پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۰۹۳۲
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹
اعضای محترم شورای ششم شهر رشت خداوند سبحان در آیه ۱۵۱ سوره بقره می‌فرمایددر میان شما رسولی از خودتان فرستادیم که همواره آیات مارا برشما می‌خواند، و شما را پاک و پاکیزه می‌کندو کتاب و حکمت به شما می‌آموزد و آنچه را نمی‌دانستید به شما تعلیم می‌دهد

در زمانی که در آستانه انتخاب هفتاد و سومین شهردار رشت هستید، آیه بالا را برای شما نوشتم که یادآور شوم روش انتخاب پیامبر توسط خداوند چگونه بوده است نکته‌ایی که در این آیه به ان اشاره می‌شود این است انتخاب رسول از بین خودتان است.
 
اگر این آیه را سر لوحه کارتان قرار دهید همانا که رستگار شوید.
 
انتخاب شهرداری که بومی نباشد و با ساختار شهرداری آشنایی نداشته باشد هرچقدر هم مدیر خوبی باشد نمی تواند موفقیت لازم را داشته باشند.
 
شهردار رشت باید با توجه به فرهنگ مردم رشت انتخاب شود هر قومی خصوصیات فرهنگی و اخلاقی خاص خودش را دارد. گیلک در تاریخ دو هزار ساله خودش نشان داده است زیر بار حرف زور نمی رود، اعراب همه ایران را گرفتند ولی پشت دروازه گیلان ۳۰۰ سال ماندند، آیا به علت وضعیت جغرافیایی گیلان بود؟ همان موقع کشورهای کوهستانی زیادی را فتح کرده بودند و در اروپا تا نزدیک فرانسه رفته بودند، گیلک به اختیار، تشیع را قبول کرد و با میل خودش مسلمان شد و با زور شمشیر این اتفاق نیفتاد.
 
رضا شاه با زور نتوانست حجاب را از سر زنان گیلانی بردارد، پسرش با کار فرهنگی و درازمدت کمی در این کار موفق شد به طوری که در مدت زمان طولانی یک عده حجاب را کنار گذاشتند و یک عده ای حجاب را کنار نگذاشتند. بعد از انقلاب نیز هر کاری کردند با زور همه باحجاب نشدند. مانتو ها را ببینید هر روز کوتاه تر شد و الان مانتویی نمانده است. سر تعداد دکمه روپوش دخالت کردند. الان دکمه ای نمانده است. مردم رشت فرهنگ خاص خودشان را دارند چشم در چشم طرف میشوند، اگر طرف انتظار سلام داشته باشد به او سلام نمی گوید ولی وقتی طرف مقابل، سلام گفت جواب می‌گوید- بنده سلام- این جمله خاص شهر ماست، اول غرور طرف مقابل را پایین می آورد بعد جبران میکند می‌گوید- بنده سلام - چه خوشمان بیاید چه بدمان بیاید رشتی ها برای کسی که برای آنها تب کنند می میرند ولی اگر کسی برای آنها تب نکند محل سگ هم نمی گذارند !
 
مراکز بهداشتی رشت ۱۰۰ سال است می گویند کباب گاری کباب، بهداشتی نیست و به آنها مجوز نمی‌دهند، رشتی ها میخورند! تا پاسی از شب بیدار هستند، تازه ۱۰ شب به بعد خانوادگی می آیند، خیابان گردی، بستنی خوری، یخ بهشت خوری، باقلا خوری، نصفه شب کباب می خورند! رشتی ها ۶ صبح کباب را با پلا می خورند! ما، همه چیزمان خاص خودمان است .در داخل لوبیا کباب میریزیم می خوریم! فتوکپی شبانه روزی داریم!
 
زمان جنگ هم همین طور بود،جنگ کردنمان خاص خودمان بود. شب عملیات لشکر قدس مرحوم حاج احسانبخش پلا کباب با اشپل، مغز گردو، دیسانه باقلا، زیتون پرورده برای رزمنده‌های رشتی به جبهه می‌فرستاد! میگفت رشتی ها باید خوب بخورند تا خوب بجنگند. رشتی ها مثل مردم زنجان و یزد نیستند که همه باهم وسط خیابان سینه بزنند، حالا هرچقدر صداوسیما زور بزند هرچقدرهم مداح بگوید - دست ها را بیار بالا و بلندتر جواب بده - نمی شود، رشتی ها صبح ها ساعت ۶ به مسجد محل میروند، اون هم نه مثل بسیاری از شهرهای دیگر که فقط یک دهه این کار را می‌کنند رشتی ها از اول محرم تا آخر صفر در مساجد مختلف ، دهه میگیرند. مدت دو ماه پشت سر هم این کار را می‌کنند. آیت الله بهجت سفارش می داد به مردم رشت بگویید این کار را فراموش نکنند. و این کار فقط در رشت انجام میشود. این کار برکات زیادی برای کل کشور دارد. رشتی ها ۶ صبح به روضه می روند در حین گوش دادن به روضه و مداحی، چای شیرین با پنیر سیاهمزگی رنده شده، با نان پیربو و گردو را با هم می خورند و آرام گریه می کنند، آرام سینه میزنند، آرام از مجلس بیرون می آیند. اهل پز دادن نیستند. رشتی ها در عزای فاطمه زهرا فقط مسجد نمی‌روند در خانه‌شان آش فاطمه زهرا درست میکنند تا نشانی از توجه فاطمه زهرا نگیرند ول نمی کنند، همه همسایه‌ها جمع میشوند و آش را به نوبت ملاقه میزنند ونذر میکنند وحاجت می خواهند، اگر ایام شهادت فاطمه زهرا عید نوروز باشد آش خودشان را می پزند ،کرونا باشد آش خودشان را می پزند، امکان ندارد در ۲۸ صفر هر خانه ایی چندظرف شعله زرد بهش نرسد، رشتی ها در عمر کشان آش ترش می پزند و در مجلس دف نوازی می کنند.
 
وقتی دو نفر از جناح چپ و راست دعوایشان شده باشد اولین کسانی هستن که تو دهنی میزنند، به کسانی که در مسایل مملکت دخالت میکنند و ربطی به آنها ندارد، و۸ دی درست می شود تا بقیه شهرها از اینها یاد بگیرند ۹ دی درست کنند. رشتی ها در اوج نداری موقع جنگ کاروان های هزار کامیونی به جبهه های جنگ کمک می کنند تا رشتی ها با غرور زبان زد کل کشور شوند .رشتی ها قرض میکنند تا سال یکبار هم شده ماهی سفید بخورند! رشتی همیشه شیک پوش است. رشتی برای ماه رمضانش برنامه زیاد دارد ،حتماً شامی موقع افطار بایدسر سفره باشد ،در سبزی فروشی صف می ایستند مگر میشود سر سفره سبزی خوردن نباشد، رشته خوشکار را حتماً باید بخورد کدام شهر این همه خوراکی مخصوص ماه رمضان دارد؟ روزه اگر نگیرد ولی افطار را می خورد، ثواب دارد! بعد شامش را هم جدا میخورد! به عشق رشته خوشکار منتظر ماه رمضان است.
 
سر سفره اش یک نوع پلا خورشت هست با پنچ نوع چاشنی مختلف! که از سه نوع خورشت هم گرانتر تمام می‌شود!
 
به عشق مراسم نیمه شعبان انتظارش را میکشد به عشق محرم خودش شهرش را سیاه پوش میکند عزایش عزا است. عروسیش هم عروسی است. در عروسی رقص میکند. حالا تو هی زور بزن رقص نکن او میکند، مثل اصفهانی مطالبه گر نیست. ولی وقتی به خواسته اش احترام نگذاری به تو بی محلی میکند. رای نفر اول شورای شهر از ۲۷ هزار میشود ده هزار رای، دیگر کاری نداردشورای قبلی چرا اینجوری کرده است، زود حوصله اش سر می رود رشتی به بی احترام حساسیت دارد. اگر به اوبی احترامی کنید راحت فحش میدهد! حتی تشویقهایش با چاشنی فحش همراه است. باورندارید کتاب ضرب المثل های جهانگیر سرتیپ پور را بخوانید، رشتی همیشه پیشرو است. وقتی کسی نمی دانست مدرسه چیست رشتی دخترش را به مدرسه می فرستاد. رشتی موقعی که شهرهای دیگر نمی دانستند شهرداری چیست شهردار انتخاب می‌کردند به نام میرزا خلیل رفیع که پسر یک روحانی مجتهد بودو خودش هم روحانی بود که شانزده سال شهردار رشت بود. او روحانی بود که عین بلبل فرانسه حرف میزد. شهرداری که کوچه ها را سنگفرش کرد موقعی که شهرهای دیگر نمی دانستند کوچه یعنی چی؟ در خیابانها چراغ روشن میکرد ومیگذاشت تا صبح روشن بماند.
 
تازه چه کسی شهردار را انتخاب کرده بود؟ انجمن شهر، او را انتخاب کرده بود. شهرهای دیگر ۸۰ سال طول کشید تا شورای شهر تشکیل بدهند! انجمن شهر مثل الان مزایا نداشت کارعام المنفعه بود. همان موقع میرزا کوچک خان اولین جمهوری مستقل ایران را تشکیل داد. که مقام معظم رهبری گفتند میرزا کوچک خان یک مدل مینیاتوری کوچک از جمهوری اسلامی را آن موقع تشکیل داده بود.
 
اولین کارخانه برق را رشتی هادرست کردند. اولین داروخانه شبانه روزی را رشتی ها درست کردند. موقعی که مردم شهرهای دیگر نمی‌دانستند تئاتر چیست رشتی ها اولین تماشاخانه را درست کردند. موقعی که هنرمندان در شهرهای دیگر مردها نقش زنهارا بازی می کردند، اولین بازیگر زن رشتی در ایران در تماشاخانه گیلان در رشت روی صحنه رفت، اولین کتابخانه ملی را رشتی ها درست کردند، اولین بانک ایرانی در شهر رشت افتتاح شد رشتی ها اولین خانه سالمندان را در رشت درست کردند، رشتی ها اولین راه اهن را در ایران از رشت به پیر بازار درست کردند رشتی ها اینقدر با ارمنی ها خوب بودن که در تشییع جنازه آرسن میناسیان سنگ تمام گذاشتند آدم خوب برای انها خوب است ارمنی و مسلمان ندارد.
 
رشتی ها در موقع آغاز کرونا بدون جریمه، بدون هیچ دستوری یک ماه از خانه بیرون نیامدند، خیابانها مگس پر نمی زد، ولی وقتی کرونا به شهرهای دیگر رسید و دولت گفت جریمه می کنیم اگر بیرون بیایید، پروتکل را رعایت کنید مغازها را تعطیل کنید وگرنه جریمه میکنیم گوششان بدهکار نبود! رشتی حرف خودش را میزند، کار خودش را انجام میدهد. اگر نخواهد کاری را انجام بدهد حالا شما خودت را بترکان نمی شود! باید با با زبان اورا قانع کنید. شهردار باید یک نفر اهل این شهر باشد وقتی یک نفر به او میگوید - تی پلا فوسنجان بخورم - یعنی آرزوی مرگ او را دارد! شهردار باید مال این شهر باشد، وقتی یک نفر به بگوید - خواهری چطوره؟ - یعنی دارد فحش بد میدهد! شهردار باید مال این شهر باشد تا بفهمد یکی می‌گوید - من زرجوب میان جان شورا گودیم - یعنی چی؟ شهردار باید مال این شهر باشد تا بفهمد یکی می‌گوید- من ا روخان میان زرده پر گی فتیم- یعنی چی؟
 
اعضای محترم شورا
 
شهرداری چی های ما عموما رشتی هستن، حرف زور به تک شان نمی رود! همه یک پا مدیر هستن. اصلاً شهرداری چی های رشت خیلی رشتی هستن! و غیرخودی را قبول نمیکنند، استاد پیچاندن هستن! حالا تو بگو این آقا سال‌ها فرماندار بوده، این آقا سالها مدیر فلان جا بوده، این آقا سالها مدیرکل بوده، به تک این ها نمی رود! اینها یک نفر از جنس خودشان را میخواهندکه بدنه شهرداری را بشناسد. به این‌ها نگویید چون من می‌گویم باید انجام بدهی! ممکن است بگوید چشم، ولی انجام نمی دهد، یا جور دیگر انجام می دهد که ندهد بهتر است!
 
شهرداری آشنا به بدنه شهرداری یعنی بداند به کی بگوید- تی بلا میسر ا کار ه انجام بده- بداند به کی بگوید-ری تره گم انجام بده تمانه کون ! چکن نزن -به یک نفر دیگر بگوید- تی قربان بشم اه کاره انجام ندن! -بداند به کی بگوید- اگه اکاره انجام بدی فادم تی دهن سرویس بوکند!- باید بداند با چه کسی چطور حرف بزند با ادارات دیگر چطور تعامل کند باید بداند چطور اعتماد از دست رفته مردم را به شهرداری جلب کند. انتخاب شهردار با توجه به بافت فرهنگی مردم آشنا با بدنه شهرداری کار سختی نیست .باقی بقایتان تا ۴ سال دیگر.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی گیل خبر ، تاریخ انتشار: 3 مهر 1400، کدخبر: ، www.gilkhabar.ir،473379

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین