پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۸۰۰۸
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
سال ۶۸ جرقه احداث نخستین و وسیع‌ترین تاسیسات گردشگری کیش ایجاد شد و سال ۷۴ کلنگ بزرگترین مجموعه اقامتی و گردشگری این جزیره با برخورداری از ۴۰۰ اتاق و سوئیت بر زمین زده شد و بدین ترتیب مهمترین مجموعه تفریحی – اقامتی کیش در سال ۱۳۸۲ راه‌اندازی شد.

شعار سال:مجموعه هتل ارم کیش آنزمان تنها تاسسات اقامتی ایران بود که دارای ورزشگاه، ۸ رستوران، سینما، سالن کنفرانس و دو مجموعه استخر و سونا شد. سال ۱۳۸۳ همین مجموعه توانست شرکت هواپیمایی خود را افتتاح کند و با سه هواپیمای اجاره‌ای از روسیه کار خود را آغاز کرد. همین مجموعه بعدتر تبدیل به نخستین مجموعه‌ گردشگری – اقامتی کشور شد که توانست یک فروند هواپیمای ام.دی از ترکیه وارد ایران کند. این مجموعه گردشگری در سال‌های بعد چنان توسعه یافت که ۳ فروند هواپیمای توپولوف از روسیه خریداری کرد و به چرخه ناوگان هوایی ایران افزود.
 
پس از ورود توپولوف‌ها به ایران مدیران این مجموعه گسترده گردشگری به فکر خرید هواپیماهای ام.دی از ترکیه افتادند. اما تحریم‌ها چنان روزنه تبادلات اقتصادی ایران به ویژه در صنعت هوانوردی با جهان را بسته بود که آن‌ها ناچار شدند برای دور زدن تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، ۶۰ درصد از سهام یک شرکت ترکیه‌ای را خریداری کنند و سه فروند هواپیمای ام.دی دیگر برای استفاده در صنعت هواپیمایی کشور را وارد ایران کنند. همانزمان بود که هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز توانست یک فروند باقیمانده از هواپیماهای شرکت ترکیه‌ای را خریداری و به ناوگان حمل و نقل هوایی کشور وارد کند.
 
روند رو به رشد یک شرکت گردشگری که کار خود را با تاسیس نخستین و وسیع‌ترین مجموعه تفریحی و گردشگری ایران در جزیره کیش آغاز کرد و بعدتر به احداث شهر فرودگاهی قم اقدام کرد، تا سال ۸۷ ادامه یافت. اما ناگهان ورق برگشت و همه چیز نابود شد. مدیران سیاسی کیش و البته برخی سیاستمداران کشور چنان بلایی بر سر یک مجموعه گردشگری آوردند که با هدف در اختیار گرفتن شهر فرودگاهی قم و البته مصادره هنخستین و بزرگترین مجموععه اقامتی و گردشگری کیش تا آنجا پیش رفتند که مدیر مجموعه را به زندان انداختند.
 
امیر شفیعی مدیر مجموعه تفریحی و گردشگری ارم کیش در گفت‌وگو با صدای میراث با اشاره به بلایی که برخی سیاسیون بر سر این مجموعه گردشگری کشور درآوردند می‌گوید: مجموعه گردشگری ارم تا سال ۸۷ خوب کار کرد. اما یکسری مسایل که عمدتا سیاسی هم بود مجموعه را بطور کامل به هم ریخت. از جمله در ماجرای ممنوعیت پرواز هواپیماهای توپولوف که این مجموعه برای خرید آن‌ها از بانک وام گرفته بود. ناگهان یک شب اعلام شد که ورود و پرواز توپولوف در کشور ممنوع است و به همین راحتی ۱۵۰ میلیون دلار از سرمایه‌های کشور که می‌توانست هزار و یک کارایی داشته باشد، پودر شد و از بین رفت. ممنوعیت ورود و پرواز توپولوف‌ها در ایران هم به دلیل دو سانحه هوایی رخ داد. همین موضوع تبدیل به یک مشکل بزرگ برای ما شد.
 
او می‌گوید: سال ۹۱ هم مشکل دیگری پیش آمد که این مجموعه گردشگری سند هتل را هم از دست داد. بانکی که برای خرید هواپیما از آن وام گرفته بودیم، برای بازپرداخت پول فشار آورد. چند برابر پول هم در ترکیه بابت خرید هواپیماهای ام.دی گذاشته شده بود. سال ۹۱ در ماجرای تخریب پارک آهوان کیش که روبروی مجموعه ارم کیش بود، مسایلی برای ما پیش آمد. به بزرگان جزیره زنگ زدیم و خبر دادیم که دارند پارک آهوان کیش را نابود می‌کنند. همه گفتند سکوت کنید که برایتان داستان می‌شود. اما به دلیل وظیفه مدنی خود سکوت نکردیم. چون پارک متعلق به شخص نبود و یک فضای عمومی بود. فیلم تخریب باغ آهوان را منتشر کردیم و پس از رسانه‌ای شدن موضوع، دردسرهای اصلی مجموعه شروع شد. مدیرعامل وقت منطقه آزاد کیش آقای عامری کاری نبود که در ماجرای تخریب پارک آهوان کیش سر ما نیاورد. طوری شده بود که هرکس از جزیره رد می‌شد یک تو سری هم به ما می‌زد.
 
امیر شفیعی درخصوص تخریب پارک آهوان کیش و آغاز دردسرهای نخستین برای وسیع‌ترین مجموعه گردشگری و اقامتی کیش می‌گوید: موضوع بر سر بالا کشیدن ۶ میلیارد تومان آهن بود که آخر هم هیچکس گردن نگرفت و مشخص نشد آهن‌هایی که بود کجا رفت. به همین خاطر چون ما سکوت نکردیم، با ما بد شدند و بانک هم همانزمان یک نامه به سازمان منطقه آزاد کیش زد که براساس قرارداد، اگر پول وام بانکی را ندهیم سند هتل را به نام خود می‌زنند. مدیرعامل وقت هم که در ماجرای پارک آهوان کیش با ما بد بود دید موقعیت خوبی پیش آمده و درجا سند هتل را به نام بانک پارسیان زد و همین شد پایه مشکلات عدیده این هتل که حتی سروصدای آن در رسانه‌ها هم بلند شد.
 
او گفت: مدیرعامل وقت در سازمان منطقه آزاد کیش یک باگ قانونی ایجاد کرد و یک قرارداد سه جانبه باز کرد تا بانک‌ها بتوانند به تاسیسات وام بدهند و اگر بدهکاران بانکی نتوانند بازگردان پول را انجام دهند با نامه بانک به سازمان منطقه آزاد کیش سند املاک و اموالشان به نام بانک می‌خورد. اما سند زدن مجموعه به نام بانک باید با کار کارشناسی انجام می‌شد که در ماجرای مجموعه ارم این کارشناسی صورت نگرفت و بانک هم دید چه موقعیت خوبی برای سند زدن هتل به نام خود دارد. ما هم هر چه به بانک اصرار کردیم که بیایید به جای مبلغ بدهی بخشی از هتل را خریداری کنید قبول نکردند.
 
شفیعی افزود: این داستان از سال ۹۱ تا سال ۹۸ ادامه یافت و به این ترتیب بزرگترین مجموعه گردشگری و تفریحی کیش متحمل ضربه سنگینی شد. تا جایی که شرایط سفر مردم به کیش هم به دلیل وضعیت این بزرگترین مجموعه گردشگری و اقامتی جزیره با مشکل مواجه شد. حتی مجموعه نمی‌توانست سرویس درست به مشتری دهد. چون آب و برق و مجوز گرفتن گازوئیل روی سند هتل بود و سند هم به نام بانک خورده بود و مشکلات بسیاری ایجاد شد. در وضعیتی گیر افتادیم که نه مالک بودیم نه مستاجر، هرکجا می‌رفتیم همین سوال را از ما می‌پرسیدند و دوره بسیار بدی را طی کردیم که زیان آن به صنعت گردشگری کشور وارد شد. بسیاری از سفرهای مردم خراب شد. البته شاید هرکس جای ما بود درب مجموعه را می‌بست و می‌رفت. اما ما برای حفظ تاسیسات گردشگری جنگیدیم.
 
شفیعی درخصوص برطرف شدن مشکلات نخستین و بزرگترین تاسیسات گردشگری کیش به صدای میراث می‌گوید: دلیل اصلی آن حضور آقای رییسی در منصب ریاست قوه قضاییه بود. با حضور آقای رییسی در قوه قضاییه نگاه به مشکلات سرمایه‌گذاران و کارآفرینان بسیار تغییر کرد. معاونان قوه قضاییه هم با حمایت بسیار از فعالان صنعت گردشگری و سرمایه‌گذارها انرژی مضاعف ایجاد کردند. در این شرایط بود که وقتی آقای رییسی با مشکلات مجموعه ارم کیش که البته شهر فرودگاهی قم را نیز در دست احداث داشت و آنجا هم با مشکل مواجه شده بود، با اعمال ماده ۴۷۷ در ماجرای شهر فرودگاهی قم و همچنین مشکل ایجاد شده برای بزرگترین مجموعه اقامتی و گردشگری کیش موافقت کردند و سند مجموعه از بانک گرفته شد و به هتل بازگشت. در ماجرای فرودگاه قم نیز رییس قوه تاکید کردند که باید زودتر درباره آن ماده ۴۷۷ اعمال می‌شد و با دستور ایشان مشکل شهر فرودگاهی قم نیز که در دست احداث بود و به دلایل سیاسی روند کار متوقف شد، حل شد..
 
او می‌گوید: در ماجرای احداث فرودگاه قم، آقای لاریجانی رییس وقت مجلس خود کلنگ افتتاح شهر فرودگاهی قم را زد و برادر ایشان هم که رییس قوه قضاییه بودند و قم هم پایگاه اصلی آن‌ها بود. به همین دلیل آنزمان امکان اعمال ماده ۴۷۷ وجود نداشت. پروژه احداث شهر فرودگاهی قم که شکل گرفت به تدریج تبدیل به یک لقمه قشنگ شد. بنابراین اگر ما از این پروژه حذف می‌شدیم خودی‌هایی بودند که می‌توانستند این لقمه قشنگ را ببلعند. اما موضوع توسط آقای رییسی در دوره ریاست‌شان بر قوه قضاییه بررسی و حل شد و خدا را شکر احداث شهر فرودگاهی قم دوباره به مجموعه ارم کیش بازگشت. الان هم امیدواریم با حضور آقای رییسی در دستگاه اجرایی شرایط به گونه‌ای فراهم شود که پروژه احداث شهر فرودگاهی قم تکمیل و به پایان برسد.
 
این مدیر مجموعه اقامتی و گردشگری کیش می‌گوید: پس از آن که آیت‌الله رییسی رییس وقت قوه قضاییه و رییس‌جمهوری فعلی سند نخستین و بزرگترین مجموعه گردشگری و اقامتی کیش را از دست بانک عامل بیرون کشید و به مالک اصلی بازگرداند حالا هتل ارم کیش که دیگر تبدیل به یک تاسیسات کهنه و پیر در مجموعه گردشگری کشور شده است در حال بازسازی و مرمت است.
 
امیر شفیعی می‌گوید: سال ۹۸ مشکل هتل پس از ۸ سال حل شد و از آنزمان برای مرمت و بازسازی هتل انرژی گرفتیم. الان تقریبا ۱۵۰ اتاق در دست بازسازی است. هتلی که حداقل از سال ۹۳ نیازمند بازسازی و مرمت بود حالا در دست بهسازی و مرمت است. ۶۰ سوئیت بیرونی آن نیز بازسازی شده و ۳۰ سوئیت دیگر در دست مرمت است. با این حال امیدواریم با حمایت بیشتر از تاسیسات گردشگری امکان بازگرداندن و بروزرسانی مجموعه‌های مهم و قدیمی گردشگری کشور به چرخه سفر و خدمت‌رسانی بهینه به گردشگران فراهم شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری میراث ، تاریخ انتشار:  23 آذر 1400، کدخبر:  ،www.sedayemiras.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین