پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۲۴۱۹
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «ما یک انتظار داریم از سعودی‌ها و آن این است که جمهوری اسلامی ایران تمایل ندارد که کشوری مثل امریکا این وسط بیاید.»
شعار سال: فدا‌حسین مالکی نماینده مردم زاهدان در مجلس در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود در مذاکرات میان ایران و عربستان بحث خودداری دو طرف از حملات رسانه‌ای به یکدیگر مطرح شده، بیان کرد: «در مورد رسانه‌ها قطعا نگاه اول این است که باید شرایط را رعایت کنند تا فضای مذاکرات هموار شود و دو کشور بتوانند در حوزه کارشناسی و مدیریتی تصمیم گیرند. وقتی بحث مذاکره مطرح است و گام‌های مثبتی هم برداشته می‌شود، رسانه‌ها هم به همان نسبت باید خود را با شرایط تنظیم کنند.»

وی درباره اینکه آیا به طور خاص درمورد شبکه ایران اینترنشنال هم مذاکره‌ای صورت گرفته است یا خیر، گفت: «قطعا زمانی که بحث مذاکرات به وجود می‌آید، وقتی توافقات کلی صورت گیرد هر رسانه‌ای هم که باشد حتما توسط این دو کشور باید مدیریت شود.»

مالکی درباره انتظارات از عربستان در مذاکرات، اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا سیاستش تنش زدایی در بین کشور‌های اسلامی بوده است و همیشه در این جهت گام برداشته می‌شده که کشور‌های اسلامی را به هم نزدیک کنیم تا از این طریق بتوان از همه ظرفیت‌های کشور‌های اسلامی، در جهت رفع گرفتاری، فقر و بیکاری که در برخی کشور‌ها وجود دارد، با توجه به ظرفیت بالای انرژی و امکانات دریایی که برخی کشور‌های اسلامی دارند، بتوانیم استفاده کنیم.»

وی ادامه داد: «در مورد عربستان هم همین بوده، اما در سال‌های اخیر خصوصا بعد از فوت ملک عبدالله، سیاست سعودی‌ها تغییر پیدا کرد و حضور آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها را در منطقه زیاد دیدیم. آن‌ها هم هر جا بروند، خصوصا صهیونیست‌ها، به دنبالش فتنه، تفرقه و تنش می‌آید و این قدری باعث شد که روابط ایران و عربستان به سردی گرایش پیدا کند. همچنین مسائلی هم در مورد یمن و جا‌های دیگر بود، اما به هر حال هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که در فضای پیچیده امروز دنیا مشکلاتشان را حل کنند و تنش‌ها کاهش پیدا کند.»

این نماینده مجلس عنوان کرد: «احساس می‌کنم به راحتی ما دو کشور می‌توانیم در کنار هم قرار گیریم. چرا که در روابط دو جانبه‌مان چندان با هم اختلافی نداریم و ظرفیت‌هایی هم ما و هم عربستان داریم. علاوه بر آن مکان‌های مقدسی وجود دارد که ما در عربستان داریم. اما می‌ماند مسائل بین المللی و منطقه‌ای مثل جریان یمن یا افغانستان و سوریه که روی این‌ها باید بحث شود که کنار آمدن با این مسائل هم خیلی سخت نیست.»

وی ادامه داد: «ما یک انتظار داریم از سعودی‌ها و آن این است که جمهوری اسلامی ایران تمایل ندارد که کشوری مثل امریکا این وسط بیاید. یعنی اینکه امریکا وساطت کند تا ایران و عربستان کنار هم قرار گیرند. این امر اصلا مورد نظر ما نیست و نیازی هم نیست، چون دو کشور توان بالایی دارند. اما اگر کشور‌های اسلامی وساطت کنند مثل عراق که اجلاسی هم در بغداد برگزار شد، استقبال می‌کنیم. از درون خانواده کشور‌های اسلامی هر اتفاقی بیافتد مثبت تلقی می‌شود، ولی سعودی‌ها باید بدانند که تمایلی به اینکه هر چه امریکایی‌ها بگویند، آن‌ها هم عمل کنند، وجود ندارد.»


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از مانا، تاریخ انتشار: ۲۱مهر۱۴۰۰، کد خبر mana.ir/۹۱۱۱۱
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین