در مورد کم بودن باد لاستیک‌ها، میزان مصرف سوخت را نیز کاهش دهد.

استفاده از ورق‌های دوفازی (Dual Phase) با استحکام بالا :
فن‌آوری جوش لیزری قطعات بدنه که به استحکام بالاتر اتاقک سرنشینان منجر گردیده از دیگر نکات بارز ایمنی این محصول بشمار می‌رود که در تصادفات احتمالی باعث کمترین آسیب به راننده و دیگر سرنشیان می‌گردد
تمامی این تجهیزات به همراه سایر امکانات رفاهی این خودرو یک رانندگی ایمن، ایده‌آل و لذتبخش را برای راننده و دیگر سرنشینان را فراهم می‌نماید. نکته جالب توجه در خصوص این خودرو این که آزمون‌های انجام شده در اسپانیا و آلمان بر روی خودروی تارا، مطابق استاندارد‌های روز بوده است و برای دریافت تاییده اروپایی ایمارک (E-mark) تست‌هایی مطابق با استاندارد‌های روز بر روی این خودرو انجام شده است. آزمون تصادف عابر پیاده شامل دو بخش اصلی است که همه خودرو‌های عرضه شده در اروپا باید آن را پاس کنند. که تارا در این آزمون سربلند بیرون آمده است. تارا ایران خودرو به عنوان یک خودروی تولید داخل با بیشترین درصد داخلی سازی بر اساس نتایج تست‌های تصادف یکی از ایمن‌ترین خودرو‌های ایرانی است. ایران خودرو با تولید تارا نه تنها مشتریان را با یک محصول ایمن و با کیفیت استاندارد بالا معرفی کرده، بلکه فصل تازه‌ای از تکنولوژ یهای پیشرفته درزمینه ایمنی را درصنعت خودروی کشور نهادینه کرده است. به عبارت دیگر یک پوست اندازی درصنعت خودرو و قطعه سازی کشور با طراحی و تولید تارا در شرایط تحریمی و جنگ اقتصادی علیه کشور رخ داده است. این پوست اندازی همراه با تکنولوژی‌های روز است که این روند درمحصولات آتی ادامه خواهد داشت . 
 
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین