پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۴۹۲۹
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
وقتی بخش نظارتی را در حد خاک نادیده گرفته و تضعیف ناخواسته می‌کنیم، وقتی رسانه‌های کشور مورد حمایت قرار نداده و آن‌ها را تقویت نمی‌کنیم، وقتی توجهی به صدای اعتراضی مردم در خصوص نجومی بگیران نمی‌شود و ...، داستان می‌شود سریال تکراری لیست نجومی بگیران در دولت‌های مختلف، حتی دولت سیزدهم! آیا پایانی بر فساد‌های نجومی بگیران می‌توان قادل شد؟

شعار سال: اگر مصاحبه حجت اله عبدالملکی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی دولت جدید با خبرنگار صدا و سیما را دیده باشید که از مشکلات معیشتی به خصوص برای مدیران ارشد و وزیران دولت گفته است و تاکید کرده است که در شرایط فعلی آنان نیز مانند سایر مردم دچار مشکل شده‌اند، احتمالا شما هم نگران وضع درآمدی مجموعه دولت و مدیران آن با این همه مشغله و کار و فعالیت شده‌اید و شاید با خود فکر کرده‌اید که حقوق این‌ها نهایت چند میلیونی از ما بیشتر است و همه در یک کشتی سواریم و امواج تند تورم همه ما را به یک سو می‌کشاند و در دل به ساده زیستی آنان آفرین گفتید.

اما اگر علاوه بر اخبار صدا و سیما اهل گشت و گذار در فضای مجازی باشید خواهید دید که آنطور که فکر می‌کردید مدیران ارشد دولتی فقط چند میلیون از ما بیشتر نمی‌گیرند بلکه فیش‌های حقوقی پر و پیمانی دارند که با انواع و اقسام آیتم‌ها جذابتر و بهتر هم می‌شود. ماموریت، کارانه، اضافه کار و ... هر کدامشان به اندازه حقوق حداقلی ۱۰ کارگر و کارمند است و آنگاه با دیدن این موارد باید از خودمان بپرسیم اگر این‌ها با این همه حقوق و مزایا دچار مشکل هستند پس احتمالا باید زندگی خوش آب و رنگی داشته باشند که با این درآمد‌ها از پس مخارج بر نمی‌آیند و دچار مشکل شده‌اند.

در اینجا قصد نداریم بگوییم که مجموعه دولت مقصر است یا خیر، بلکه مسئله این است که این حقوق‌ها نه مربوط به این دولت و نه دولت قبل است بلکه به خاطر ساختار غلط اقتصادی و سیاسی کشور است که اجازه داده این تفاوت حقوقی و تبعیض شکل بگیرد، اما اگر عده‌ای از افراد و رسانه‌ها مجموعه دولت قبل را نجومی بگیر می‌دانستند و دولت جدید را مجوعه‌ای از افراد مردمی می‌دانند که در فکر خدمت هستند تا جیب خود، و با این مصاحبه وزیر کار می‌خواهند این را نشان دهند که مجموعه دولت فعلی، از نطر اقتصادی و وضع معیشت در تنگنای مالی به مانند اقشار دیگر کشور هستند، باید بگوییم این بازی رسانه‌ای شکست خورده است، چرا که این فیش‌های حقوقی که از مدیران در فضای مجازی پخش شده است از فرآیند کارگزینی هر سازمانی بیرون آمده و در نتیجه برای سایر مدیران آن مجموعه و مجموعه‌های بالا دستی آن نیز همین وضعیت حاکم است. اما اینکه در جلوی دوربین رسانه صدا و سیما بخواهیم زندگی خود را به مانند مردم عادی کوچه و بازار نشان دهیم شاید دیگر با توجه به گستردگی فضای مجازی امکانپذیر نباشد.

در واقع بازی رسانه‌ای از سوی یک جناح سیاسی شکل گرفته که می‌خواست اینگونه القا کند که مدیران دولت قبلی شخصا اقدام به افزایش و بالا بردن حقوق و مزایا در سازمان‌های خود کردند و با آمدن مدیران جدید وضع به همان روال سابق باز می‌گردد و مدیران در نهایت چند میلیون تومان از ما بیشتر می‌گیرند، اما حقیقت ماجرا این است که قوانین کارگزینی و حقوق مزایا به دولت‌ها و افراد وابسته نیست و با تغییر مدیران و رفتن مدیران قبلی و آمدن مدیران جدید به یکباره حقوق‌ها نصف نمی‌شود بلکه به همان روال سابق ادامه می‌یابد. وقتی حکم مشاور تازه منصوب شده وزیر نفت ۳۲ میلیون تومان است و گفته می‌شود این رقم در شرکت نفت رقم عجیبی نیست پس مدیران سطح بالاتر شرکت نفت حتما دریافتی بیشتری دارند و یا اگر وزیر بهداشت خواستار آنست که میزان حداکثر حقوق اعضای هیات علمی به جای ۱۵ برابر حداق حقوق مجموعه به ۲۱ برابر حداقل حقوق افزایش پیدا کند دیگر باید کمی درباره تفاوت حقوق‌ها بیشتر حساس شویم.

باید پذیرفت که متاسفانه تبعیض زیادی در سطح حقوق و دستمزد در کشور وجود دارد و بهتر است وزیر محترم کار بیشتر به فکر بهتر نمودن وضعیت معیشت کارگران باشد تا نشان دادن وضعیت مشکلات دولتمردان. جهت اطلاع وزیر محترم برخی از مدیران ارشد دولتی را که حقوق‌های بالا دریافت می‌کنند را آوردیم تا ایشان کمی با واقعیت‌های فضای کشور بیشتر آشنا شود؟!

 

نجومی بگیران معضل تمامی دولت‌ها، حتی دولت سیزدهم!

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از فراز، تاریخ انتشار:۱۸ آبان ۱۴۰۰، کدخبر: ۴۸۳۸۴، www.farazdaily.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین