پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۳۶۱۴۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۸
یک نماینده مجلس شورای اسلامی مدعی شده ایرانیان در فاصله سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ بیش از ۷ میلیارد دلار ارز برای خرید خانه به ترکیه برده اند.
شعار سال: "مجتبی یوسفی" نماینده اهواز و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، در توییتی نوشت: "پس از نقش ایران در عدم سقوط دولت اردوغان در کودتا، این بار ایرانیان با خرید ملک، ترکیه را از ورشکستگی نجات دادند. از ۹۷ تا ۹۹ معادل ۷ میلیارد دلار ارز برای خرید ملک در ترکیه از کشور خارج شده است. هزینه گستاخی‌های اخیر را برخی از ایرانیان پرداخت کرده‌اند. "

بر اساس آمار‌های اعلام شده در ترکیه ایرانیان طی ۳ سال گذشته و از زمان اعمال تحریم‌های آمریکا، جزء ۳ کشور اول خریدار خانه در ترکیه بوده اند.

کارشناسان و ناظران نسبت به خروج ارز برای خرید املاک در ترکیه هشدار داده و همزمان تاکید دارند ریسک سرمایه گذاری در بازار املاک کشورهایی، چون ترکیه یا گرجستان به امید دریافت اقامت با توجه به تغییر قوانین این قبیل کشور‌ها بالاست.


دولت ترکیه طی ۲ سال گذشته و برای جذب بیشتر سرمایه‌های خارجی قوانین اعطای اقامت خود را تغییر داده و از شرط خرید ۱ میلیون دلار ملک به خرید ۲۵۰ هزار دلار واحد مسکونی رسانده است.

بر اساس این قانون، هر شهروند خارجی که ملکی به ارزش دستکم ۲۵۰ هزار دلار را در ترکیه خریداری کند، مجوز اقامت در این کشور را دریافت می‌کند.

بر اساس آمار‌ها در یک سال گذشته ایرانی‌ها در صدر آمار شهروندان خارجی خریدار املاک در ترکیه بوده اند و بیش از ۵ هزار واحد مسکونی خریداری کرده اند.

روس‌ها و عراقی‌ها از دیگر مشتریان خرید خانه در ترکیه هستند. بازار املاک ترکیه که در پی بحران همه گیری کرونا در رکورد به سر می‌بُرد به برکت خرید هزاران واحد مسکونی از سوی مشتریان خارجی طی ماه‌های گذشته احیا شده و با رشد ورود گردشگران خارجی به ترکیه در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با کاهش فاحش گردشگران خارجی در سال ۲۰۲۰، اقتصاد ترکیه دوره بازیابی پس از کرونا را می‌گذراند.

این در حالی است که اقتصاد ایران به واسطه تحریم‌ها و بحران همه گیری کرونا در شرایط بسیار دشواری به سر می‌برد، با معضل مضاعف فرار سرمایه به ترکیه هم مواجه است و طی ۳ سال گذشته ده‌ها میلیارد دلار ارز به بهانه مهاجرت و یا خرید املاک در ترکیه یا دیگر کشور‌ها از کشور خارج شده است.
 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از عصر ایران، تاریخ انتشار:  ۱۱ مهر  ۱۴۰۰، کدخبر: 806107، www.asriran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
0
0
چرا باید این مقدار سرمایه گذاری در کشورهای همسایه باشه و در کشور خودمون نباشه؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین