پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۲۸۰۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت که اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا سبب شد تا از هر یکهزار واحد ۷۵۰ واحد آن به رانت خواری و تنها ۲۵۰ واحد آن به دست مصرف کننده واقعی برسد.
شعار سال: «محمدرضا پورابراهیمی» یکشنبه شب در برنامه تیتر امشب شبکه خبر افزود: در واقع فقط یک چهارم واردات کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی بر سر سفره مردم آمده و مابقی به دست رانتخواران افتاده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: برای تحقق عدالت اجتماعی باید ارز ترجیحی به جای واردات به مصرف خانوار‌ها اختصاص یابد، زیرا دولت دوازدهم ارز ۴۲۰۰ تومان را برای واردات در نظر گرفت که کالای ارزان قیمت به دست مردم برسد در حالی که کالا‌های وارداتی با قیمت‌های گرانی به دست مصرف کنندگان رسید.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد که دولت باید با تغییر روش‌های اختصاص ارز برای واردات کالا‌های اساسی، با تعریف سامانه‌ای مردم خرید‌های خود را از طریق این سامانه انجام دهند تا سفر مردم بیشتر کوچک نشود.

پورابراهیمی توضیح داد: در صورتی که دولت بتواند پرداخت یارانه‌ها را فقط روی مصرف کنندگان کارسازی کند در این صورت از رانتخواری جلوگیری خواهد شد، زیرا اکنون اتباع خارجی نیز در کشورمان با خرید مثلا روغن ارزانقیمت از فروشگاهی، از یارانه‌های دولتی استفاده می‌کنند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: وجود ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا سبب شد که رانتخواران با اخذ میلیارد‌ها دلار به جای واردات کالای اساسی، کالای دیگری را وارد کردند و یا اصلا وارداتی انجام نشد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر اقتصاد ملی به صورت علمی و تخصصی اداره شود به نفع مردم ومصرف کنندگان خواهد بود، اما تاکنون در این حوزه رفتار‌ها و تصمیمات با رویکرد عقلی هم خوانی نداشته است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: خوشبختانه در دوره جدید همکاری خوبی بین مجلس و دولت به وجود آمده تا با رفع مشکلات اقتصادی دغدغه مردم در این زمینه کمتر شود.

«هادی قوامی» معاون امور حقوقی و مجلس وزیر اقتصاد و دارایی نیز گفت: از سال ۹۷ تاکنون ۶۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات تخصیص پیدا کرده در حالی که قیمت برخی از کالا‌ها از نرخ تورم نیز بیشتر رشد کرده است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در حالی که از سال ۹۷ قیمت گوشت گوساله ۱۷۲ درصد و قیمت مرغ ۱۹۲ درصد رشد داشته، اما رشد شاخص تورم ۱۲۰ درصد بوده است و این نشان می‌دهد که با استفاد از ارز ۴۲۰۰ تومانی چیزی عاید سفره مردم نشده است.

قوامی توضیح داد که متاسفانه ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت زیادی را برای برخی از واردکنندگان ایجاد کرد به طوری که عده‌ای با دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی به جای واردات کالا‌های اساسی معادل یک میلیارد دلار موز وارد کشور کردند.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه ما به دنبال ایجاد تعادل بین تقاضا و عرضه هستیم، افزود که از سال ۹۰ قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است و اگر بتوانیم با استفاده از کارت‌های اعتباری ۶ دهک پایین جامعه را پوشش دهیم و حمایت کنیم به تدریج وضعیت اقتصادی مردم بهتر می‌شود، در غیر این صورت فشار بیشتری بر مردم تحمیل خواهد شد.

وی گفت: در ابتدا ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات ۲۵ قلم کالای اساسی اختصاص یافت تا مردم با قیمت مناسبی کالای خود را تامین کنند، اما در عمل چنین اتفاقی نیافتاد و کالا با قیمت گرانتری به دست مردم رسید و این سفره مردم را کوچکتر کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۵۰۸۱۲۸، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
0
0
اون سه چهارم تو جیب چه کسانی رفته؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
0
0
ارز ۴۲۰۰ تومنی نبود شاید خیلی بهتر میشد و گرونی اینقدر مردم رو اذیت نمیکرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
0
0
شاید بهتر این باشه که به فکر مردم نباشین و کاری براشون نکنین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
0
0
ارز ترجیحی رو حذف کنین تا خیال همه راحت بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین