پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۰۵
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۸
زنگنه با اعلام بهره‌برداری رسمی از میادین یادآوران ، آزادگان و یاران اظهار داشت: برای فازهای بعدی میادین غرب کارون در شرایط رقابتی با پیمانکار درجه یک جهانی کار خواهیم کرد.

شعارسال: بیژن نامدار زنگنه در مراسم افتتاح طرح‌های توسعه میادین نفتی غرب کارون که با حضور رئیس جمهور ، وزیر کشور و دبیر شورای عالی امنیت ملی برگزار شد، با بیان این که امروز به ظرفیت تولید 300 هزار بشکه در تولید نفت خام در روز در میادین آزادگان شمالی ، جنوبی ، یاران شمالی و یادآوران می‌رسیم، اظهار داشت: در زمان ابتدای دولت یازدهم میزان تولید در آزادگان شمالی 65 هزار بشکه بود که با افت تولید به 45 هزار بشکه در روز رسید اما امروز این میادین با تولید 250 هزار بشکه در روز افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قرارداد یاران شمالی در سال 92 بسته شده بود ، افزود: پیمانکار میدان یادآوران شرکت ساینوپک چین بود که به صورت بیع متقابل و با سرمایه‌گذاری باز منعقد شده بود.

زنگنه همچنین گفت: قراداد آزادگان شمالی نیز با CNPCI و قرارداد یاران شمالی با ستاد اجرایی امام و یاران جنوبی و آزادگان جنوبی نیز از سال 93 با شرکت ملی نفت منعقد شده بود.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در قالب سه قرارداد بیع متقابل به ارزش 6 میلیارد دلار بوده که اگر یاران نیز به آن اضافه شوند رقم قرارداد به 7 میلیارد دلار می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه غرب کارون بال هم عرض عسلویه است ، بیان داشت: اگر در عسلویه گاز حرف اصلی را می‌زند در غرب کارون نفت بازیگر اصلی است.

وی با تاکید بر لزوم توجه به بازیافت و ازدیاد برداشت خاطرنشان کرد: با لحاظ کردن این مقولات می‌توانیم به تولید یک میلیون بشکه در روز برسیم و در این راستا مدل جدید قراردادهای نفتی شرایط را برای ما فراهم می‌کند.

وی یادآور شد: استفاده از فناوری پیشرفته و بازیافت بالا و همچنین سازگاری با محیط زیست و ارتباط درست با مردم از جمله برنامه‌های ما در غرب کارون است.

وی ادامه داد: در این منطقه طرح‌های زیادی در راستای تعهدات اجتماعی به ارزش هزار میلیارد تومان طی 5 سال تعریف کرده‌ایم که از جمله آنها تامین آب آشامیدنی ، بهداشت، بهسازی محیط زیست و ورزشگاه و ... است.

زنگنه با اشاره به اینکه باید 18 تا 20 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در غرب کارون صورت گیرد تا میزان تولید و برداشت به یک میلیارد بشکه برسد تصریح کرد: با این رقم سرمایه‌گذاری علاوه بر اینکه اشتغالزایی صورت می‌گیرد 3 درصد نیز برای کارهای اجتماعی در این منطقه هزینه می‌شود.

وزیر نفت همچنین بر لزوم تولید و توجه به میادین شرق کارون اشاره و خاطرنشان کرد:‌ برای توسعه میادین نفتی شرق کارون که اصل پایگاه تولید نفت است بیش از رقم یاد شده بودجه نیاز داریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر میادین نفتی از نیمه عمر خود گذشته‌اند و بیش از 70 سال است که تولید از آنها صورت می‌گیرد لذا برای جلوگیری از افت تولید نیاز به مدل جدید قراردادها داریم.

وی با اشاره به اینکه نفت موتور محرکه توسعه استان خوزستان است ، یادآور شد: بعد از تهران و اراک هیچ استانی از نظر صنعت ماشین سازی مثل خوزستان نیست لذا باید بتوانیم از درآمد فعلی نفت به این استان کمک کنیم و همچنین در راستای تامین خوراک پتروشیمی‌ها حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: هر چه زنجیره تولید افزایش یابد و افزایش بازیافت داشته باشیم و به میادین مشترک توجه کنیم از هدر رفت منابع انرژی کشور جلوگیری می‌کنیم.

زنگنه در ادامه با اشاره به اینکه میادین یادآوران ، آزادگان و یاران امروز عملیات رسمی فعالیت خود را آغاز می‌کنند اظهار داشت: برای فازهای بعدی در شرایط رقابتی پیمانکار درجه یک جهانی را انتخاب خواهیم کرد.

وزیر نفت در ادامه به امضای موافقنامه HOA با ستاد اجرایی فرمان امام برای افزایش بازیافت میدان یاران شمالی اشاره کرد.

این گزارش حاکی است افتتاح رسمی میدان یاران شمالی با حضور پاک‌نژاد معاون امور تولید شرکت نفت و میدان آزادگان شمالی با حضور شهنازی زاده مدیرعامل شرکت نفت از طریق ویدئو کنفرانس انجام شد.

همچنین میدان یادآوران با حضور رئیس جمهور ، وزیر نفت ، وزیر کشور و دبیر شورای عالی امنیت ملی افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 23آبان1395، کدخبر: 428447: www.ilna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین