پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۱۵۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۵
یک وکیل دادگستری گفت: تا روزی که سازمان زندان‌ها در حوزه صلاحیت قوه قضاییه باشد، نمی‌توان انتظار شفاف‌سازی و پاسخگویی داشت بنابراین سازمان زندان‌ها همچون سایر کشور‌ها باید زیر نظر وزارت کشور اداره شود.
شعار سال: نعمت احمدی در خصوص میزان پاسخگو بودن قوه قضائیه و سازمان زندان‌ها با توجه به حواشی اخیر، اظهار کرد: سازمان زندان‌ها همچون سایر کشور‌ها باید زیر نظر وزارت کشور اداره شود. اگر سازمان زندان‌ها زیر نظر وزارت کشور اداره شود، رئیس قوه قضاییه در تعیین رئیس سازمان زندان‌ها نقشی نخواهد داشت و قطعاً میزان پاسخگویی این سازمان بیشتر خواهد شد.

این وکیل پایه یک دادگستری افزود: بر این اساس که اجرای حکم، کار قضایی نیست، اداره این سازمان به وزارت دادگستری نیز مربوط نیست. وزیر دادگستری از سوی رئیس قوه قضاییه معرفی می‌شود و جزء سران قوه قضاییه است بنابراین سازمان زندان‌ها باید کاملاً مستقل از دستگاه قضایی باشد.

وی با بیان اینکه اداره کردن سازمان زندان‌ها توسط وزارت کشور با قانون اساسی و سایر قوانین مغایرتی ندارد، گفت: برخی از افراد معتقدند که کار سازمان زندان‌ها کار قضایی است که باید متذکر شد کار سازمان زندان‌ها کار قضایی نیست بلکه اجرای حکم است. کار قضایی یعنی تا قبل از صدور رأی، پس از صدور رأی روند، کاملاً اجرایی است؛ بنابراین در صورتی سازمان زندان‌ها، پاسخگو خواهد بود که زیر نظر وزارت کشور اداره شود.

این حقوقدان تصریح کرد: ما از عملکرد سازمان زندان‌ها آسیب‌های زیادی دیدیم. یکی از معضلات ما پرونده‌ای است که در سال ۶۷ رخ داد، چون از هیچ کسی نمی‌توان سوال پرسید.

احمدی تأکید کرد: تا روزی که سازمان زندان‌ها در حوزه صلاحیت قوه قضاییه باشد، نمی‌توان انتظار شفاف‌سازی و پاسخگویی داشت.

این وکیل دادگستری اظهار کرد: اگر سازمان زندان‌ها به قوه مجریه منتقل شود، می‌توان از رئیس این سازمان سوال کرد تا شفاف‌سازی کند.

وی در خصوص آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های صادره از سوی رئیس قوه قضاییه نیز گفت: ما خلأ قانونی نداریم و اگر قوانین به درستی اجرا شود، به بخشنامه و دستورالعمل نیاز نداریم. زمانی که قوانین عادی اجرا نمی‌شود، چه توقعی می‌توان از دستورالعمل و آیین‌نامه داشت؟

احمدی با بیان اینکه این آیین‌نامه‌ها در اکثر مواقع عملکرد مثبتی نداشته‌اند، گفت: ما نباید در دنیا تافته جدا بافته باشیم. باید ببینیم سایر کشور‌ها چه سازوکاری دارند و از تجربه آن‌ها استفاده کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایلنا، تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۳۸۷۴۰، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
0
0
خوبه که از تجربیات دیگر کشورها استفاده کنیم ولی زیر نظر کدوم وزارت باشه مهم نیست، مهم اینه که کار درست انجام بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین