پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۴۸۹۷
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷
واقعا یا از اصول بودجه ریزی و بودجه نویسی چیزی نمی‌دانند یا مسئله بحدی امنیتی است که نباید احدی از آن باخبر شود! ورناصری، عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان داشته که اینکه چقدر برای فروش نفت در شرایط تحریم تخفیف می‌دهیم، محرمانه است. سوال ما از آقای ورناصری این است که چطور می‌خواهی بودجه نویسی کنی، وقتی نمی‌دانی درآمدت چقدر است آقای نماینده؟
شعار سال: یک نماینده مجلس یازدهم گفت: «تهاتر نفت هم در قالب پروژه‌های سرمایه‌گذاری به ویژه پروژه‌های سنواتی، با مشارکت سرمایه‌گذاری پیمانکاران خارجی در طرح‌های عمرانی و نیمه‌تمام، با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و خارجی این مهم محقق شده و بناست از یکی دو هفته آینده صادرات فرآورده‌های نفتی که در این مدت به دلیل تأمین ذخایر داخلی، محدودیت‌هایی وجود داشت نیز از سر گرفته شود.»
 
یک نماینده مجلس یازدهم و عضو کمیسیون انرژی مطرح کرد: «تهاتر نفت هم در قالب پروژه‌های سرمایه‌گذاری به ویژه پروژه‌های سنواتی، با مشارکت سرمایه‌گذاری پیمانکاران خارجی در طرح‌های عمرانی و نیمه‌تمام، با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و خارجی این مهم محقق شده و بناست از یکی دو هفته آینده صادرات فرآورده‌های نفتی که در این مدت به دلیل تأمین ذخایر داخلی، محدودیت‌هایی وجود داشت نیز از سر گرفته شود.»

علیرضا ور‌ناصری درباره ادعای وزیر نفت مبنی بر اینکه وضع فروش نفت بهتر شده و از دوهفته آینده هم صادرات فرآورده‌های نفتی از سرگرفته می‌شود و اینکه آیا این موضوع مربوط به تهاتر مربوط است یابه دلیل بالا‌تر رفتن قیمت نفت در جهان است، گفت: «معتقدم چشم انداز حداقل یک سال آتیِ قیمت نفت هم صعودی خواهد بود. در حوزه تقاضا شاهد بالا رفتن خرید نفت ازسوی اقتصاد‌هایی هستیم که باعبور از محدودیت‌های کرونایی وارد اقتصاد پساکرونا شده‌اند. همچنین افزایش حمل ونقل موجب شده مصرف سوخت به خصوص بنزین و گازوئیل بالا برود. برای نمونه توجه داشته باشیم که قیمت نفت درجمعه اخیر تحت تأثیر بی‌اعتنایی تولیدکنندگان اوپک‌پلاس به درخواست آمریکا مبنی برافزایش بیشتر عرضه، مجددا افزایش یافت.»

وی اضافه کرد: «بالارفتن قیمت گاز و زغال سنگ درآسیا و اروپا موجب شد بسیاری از مصرف‌کنندگان گاز و زغال سنگ بیشتر به نفت متمایل شوند. این عوامل قیمت نفت را صعودی‌تر کرد. ظاهرا گروه اوپک پلاس همچنان به تصمیمش برای بالا بردن محدود و تدریجی عرضه نفت به بازار جهانی پایبند است.»

ور‌ناصری درباره اینکه اساسا ماجرای تهاتر رفته به چه نتیجه‌ای رسید، تصریح کرد: «درمورد بحث تهاتر نفت هم در قالب پروژه‌های سرمایه‌گذاری به ویژه پروژه‌های سنواتی، با مشارکت سرمایه‌گذاری پیمانکاران خارجی در طرح‌های عمرانی و نیمه‌تمام، با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و خارجی این مهم محقق شده و بناست از یکی دو هفته آینده صادرات فرآورده‌های نفتی که در این مدت به دلیل تأمین ذخایر داخلی، محدودیت‌هایی وجود داشت نیز از سر گرفته شود. تهاتر در رویکرد تنوع‌سازی روش‌های فروش، به ویژه در تحریم‌ها و مواقِف انتقال پول، بخشی ازمشکلات ما را حل می‌کند، اما مطمئنا تحقق صادرات نفت بیش از ۲ میلیون بشکه در روز، با این روش محقق نمی‌شود و باید با در نظرگرفتن ملاحظات دقیق همراه باشد تا به بازار‌های صادراتی نفت ایران آسیبی نرسد.»

این نماینده مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا ادعای مطرح شده درباره گرفتن چای از سریلانکا به جای نفت، صحت دارد یا خیر، اظهار کرد: «ما از مصرف کنندگان عمده چای در دنیا هستیم و سالانه چندین میلیون دلار برای واردات این محصول هزینه می‌شود. ایران یکی از بزرگ‌ترین مشتریان چای سریلانکا است، اما در مورد موضوع این سوال، اطلاعات ضد و نقیض است. هرچند برخی متولیان امر اظهارنظر و اطلاعاتی ارائه داده‌اند، اما تا زمانی که بانک مرکزی دو کشور راجع به این موضوع اطلاعاتی منتشر نکنند، کمیت و کیفیت موضوع دقیقا مشخص نیست. فعال‌سازی اتحادیه‌های منطقه‌ای با تنوع روش‌های تجارت را ازجمله راهکار‌های توسعه تجارت ایران می‌دانم که ضروری است در دستور کار واقع شود.»

ورناصری درباره اینکه آیا قرار است با کشور چین هم مانند هند تهاتر کنیم، عنوان کرد: «استفاده از سازوکار مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات درصورت نیاز، بخشی از بند ۱۰ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است. چین در اوج فشار‌های بین المللی ناشی از تحریم‌های دور اول، جهت دور زدن تحریم‌ها به ما کمک کرد. به صورتیکه صادرات نفت ایران از کانال چین بیش از یک میلیون بشکه در روز بود. با این توضیح مشخص است که تعاملات حوزه انرژی به خصوص تجارت نفت یکی ازمحور‌های اصلی تعاملات ایران و چین است.»

وی با تاکید بر اینکه ایران به فروش نفت در هر شرایطی نیاز دارد، گفت: «چین به عنوان دومین اقتصاد برتر دنیا، جهت تنوع‌سازی سبد انرژی وتامین امنیت انرژی خود به نفت ما نیازمند است. توجه داشته باشید در روش تهاتر نفت با کالا، ایران به ازای فروش نفت، کالا‌هایی بی‌کیفیت و غیرضروری وارد نمی‌کند. بلکه کالا یا تجهیزاتی را دریافت می‌کند که مورد نیازماست واگر تحریم نفتی و بانکی هم وجود نداشت، دوباره همان کالا یا تجهیزات وارد می‌شد.»

ورناصری افزود: «لیست این اقلام در تهاتر هم توسط دولت مشخص می‌شود نه وزارت نفت. امکان تهاتر نفت با سرمایه‌گذاری که درسوال نخست اشاره کردم نیز روشی ست که در آن وزارت نفت مشروط به عدم صدور نفت به بازار‌های هدفِ ایران توسط پیمانکاران خارجی، برای انجام پروژه‌های عمرانی و نیمه‌تمام در کشور به جای پول، به آن‌ها نفت می‌دهد. باید به این واقعیت توجه شود که ما به موازات دنبال کردن استراتژی رفع تحریم‌ها، باید به استراتژی خنثی‌سازی تحریم‌ها و کم‌اثر کردن آن‌ها هم بپردازیم.»

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در رابطه با اینکه از راه دور زدن تحریم‌ها، چقدر بابت هر بشکه به دست ایران می‌آید و چقدر تخفیف می‌دهیم، گفت: «این آمار محرمانه و بنا برمصالح امنیت تجارت نفت منتشر نمی‌شود. آمار موجود هم متفاوت و اغلب ناشی از گمانه زنی‌ها هستند. چنانچه پاسخ این پرسش را از متولیان امر در وزارت نفت پیگیری کنید، باتوجه به نا‌متداول بودن انتشار آمار فروش نفت در دوران تحریم، درصورت صلاح آمار رسمی را برای شما تشریح می‌کنند.»


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از انتخاب، تاریخ انتشار:۱۹ آبان۱۴۰۰، کد خبر: entekhab.ir/۶۴۶۶۴۰
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین