پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۴۶۳
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۶
با وجود صرف منابع کلان در توسعه زیرساخت‌های کشور، وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی مطلوب نیست. این موضوع نشان می‌دهد که شیوه فعلی اداره کشور باید تغییر کند. حال دولت سیزدهم می‌خواهد بودجه ۱۴۰۱ و همچنین تدوین برنامه هفتم را بر اساس مقوله‌ای نهایی کند که سال‌ها همه انتظار آن را می‌کشیدند.

شعار سال:«با وجود صرف منابع کلان در توسعه زیرساخت‌های کشور، وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی مطلوب نیست. این موضوع نشان می‌دهد که شیوه فعلی اداره کشور باید تغییر کند.» این جمله‌ای است که روز گذشته مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه بر آن تأکید کرد.سال‌های متمادی است که صحبت از اجرای آمایش سرزمین می‌شود اما در هیچ دولتی این طرح مهم عملیاتی نشد؛ بدین جهت در آخرین اظهارنظرها که23 فروردین ماه سال‌ جاری بود، اعلام شد که تدوین سند ملی آمایش سرزمین به‌عنوان یکی از مطالبات نهادها و عموم جامعه به تصویب رسیده است.

حال دولت سیزدهم می‌خواهد بودجه 1401 و همچنین تدوین برنامه هفتم را بر اساس مقوله‌ای نهایی کند که سال‌ها همه انتظار آن را می‌کشیدند.

اما چرا آمایش سرزمین اهمیت دارد؟ یکی از موارد مهم در این بخش توسعه همه‌جانبه کشور و بر اساس پتانسیل آن استان است و دیگر فعالیت صنعتی در یک یا چند استان محدود نمی‌شود. انجام مطالعات عمیق و دقیق روی وضع موجود و آینده‌نگری توسعه استان‌ها هم از دیگر ویژگی‌هایی است که می‌توان به آن اشاره کرد. همچنین بر اساس آمایش سرزمین اعطای تسهیلات و تأمین منابع مالی سرمایه‌گذاری برای اجرای پروژه‌ها، هدفمند خواهد شد. نکته دیگر آن‌که به‌واسطه این اتفاق دیگر اشباع برخی از صنایع را نخواهیم داشت. تمام این موارد نشان می‌دهد که آمایش سرزمین می‌تواند از هدررفت منابع کشور، جلوگیری کند. به گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور، روز گذشته میرکاظمی در چهارمین جلسه تبیین رویکردهای تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، با بیان اینکه توسعه باید متوازن، متعادل و مبتنی بر آمایش سرزمین باشد، گفت: با هدف شکوفا شدن ظرفیت‌های تجاری مناطق مرزی، برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۱ بر مبنای آمایش سرزمین تدوین می‌شود. وی با اشاره به اهمیت اثربخش شدن منابع دولت، افزود:‌ در قوانین سالانه بودجه و حتی برنامه‌های توسعه پنج ساله گاهی آنقدر به حاشیه پرداخته شده که متن فراموش شده است. هدف نهایی همه برنامه‌ها باید بهبود وضعیت شاخص‌های کلان و پیشرفت زندگی مردم در ابعاد مختلف باشد.

جهت‌گیری‌های دولت‌ها اشتباه بوده است

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: درحال حاضر در برخی بخش‌ها تا ۱۰ برابر ظرفیت مورد نیاز کشور سرمایه‌گذاری شده و نتیجه این می‌شود که با تعطیلی آنها اتفاقی در بازار نمی‌افتد. این امر نشان می‌دهد جهت‌گیری‌های دولت‌ها اشتباه بوده است. وی با اشاره به اینکه ‌در بودجه ۱۴۰۱ رشد اقتصادی، محور برنامه‌ها خواهد بود، تصریح کرد: برنامه‌ریزی بودجه سال آینده، متناسب با همین اصل انجام می‌شود و بودجه سال ۱۴۰۱ پاسخگو، ساده و قابل اندازه‌گیری خواهد بود.

بودجه سال آینده در جهت ایجاد اشتغال

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه منابع مصرف شده در گذشته بیشتر از آنکه اقتصادی محور باشد عمرانی محور و سخت‌افزار محور بوده است، افزود: برای رفع این نقیصه، منابع بودجه سال آینده در جهت ایجاد اشتغال هدایت می‌شود. میرکاظمی افزود: در بودجه ۱۴۰۱ تعیین خواهد شد چه درصدی از رشد اقتصادی را بخش کشاورزی، صنعت، ساختمان، خدمات، حمل و نقل و بخش‌های مختلف برعهده خواهند داشت. سهم استان‌ها و شهرستان‌ها نیز در تحقق اهداف بودجه مشخص خواهد شد.

دیگر بودجه قطور به مجلس نمی‌بریم

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه رشد بهره‌وری به‌طور جدی دنبال می‌شود، اظهار داشت: رفع موانع، از ظرفیت‌های خالی رقابت‌پذیر صورت خواهد گرفت.وی در مورد ردیف‌های بودجه سال آینده نیز گفت: برای ایجاد پاسخگویی مورد نیاز تعداد ردیف‌های بودجه به حداقل خواهد رسید و دیگر خبری از بودجه قطور و با چند هزار ردیف نخواهد بود.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار: 26  آبان  1400، کدخبر: 591903، www.irannewspaper.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین