پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۶۳۴۶۲
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰
درحالی که دولت دوازدهم با شعار بهره‌برداری از نتایج برجامی و رفع تحریم‌ها بر سر کار آمد و دولتمردان این دولت تمامی ظرفیت‌های کشور را معطل مذاکره کرده بودند، در طول این دولت شاهد سقوط آزاد تولید و صادرات نفت بودیم.
شعار سال: میزان تولید و صادرات نفت خام طی سال‌های ۱۳۹۶ الی ۱۳۹۸ به‌دلیل محدودیت‌های بین‌المللی و کاهش تقاضا روند کاهشی داشته است.

میزان تولید نفت در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ با روند افزایشی همراه بوده است و در سال ۱۳۹۶ نیز، به حدود ۳.۸۶ میلیون بشکه در روز افزایش یافت، اما با شروع مجدد تحریم‌های یکجانبه میزان تولید نفت خام در سال ۱۳۹۸ با کاهش ۳۳.۵ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۷ همراه بود و به حدود ۲.۳۶ میلیون بشکه در روز رسید.

نفت خام تولیدی مناطق خشکی کشور، ضمن تأمین خوراک پالایشگاه‌های بندرعباس، آبادان، کرمانشاه، شیراز، اصفهان، اراک، تهران و تبریز، جهت صادرات نیز استفاده می‌شود، همچنین نفت خام تولیدی مناطق دریایی بهرگان، خارک و سیری برای صادرات و منطقه لاوان نیز پس از تأمین خوراک پالایشگاه لاوان، صادر می‌شود.

گزارش مرکز پژوهش‌ها حاکی است، یکی از مشکلات پیشِ‌روی صنعت نفت کشور، بالا بودن عمر مخازن نفتی و افزایش سهم تولید نفت سنگین و فوق‌سنگین در سبد تولید نفت خام کشور است که طبق بند «ث» ماده (۴۸) برنامه ششم، به‌منظور افزایش ضریب بازیافت مخازن کشور، برنامه جامع صیانتی و ازدیاد برداشت از مخازن هیدروکربوری باید در دستور کار دولت قرار می‌گرفت، اما این امر میسر نشده است.

عملکرد شاخص‌های کلیدی بخش‌های نفت و گاز طی سال‌های ۱۳۹۹ ـ ۱۳۹۶
 

ردیف

نام بخش

عنوان شاخص

واحد

1396

1397

1398

1399

1

نفت

تولید

میلیون بشکه در روز

3.86

3.55

2.36

-

2

رشد

درصد

-

8-

33.5ـ

-

3

صادرات

میلیون بشکه در روز

2

1.85

0.65

-

4

رشد

درصد

-

7.5-

64.86ـ


با توجه به آمار مندرج در جدول بالا، میزان صادرات نفت خام کشور در سال ۱۳۹۸ در مقایسه با سال ۱۳۹۷ با کاهش بیش از ۶۴.۸ درصدی روبه‌رو بوده است. این کاهش نتیجه اعمال مجدد تحریم‌های نفتی علیه کشور بوده است. از دیگر مشکلات پیشِ‌روی صنعت نفت کشور، فقدان امنیت تقاضا در صادرات نفت خام و بازار‌های بلندمدت و نبود مشتریان راهبردی است که این امر می‌بایست با دیپلماسی فعال اقتصادی احیا می‌شد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: ۳آبان ۱۴۰۰، کد خبر:۲۵۹۵۶۸۹ tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین