شعار سال: فین تک یا همان فناوری مالی که این روزها بیشتر در بخشهای مالی ازآن استفاده میشود؛ با ورود فناوری نوین همچون بلاک چین و رمزارزها با تحولات نواورانه همراه شده است. به طوریکه خدمات مالی نه تنها در یک کشور بلکه به خارج از مرزها به شکل بین المللی درحال شکل گیری است.
در همین راستا درباره اینکه اساسا چه فناوریهای نوینی در حوزه فین تک به تحول آن میانجامد و اینکه چه مزایای برای بخش بانکداری خواهد داشت. گفتگویی با لوئیجی ویگه معاون ارشد بانک بین المللی Caye، مدرس حوزه فین تک و نویسنده کتاب «Digital Banking RevolutionThe» انجام داده، که در ادامه آمده است.
* به عنوان سوال نخست، لطفا بفرمایید فین تک چیست؟
فین تک یعنی فناوری برای بخش مالی. فینتک میتواند به معنای فناوریهای جدیدی باشد که بانکها و وام دهندگان بزرگ از آن استفاده میکنند، اما میتواند به معنای اشکال جدیدی از فناوری باشد که استارتآپها ایجاد میکنند.
در دهههای گذشته، تنها راههای انگشت شماری وجود داشت که افراد میتوانستند هر گونه تراکنش مالی را انجام دهند. برای مثال میبایست به بانک میرفتید، درخواستی را پر میکردید و منتظر میماندید که آیا وام شما تایید شده است یا خیر. درحالی که برای درخواست یک کارت اعتباری جدید یا یک وام کسب و کار کوچک، روند تا حد زیادی یکسان بود. حتی با اضافه شدن وب سایتهای اینترنتی و بانکی، این روند همان مراحل اولیه را دنبال کرده است.
با فینتک، تحولات فوقالعادهای در این فرآیند وجود دارد. اگر افراد نتوانند واجد شرایط دریافت وام سنتی در جامعه خود باشند، ممکن است گزینههای فرامرزی یا بین المللی در نظر گرفته شود. آنها همچنین میتوانند به صورت آنلاین برای یافتن سرمایه گذاران برای سرمایه اولیه با استفاده از برنامهای که برای آن هدف خاص طراحی شده است، این کار را انجام دهند. همچنین وام دهندگان و برنامههای بازپرداخت با پول اندک نیز وجود دارند که هرگز با یک بانک مرتبط نیستند. با رشد ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین، تعداد بیشتری از این تراکنشها برای عموم آزاد و کاملاً شفاف هستند.
* فناوریهای نوظهور در حوزه فین تک چه مواردی هستند؟ در این باره بیشتر توضیح دهید.
شما چه یک متخصص سرمایه گذاری باشید یا فردی که تازه شروع به تحقیق در مورد گزینههای مالی جدید کرده اید، به احتمال زیاد نام فین تک را شنیده اید. فینتک مخفف فنآوری مالی، اصطلاحی است که سر و صدای جدی ایجاد میکند.
این فناوری مالی جدید و نوآورانه میتواند بر انتخابهای سرمایه گذاری و آینده مالی شما تأثیر بگذارد. درک فین تک مهم است، زیرا داراییهای خود را متنوع میکنید و به گزینههای جایگزین برای خدمات مالی سنتی روی میآورید. تعدادی فناوری نوظهور در فینتک وجود دارد، و به نظر من این پنج مورد را باید بیشتر مورد توجه قرار داد.
• هوش مصنوعی (AI) و روباتیک
روند جدید در حال حاضر اتوماسیون است و تا کنون بیشتر در برنامههای خدمات مشتری استفاده شده است. در حال حاضر حتی بیشتر درحوزههای دیگر حتی بخش سرمایه گذاری، انطباق، مدیریت ریسک، تجزیه و تحلیل، حسابداری پایه، وام مسکن، پردازش وام و کارت اعتباری، تدارکات و مدیریت زنجیره تامین استفاده میشود. مشتریان اکنون میتوانند انتظار خدمات سریعتر و دقیق تری را داشته باشند که متناسب با نیازهای آنها باشد.
• رباتهای چت
موسسات خدمات مالی بیشتری از چت باتها و هوش مصنوعی برای بهبود تجربه مشتری و خودکارسازی فرآیندها استفاده میکنند. رباتهای چت در حالی که انسانها را برای ارائه خدمات بهتر و شخصیتر آزاد میکنند، بهطور همزمان با مشتریان تعامل میکنند تا در صورت نیاز اطلاعاتی را که به آنها نیاز دارند، در اختیارشان بگذارند و رضایت مشتری بالایی را برایشان به ارمغان میآورد.
همچنین مردم میتوانند انتظار داشته باشند که پیشرفتهای زیادی را در نحوه کار رباتهای چت مشاهده کنند، زیرا هوش مصنوعی باعث میشود بیشتر شبیه انسان عمل کنند. رباتهای چت به احتمال زیاد میتوانند درک خود را از زبان مکالمه (عامیانه) بهبود بخشند و خطاهای گرامری خود را بهبود بخشند. درحالی که در نحوه ارائه خدمات بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از طریق گفتگو بین چت باتها و مشتریان، پیشرفتها دیده میشود.
• تشخیص صدا
هوش مصنوعی به بهبود تشخیص صدا کمک کرده است، چراکه توانایی یک الگوریتم نرم افزاری برای تطبیق هویت شخص با صدای آن فرد است. بانکها چندین سال است که تشخیص صدا را آزمایش و آن را کامل کرده اند. در سال ۲۰۲۲ تشخیص صدا احتمالاً در خدمات مشتریان بسیار مورد استفاده قرار خواهد گرفت، زیرا دستگاههای خانه هوشمند تقاضا و استفاده از هندزفری و جستجوی صوتی را در حوزه بانکداری افزایش میدهند.
مشتریان به جای اینکه رمزهای عبور را به خاطر بسپارند یا تمام اطلاعات خود را از طریق تلفن ارائه کنند، میتوانند هنگام تماس با بانک برای پرداخت یا انتقال پول یا گزارش مفقود شدن کارت، از طریق صدای خود تأیید شوند. همچنین این احتمال وجود دارد که مؤسساتی که بر تشخیص صدا تمرکز میکنند، با پذیرش این فناوری توسط مشتریان به دلیل راحتی آن، محبوبیت بیشتری پیدا کنند.
• خدمات ابری نرم افزاری به عنوان سرویس
مؤسسات مالی در حال حاضر از خدمات ابری برای منابع انسانی، پلتفرمهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و ذخیره سازی دادهها استفاده میکنند. در حال حاضر، در سال ۲۰۲۱ و پس از آن، حرکتی به سمت استفاده از خدمات برای تبادل دادههای فرامرزی، صورتحسابها، پرداختها و مدیریت وام برای خدمات سریعتر و روانتر وجود دارد.
• سیستمهای بانکداری آنلاین بهتر
اکثر مشتریان بانکی، بانکداری آنلاین را به ایستادن در صف بانک ترجیح میدهند. بنابراین، بانکها به احتمال زیاد چندین راه برای دسترسی به پلتفرم بانکی خود به صورت آنلاین ارائه خواهند کرد. برخی از مشتریان همچنین اقتصادهای به اشتراک گذاری مبتنی بر بلاک چین را ترجیح میدهند، بنابراین بسیاری از بانکها مجبورند این فناوری را برای بهبود مدیریت هویت آنلاین، سرعت بخشیدن به پرداختهای فرامرزی و پردازش سریعتر تراکنشهای تجاری اتخاذ کنند.
* چه استراتژیهایی برای ارتقای فناوری خدمات مالی وجود دارد؟
در ۱۰ سال گذشته، رشد سریعی در صنعت فینتک (صنعتی که برنامهها و فناوریهایی ایجاد میکند که از شرکتهای خدمات بانکی و مالی پشتیبانی میکنند) رخ داده است. این فناوری در چندین سال گذشته به طور کامل توسط خدمات مالی پذیرفته شده است و اکنون در اکثر عملیات موسسات مالی ادغام شده است.
فینتک اساساً در هر بخش از جمله مدیریت داده، مدیریت و تجربه مشتری یافت میشود. بانکهای بزرگ در سرتاسر جهان از فینتک استقبال کرده و آن را پذیرفتهاند و حتی شروع به هدایت تحول و تعیین استانداردهایی برای سازمانهای خدمات مالی جدید کردهاند. بنابراین، در سال ۲۰۲۲ انتظار میرود موسسات کوچکتر هم فناوری موجود را ارائه و تکمیل کنند تا بتوانند با موسسات مالی بزرگتر رقابت کنند.
* به نظر شما استارت آپها چگونه میتوانند نقش موثرتری در این زمینه داشته باشند؟
تکامل سریع فینتک موسسات مالی سنتی مانند بانکها، بیمهگران و شرکتهای مدیریت دارایی را مجبور کرده است که با واقعیت جدیدی روبرو شوند. محصولات، خدمات و مدلهای تجاری که برای دههها کار کردهاند، دیگر گزینهای در دنیای دیجیتال نیستند. زیرساختهای قدیمی باید با فناوریهای جدیدتر و کارآمدتر جایگزین یا تقویت شوند.
برای پیشرفت، سازمانها تشخیص میدهند که باید کاری را که انجام و چگونه آن را انجام میدهند، دوباره اختراع کنند. رقبا نیز در حال تکامل هستند، و این فقط فینتک در بازار نیست - غولهای بزرگ فناوری، خردهفروشان و سایر شرکتهای جهانی به دنبال راههایی برای ارائه خدمات مالی مورد نظر مشتریان هستند.
اینکه چگونه استارتآپها میتوانند نقش مؤثرتری ایفا کنند، تمرکز بر حوزههای تخصصی فناوری مالی است که به بازیکنان کوچکتر کمک میکند تا با شرکتهای بزرگتر با سیستمهای دیجیتالی مقرون به صرفهتر مقابله کنند.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تحلیل بازار، تاریخ انتشار:۱۰ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۲۰۳۷۱، www.tahlilbazaar.com