پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۳۶۸۹۱۶
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
باید از آقای حسنوند پرسید که چرا با برخی صحبت‌های پیش نگر و حاشیه ساز، فضای آینده را مخدوش می‌کنند؟ دولت بدون افزایش حساب شده (روی عبارت حساب شده، تاکید موکد می‌گردد) قیمت بنزین در سال آینده چطور باید بودجه را ترمیم کند؟ آیا قیمت فعلی می‌تواند معقول باشد. با کمال ادب، درخواست می‌کنیم، در اموری که به هر دلیل ممکن، احتمالا کمتر اطلاع دارید، ورود نکنید.

شعار سال: رئیس کمیسیون انرژی مجلس بیان اینکه مسئله افزایش قیمت بنزین به هیج عنوان در کار نیست، تاکید کرد: طرح اختصاص بنزین به هر کد ملی در حد یک ایده در دولت مطرح شده به همین دلیل مجلس هفته آینده از وزیر نفت دعوت کرده تا درباره این موضوع توضیح دهد؛ چراکه بنای ما این است که در بودجه سال آینده هیچ افزایشی برای قیمت بنزین نداشته باشیم؛ پس نباید التهابی هم به جامعه وارد شود.

 فریدون حسنوند با اشاره به طرح جدید مطرح شده دولت برای اختصاص بنزین به هر فرد، توضیح داد: ابتدا لازم به تاکید است که ما در سال آینده افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت و بحثی در دولت و مجلس به ویژه کمیسیون انرژی درباره افزایش قیمت بنزین صورت نگرفته است لذا به یقین مسئله‌ای تحت عنوان افزایش سوخت به ویژه بنزین در بودجه ۱۴۰۱ مطرح نشده است.
 
طرح جدید دولت برای بنزین نیز صرفا در حد طرح ایده‌ها میان کارشناسان و دولتمردان است
 
نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی افزود: طرح جدید دولت برای بنزین نیز صرفا در حد طرح ایده‌ها میان کارشناسان و دولتمردان است البته معاون اقتصادی دولت و وزیر نفت هم اشاره‌ای به آن داشتند اما این اظهارات صرفا ایده است و نه مصوبه.
 
وی اضافه کرد: برخی معتقدند باید عدالت را در توزیع سوخت رعایت کرد چراکه بخشی از جامعه و مردم دارای وسیله نقلیه نیستند اما این افراد نیز باید از منابع کشور بهره‌مند شوند، درواقع نفت و فرآورده‌های آن سرمایه ملی است که باید در توزیع آن عدالت را رعایت کرد، بنابراین می‌گویند؛ در توزیع سوخت ملاک فرد باشد نه خودرو اما هنوز مشخص نیست چگونه می‌خواهند سازوکار آن را تعیین کنند.
 
این نماینده مجلس با بیان اینکه نگاه برخاسته از عدالت محوری آن است که افرادی که خودرو ندارند نیز سهمیه سوخت ماهانه دریافت کنند، اظهار کرد: هرچند این طرح طی سال‌های گذشته نیز مطرح شد اما اجرای آن مشکلات عدیده و عوارضی همچون قاچاق و نحوه نگهداری سوخت بین مردم و نحوه فروش آن به همراه داشت و دیگر مشکلاتی که در نهایت سبب مخالفت با این طرح شد.
 
حسنوند با اشاره سخنان روز گذشته وزیر نفت، گفت: علاوه‌بر وزیر نفت طی نامه‌ای اعلام شد که این موضوع قرار است به صورت آزمایشی در جزایر کیش و قشم اجرا شود اما تمامی صحبت‌ها در حد یک ایده است؛ همچنین وزیر نفت اشاره کرد که باید دنبال مهیا کردن زیرساخت‌ها و اجرایی شدن این طرح باشند موضوعی که به داشتن آمار دقیقی از جمعیت ساکن مربوط می‌شود.
 
وی ادامه داد: از آنجا که در این جزایر عمدتا گردشگر به صورت روزانه تردد دارد بنابراین باید جمعیت ساکن و مستقر را در نظر گرفت و براساس نیاز و تعداد خودرو و زیرساخت‌ها اقدامی را انجام داد؛ به همین دلیل می‌گویم؛ این موضوع صرفا ایده است و هنوز در دولت تصویب نشده و مجلس نیز درباره آن نظری اعلام نکرده است.
 
بنای ما این است که در بودجه سال آینده هیچ افزایش قیمت بنزین نداشته باشیم؛ پس نباید التهابی هم به جامعه وارد شود
 
وی با بیان اینکه مسئله افزایش قیمت بنزین به هیج عنوان در کار نیست، تاکید کرد: طرح بنزین در حد یک ایده در دولت مطرح شده به همین دلیل مجلس هفته آینده از وزیر نفت دعوت کرده تا درباره این موضوع توضیح دهد؛ چراکه بنای ما این است که در بودجه سال آینده هیچ افزایش قیمت بنزین نداشته باشیم؛ پس نباید التهابی هم به جامعه وارد شود. به هر حال بسیاری از مردم از سهمیه‌بندی و دادن سهمیه به فرد و خودرو تلقی افزایش قیمت آن را می‌کنند یا اینکه تصور می‌کنند قرار است بستری برای افزایش قمیت بنزین ایجاد شود که چنین چیزی نیست؛ به همین دلیل ما می‌خواهیم هفته آینده قبل از بررسی بودجه در صحن وزیر نفت حاضر شده و برای نمایندگان و مردم توضیح دهد که هنوز تصمیمی گرفته نشده است.
 
حسنوند با بیان اینکه این طرح تا پایان سال اجرا نمی‌شود و برای اجرایی شدن در کیش و قشم هم باید زیرساخت‌های آن فراهم باشد، گفت: مشخص شدن نحوه وصول پول و نحوه فروش بنزین ازجمله این زیرساخت‌ها به شمار می‌آیند، به یقین مجلس به ویژه کمیسیون انرژی با افزایش قیمت بنزین مخالف است و آن را تنها راه برای اصلاح وضعیت موجود نمی‌داند.
 
رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا فقط بنزین به ازای هر کد ملی به مردم داده می شود و دیگر به خودرو داده نخواهد شد؟، توضیح داد: بنا شده وزارت نفت و معاون اقتصادی این موضوع را بررسی کنند که قرار است به افرادی که خودرو دارند چه میزان بنزین داده شود؛ طبیعتا افرادی هم هستند که خودرو ندارند و باید سهمیه دریافت کنند.
 
وی افزود: اعتقاد دوستان این است که سوخت و بنزین انفال است و انفال متعلق به همه است؛ پس باید عدالت را رعایت کرد. این یک بحث است اما در حوزه اجرا باید مواردی بسیاری رعایت شود که خودمان عامل افزایش مصرف نباشیم.
 
این طرح در حد ایده ناقصی است که  به نظر اجماعی در دولت هم نرسیده است
 
حسنوند توضیح داد: از آنجا که وضعیت تولید سوخت در کشور مشخص است؛ نباید به گونه‌ای عمل کنیم که به واردکننده سوخت تبدیل شویم، چراکه در گذشته مسیری را رفته‌ایم که نتیجه آن تبدیل شدن به صادرکننده سوخت بود بنابراین نباید دوباره تبدیل به واردکننده شویم، به همین دلیل است که می گویم این طرح در حد ایده ناقصی است که  به نظر اجماعی در دولت هم نرسیده است.
 
رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این پرسش که اگر قرار باشد به هر فرد ۱۵ لیتر بنزین داده شود آن وقت میزان سهمیه بنزین برای خانواده دو نفر از ۶۰ لیتر به ۳۰ لیتر کاهش پیدا کرده و این با عدالت ناسازگار است؟، گفت: من هم با شما موافقم؛ برای همین می گویم که این طرح در حد یک ایده است که برخی افراد مطرح کردند ایده ای نیست که در مجلس مطرح شده باشد؛ به همین دلیل وزیر نفت هفته آینده به مجلس می آید تا به نمایندگان توضیح دهد، بیان برخی موارد بدون بررسی دقیق و کارشناسی تبعات مثبت و منفی دارد.
 
به گفته وی این ایده نیاز به برخی پیوست‌های فرهنگی، اطلاع‌رسانی، اجتماعی، امنیتی و مالی و فنی دارد که باید با اجماع بین مجلس و دولت و ارگان های مختلف اجرایی شود؛ همچنین زیرساخت‌های آن هم در نظر گرفته شود و همه درباره آن نظر دهند.
 
وزیر نفت هفته آینده در مجلس می‌آید تا درباره طرح اختصاص بنزین به هر فرد توضیح دهد
 
رئیس کیسیون انرژی درباره اینکه قرار است از ۱۵ دی چگونه طرحی جدید دولت درباره بنزین در کیش اجرایی شود؟، توضیح داد: وقتی هنوز چیزی مشخص نیست چطور می‌توان آن را اجرا کرد؟ طبق گفته دولت این اجرایی آزمایشی در کیش و قشم است منتهی باید زیرساخت‌ها آماده شود وزیر نفت هفته آینده در مجلس می‌آید پس از آن تمام زوایا بررسی شده و اطلاع‌رسانی آن انجام می‌شود.
 

تعداد بازدید : 5


 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خانه ملت  ، تاریخ انتشار:7 دی 1400، کدخبر: ، www.icana.ir،491778
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری اقتصادنیوز  ، تاریخ انتشار:  7 دی 1400، کدخبر: 455116،www.eghtesadnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین