پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۱۵۸۱
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۴
معدود مصرف‌کنندگانی در مناطق عادی آب و هوایی هستند که در یک ماه گرم، بیش از ۲۸ برابر سایر مشترکین، برق مصرف می‌کنند. از آنجا که بیش از ۸۰ درصد برق کشور با سوخت فسیلی تولید می‌شود و این منابع، دارایی‌های ملی و بین نسلی هستند، حاکمیت وظیفه‌ای در تامین برق «مصارف مازاد بر نیاز» از طریق این منابع ندارد و در خاموشی‌های ناحیه‌ای نیز، باید اولویت قطع برق با این مشترکین بسیار پرمصرف باشد.
شعار سال: مشترکین بسیار پرمصرف معدودی در مناطق عادی مانند تهران هستند که در یک ماه گرم، به طور متوسط ۸۶۰۰ کیلووات ساعت یعنی بیش از ۲۸ برابر الگوی مصرف متعارف سایر مشترکین، برق مصرف می‌کنند. چنانچه در گزارش قبل بیان شد، الگوی مصرف برق برای ماه‌های گرم در مناطق عادی ۳۰۰ کیلووات ساعت است که با توجه به مصرف بیش از ۷۰ درصد مشترکین در این بازه، به نظر می‌آید الگوی متعارفی برای این مناطق باشد.
 
مصرف ۷ درصد از کل برق توسط ۰.۲ درصد از مشترکین پرمصرف
 
بیش از ۲۰ درصد از مصرف کل برق در مناطق عادی، مربوط به مشترکین بالای ۶۰۰ کیلووات ساعت است که بیش از دو برابر الگو، برق مصرف می‌کنند. همچنین ۷ درصد از کل مصرف برق به مشترکین «بسیار پرمصرف» با مصرف بالای ۶۰۰۰ کیلووات ساعت (۲۰ برابر الگوی مصرف) تعلق دارد که تقریبا ۰.۲ درصد مشترکین را شامل می‌شوند. به بیان دیگر ۶۱ هزار مشترک بسیار پرمصرف معادل ۲ میلیون مشترک با مصرف متعارف ۲۵۰ کیلووات ساعت در ماه، برق مصرف می‌کنند.
 
«مشترکین بسیار پرمصرف» ۲۸ برابر الگوی متعارف مصرف می‌کنند

مصرف بسیار زیاد برق توسط ۰.۲ درصد از مشترکین
مشترکینی که ماهانه به طور متوسط ۸۶۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند، بسیار اندک هستند و تنها ۰.۲ درصد از مشترکین را تشکیل می‌دهند؛ اما سهم مصرفشان از کل مصرف یک ماه گرم در مناطق عادی، بیش از ۷ درصد (۵۰۰ میلیون کیلووات ساعت در ماه) می‌باشد.

نمودار زیر، درصد تعداد قبوض در هر پله (که تقریبی از سهم مشترکین در هر پله است) به همراه سهمشان در مصرف را برای مناطق عادی نشان می‌دهد. بر اساس این نمودار، ۷۸ درصد از مشترکین کمتر از ۳۰۰ و ۲۲ درصد نیز بیش از ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه برق مصرف می‌کنند. همچنین ۳.۵ درصد از مشترکین در زمره مصرف‌کنندگانی هستند که ماهانه بیش از ۶۰۰ کیلووات ساعت مصرف برق دارند.
 
«مشترکین بسیار پرمصرف» ۲۸ برابر الگوی متعارف مصرف می‌کنند

موضوع جالب توجه این است که بیش از ۲۰ درصد از مصرف کل برق در مناطق عادی، مربوط به مشترکین بالای ۶۰۰ کیلووات ساعت است و عجیب‌تر آنکه ۷ درصد از کل مصرف تنها به مشترکین بسیار پرمصرف بالای ۶۰۰۰ کیلووات ساعت (با متوسط مصرف ۸۶۰۰ کیلووات ساعت در ماه) تعلق دارد.



تا چه میزان باید برق مشترکین بسیار پرمصرف را تامین کرد؟
با اینکه بعد از ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، فرایند واگذاری و خصوصی سازی نیروگاه‌ها سرعت گرفت، اما بر اساس قوانین بالادستی، حصول اطمینان از تامین برق مطمئن و پایدار برای کشور، یکی از وظایف حاکمیت (وزارت نیرو) است؛ لذا تامین برق برای نیاز‌های اساسی و زیرساختی کشور، راه‌اندازی صنعت، کسب و کار و تجارت و نیاز‌های متعارف مردم، ماموریت اصلی وزارت نیرو است.

در ایران، نهاده تولید برق عمدتا منابع طبیعی و بین نسلی مانند گاز طبیعی و فراورده‌های نفتی است و برای تبدیل آن‌ها به انرژی برق، وزارت نیرو در سالیان گذشته یا خود اقدام به صرف هزینه برای احداث نیروگاه کرده و یا با خرید تضمینی برق نیروگاه‌های غیردولتی (قرارداد‌های ECA)، از تولید برق حمایت نموده است.

با وجود این، آیا حاکمیت موظف است برای تامین هر میزان تقاضای برق و برای هر نوع مصرفی، سازوکار‌های حمایتی خود را به کار بگیرد و همچنین منابع ملی مثل گاز طبیعی را بسوزاند؟

مصرف غیرمتعارف ورزشکار معروف!
در تیر ماه امسال و در زمان اوج بار شبکه، قبض برق یکی از ورزشکاران مشهور با مصرف ۶۲۰۰ کیلووات ساعت توسط خود ایشان منتشر شد و نارضایتی ایشان نسبت به مبلغ زیاد قبض و در عین حال قطعی برق نیز مشاهده گردید. فارغ از مبلغ بسیار بالاتری که باید برای این صورتحساب تعیین گردد، مسئله دیگر، عدم وظیفه وزارت نیرو برای تامین برق چنین مشترکین بسیار پرمصرفی است.

وقتی ساخت و احداث نیروگاه در کشور با قرارداد‌های حمایتی خرید تضمینی و دریافت وام از صندوق توسعه ملی انجام گرفته است و از سوی دیگر، بیش از ۸۰ درصد نیروگاه‌ها از گاز طبیعی برای تولید برق استفاده می‌کنند، به هیچ وجه توجیه ندارد که منابع کشور به مصارف ویژه و مازاد عده‌ای تخصیص یابد.

مشترکین بسیار پرمصرف در اولویت قطع برق
لذا در صورتی که کشور با کمبود برق هم مواجه نباشد، بنا نیست از دارایی‌های ملی و بین نسلی، عده‌ای معدود بهره بسیار بیشتری ببرند. این موضوع در شرایط ناترازی تولید و مصرف برق، بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد. خوشبختانه در تعرفه‌های برق ابلاغی ۱۴۰۰، در تعرفه خانگی، بندی افزوده شده که برای تامین برق مشترکین در تابستان، سقف تعیین نموده است:

«سقف تامین برق مشترکان خانگی در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور دو برابر الگوی مصرف متعارف مندرج در جدول ذیل بند (۸-۱) فوق است. تامین برق مازاد بر این سقف از منابع تجدیدپذیر اعم از تولید برق در محل مصرف یا خرید برق تجدیدپذیر توسط مشترک و یا از طریق شرکت‌های توزیع نیروی برق، مشمول این سقف نمی‌شود.»

بر این اساس در مناطق عادی، وزارت نیرو موظف به تامین برق تا سقف ۶۰۰ کیلووات ساعت است. در نتیجه زمانی که در اثر ناترازی ظرفیت تولید و تقاضای مصرف، سهمیه‌بندی برق (قطعی ناحیه‌ای برق) در دستور کار قرار می‌گیرد، اولویت قطع برق با معدود مشترکین بسیار پرمصرفی خواهد بود که نه فقط بیش از ۶۰۰ بلکه بیش از ۶۰۰۰ کیلووات ساعت مصرف می‌کنند و در پیک بار هم اثرگذاری بیشتری دارند. این موضوع فارغ از قیمت برقی است که باید برای این مشترکین بسیار پرمصرف به صورت ویژه و مبتنی بر ارزش واقعی نهاده‌های تولید و یا کسب سود برای توسعه زیرساخت‌های این حوزه، تعیین گردد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از مسیر اقتصاد، تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۲۳۸۹۵، www.‌masireqtesad.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین