پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۲۸۳
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: همزمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی ۳ هزار کتابخانه در روستاهای دوردست و کمتر برخوردار راه‌اندازی خواهد شد.

شعار سال: آیین تجدید میثاق نهادهای فعال در حوزه کتاب از جمله نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه کتاب، کتابخانه ملی صبح امروز در حرم حضرت امام (ره) برگزار شد.

*جلیسه: عنایت امام خمینی(ره) به کتابخانه‌ها

براساس این گزارش، مجید غلامی جلیسه دبیر هفته کتاب در آستانه این هفته اظهارداشت: یکی از خدمت‌هایی که شاید ما آنچنان که باید تا الان قدردان آن نبوده‌ایم وجود نازنین حضرت امام است. از این حیث که ایشان انس زیادی با کتاب و کتابخوانی داشتند و همواره طی سال‌های پیش و پس از انقلاب، در این حوزه منویات و توصیه‌های دقیق و خوبی داشتند.

مدیرعامل خانه کتاب تصریح کرد: اینکه در راس مملکت شخصیت بزرگی چون حضرت امام وجود داشته‌اند که خود اهل نویسندگی و کتابت بود نشان می‌دهد ایشان عنایت ویژه‌ای به این حوزه داشتند و از لحاظی امام خمینی(ره) رهبری بی بدیل بودند چرا که در کنار مسائل اساسی به حوزه فرهنگ به ویژه کتاب نیز توجه داشتند.

به گفته وی، اگر صحیفه حضرت امام مرور شود مشاهده می‌کنیم که بحث کتاب و کتابخوانی یکی از بخش‌های پررنگ بیانات ایشان بوده است و در کنار خاطرات و یادداشت‌های دیگران در خصوص کتابخوانی اگر مراجعه کنیم می‌بینیم ایشان همواره کتابخانه‌های متعددی‌ را مورد تفقد داشتند که در رأس آنها کتابخانه مدرسه فیضیه قم است که امام خمینی همواره به این کتابخانه کتابی اهدا کرده و یا وجوهی برای تقویت کتابخانه تخصیص می‌دادند.

جلیسه در ادامه با بیان اینکه اگر امروز مشاهده می‌شود که کتابخانه آیت‌الله مرعشی از بنیان خوبی برخوردار است و آبروی تشیع شده یکی از دلایلش نگاه ویژه و مثبت امام به این کتابخانه بود، گفت: ایشان حتی به دولت وقت تاکید کردند که به این کتابخانه نگاه ویژه داشته باشند.

*رهبر انقلاب یکی از سرمایه‌های فرهنگی است

مدیرعامل خانه کتاب در ادامه به نگاه ویژه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم اشاره کردند و گفت: ایشان یکی از سرمایه‌های فرهنگی در حوزه کتاب هستند، توصیه‌های مکرر ایشان در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی حقیقتاً نعمتی است که نمی‌توان بی توجه از کنار آن گذشت.

وی با بیان اینکه یک رهبر و مقام عالی مملکتی وقتی این چنین از کتاب و کتابخوانی حمایت می‌کند نشان از اهمیت این حوزه دارد، گفت: رهبر انقلاب بارها در طول سال به بهانه‌های مختلف مبحث کتاب را به مردم و مسئولین توصیه می‌کنند.

وی افزود: امسال بیست و چهارمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ایران می‌خواند» برگزار خواهد شد و امیدواریم این شعار و هفته بهانه‌ای باشد برای توسعه هرچه بیشتر کتاب و کتاب خوانی در سطح کشور هرچند نگاه ما به هفته کتاب به منزله یادآوری است زیرا ما هفته کتاب نداریم و کل سال همراه کتاب است و باید این امر جزء لاینفک زندگی ما ایرانیان باشد ولی به واسطه این هفته اتفاقات خوبی می‌افتد که امیدواریم توجه بیش از پیش مردم و مسئولین را شاهد باشیم.

جلیسه تصریح کرد: امیدواریم امسال هم بحث کتاب‌خوانی از منظر مردم توسعه دو چندان داشته باشد و امیدواریم امسال هم نهضت مردمی در کشور در بخش کتاب و کتاب‌خوانی شکل گیرد.

*امیرخانی: خوشحالیم در کشوری زندگی می کنیم که رهبر آن قبل از هر چیز نویسنده است

غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی در این مراسم اظهارداشت: خوشحالیم در کشور و تحت نظامی زندگی می‌کنیم که رهبر آن قبل از هر چیز یک نویسنده، مؤلف و دانشمند است.

وی به کتاب‌خوانی وزیری یزد اشاره و ضمن تاکید بر اینکه دست‌خط امام راحل در این کتابخانه وجود دارد، گفت: ایشان در سال 67 نیز فرمان تجدید بنالی کتابخانه‌ آیت‌الله مرعشی را صادر نمودند. زندگی ایشان زیر چتر قلم آنقدر شیرین است که ناکامی‌ها را از بین می‌برد، ایشان در 27 سالگی مصباح الهدایت را نوشته‌اند و پس از آن حاشیه‌ای بر فصوف الحکم تحریر داشته‌اند که این نشان می‌دهد ایشان چقدر با کتاب انس داشته‌اند.

*کفاش: راه‌اندازی 4 هزار کتابخانه در روستاهای دور دست و کمتر برخوردار

کفاش معاون وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تدبیر ویژه در سال‌های اخیر دسترسی ویژه‌ای را برای نو زبانان به کتاب فراهم کرده گفت: وزارت آموزش و پرورش در سال‌های اخیر با همت همه اهالی کتاب، ناشران، نویسندگان و وزارت ارشاد توانسته است نُرم دسترسی کتاب دانش‌آموزان را از عدد 3 به نزدیک 10 ارتقاء دهد و امروز شاهدیم که آثار نویسندگان کشور در دسترس دانش‌اموزان قرار دارد.

وی گفت: امسال 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه کشور برگزار خواهد شد و بیش از 80 هزار عنوان کتاب از آثار نویسندگان در معرض دید و خرید معلمان و دانش‌آموزان قرار می‌گیرد و هر کتابی که بماند با حمایت آموزش و پرورش راهی کتابخانه می‌شود.

وی افزود: 3 هزار کتابخانه در روستاهای دوردست و کمتر برخوردار تأسیس خواهد شد، خوشبختانه زنگ کتاب و کتابخوانی نهادینه شده و در دوره ابتدایی توجه ویژه‌ای به آن می‌شود.

*روایت مختارپور از مرجع تقلیدی که به حج نرفت و به جای صحن حرم در کتابخانه‌اش دفن شد

در پایان این مراسم علیرضا مختار پور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: دو ویژگی جلسه امروز بسیار مشهود است. اول ترکیب دستگاه‌ها است زیرا دستگاه‌های مختلف فرهنگی در این تجدید میثاق در کنار هم هستند که نشان دهنده تفاهم و هم‌افزایی نهادها در موضوع کتاب و کتاب‌خوانی است اما ویژگی‌ دوم ترکیب جمعیتی حاضران است، برخی کسانی هستند در جمع ما که در مبارزات پیش از انقلاب، برخی در جریانات انقلاب و برخی پس از انقلاب در حوزه دفاع مقدس و برخی نسل جوان و مدیران آینده کشور جمعیت امروز را تشکیل می‌دهد که این نشان از پیوستگی میان نسل‌ها دارد.

وی ادامه داد: برخی از رهبران کشور، دینی و به عنوان مراجع شناخته می‌شوند و رهبر انقلاب هم یکی از رهبران بزرگ جامعه هستند که یکی از ویژگی‌های بزرگشان این است که ایشان مقامی علمی، فقهی داشته و دارای تحقیق و پژوهش هستند. این افتخار برای جامعه ما بس که مراجع و رهبران ما از میان بزرگانی انتخاب می‌شوند که اهل کتاب و فرهنگ هستند. از ابتدای پیروزی انقلاب هم بسیاری از مسئولانی که مسئولیت‌هایی را پذیرفته‌اند اهل کتاب و کتابخانه بودند، ما حتی در میان مراجعمان آیت‌الله مرعشی را داریم که به حج نرفت و در صحن مبارک نیز به خاک سپرده نشد و بنا به سفارشش در کتابخانه‌اش دفن شد و امیدواریم شما میراث‌دار ترویج توجه به علم فرهنگ و کتابخوانی در کشور باشید.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 22 آبان 1395، کد مطلب: 13950822000578، www.farsnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین