پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۳۷۰۵۳۱
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۳
سند" تحول بنیادین آموزش و پرورش"بطور ریشه‌ای و مبنایی به حل مشکلات کنونی تدبیر و چاره سازی می‌نماید، از اهداف و ویژگی‌های عمده آن اینکه به عنوان اسناد بالادستی در حوزه آموزش و پرورش و نیز نظام تعلیم و تربیت کشور محسوب می‌شود؛ که در همین راستا شاهد ابلاغ سیاست‌های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش کشور از سوی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۲ بودیم.

شعار سال:سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در دی ماه ۱۳۹۰ بنا به ضرورت های ساختاری و محتوایی نظام آموزشی و تعلیم و تربیت کشور توسط اعضای شورای عالی فرهنگی وقت به تصویب رسید و نیز در اسفند ماه همان سال هم به منظور اجرا و به فعلیت رسیدن ابلاغ شد.
 
متاسفانه پس از یک دهه پر فراز و نشیب در غبار اختلافات سیاسی، اجرایی و تغییر و تحولات پر شتاب مدیریتی این حوزه به محاق رفته است. البته با گذشت یک دهه از عمر این سند که بارقه ی امید را به جامعه هدف یعنی به افکار عمومی و نیز احساس عمومی جامعه بویژه نسل آینده سازان کشور به ارمغان داشت و اینکه سرانجام پس از دهه ها انتظار و سال ها فاصله و فترت، جایگاه آموزش و پرورش در تراز انقلاب اسلامی و همچنین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در عرصه های ملی، منطقه ای و بین المللی تبلور و تجلی عینی و حقیقی خواهد بخشید.
 
اما اینک پس از یک دهه که شاهد تدوین و تصویب این سند مبنایی که به اعتراف تمام کارشناسان، صاحب نظران، وکلا و وزرای سابق و لاحق که حکم نسخه شفابخش برای حل و فصل تمام معضلات ریشه ای و مبنایی و به عبارتی در حقیقت پلتفرم با قابلیت اجرا و نیروی پیشران مورد انتظار سیستم آموزشی و نظام تعلیم و تربیت آرمان شهر و دولت اسلامی و انقلابی خواهد بود.
 
سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش که تمام نگاه های مطالبه گر جامعه اعم از جریان نخبگانی و دانشگاهی و لایه های میانی و اجتماعی به اجرا و تحقیق عینی آن چشم دوخته شده بود؛ تا بلکه به اتکای قدرت و پتانسیل بالقوه و بالفعل تعریف و پیش بینی شده در این سند بتوان برای اولین بار و نیز برای همیشه چالش های ساختاری و هویتی که همچون آفت و موریانه به جان شاخ و برگ درخت تنومند نظام آموزشی و تعلیم و تربیت کشور افتاده و آن را ناتوان و ضعیف ساخته و به مرز انفعال، سردرگمی و غیر منسجم درآورده است.
 
این سند بطور ریشه ای و مبنایی به حل مشکلات کنونی تدبیر و چاره سازی می نماید، از اهداف و ویژگی های عمده "سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش" که به عنوان اسناد بالادستی در حوزه آموزش و پرورش و نیز نظام تعلیم و تربیت کشور محسوب می شود؛ که در همین راستا شاهد ابلاغ سیاست های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش کشور از سوی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۲ بودیم.
 
علت غایی حساسیت و نگاه حکیمانه معظم له به این مقوله است که اهداف و عوامل کمی و کیفی که در هر نظام سیاسی و کشوری تحولات اقتصادی، علمی و تکنولوژیکی ر به ارمغان می آورد، نسل جوان تحصیل کرده مومن، متعهد و متخصص است. زهی تاسف که فی الحال این مهم در تاریخ و نظام آموزشی جامعه و کشور ما غبار فراموشی گرفته است.
 
از جمله چالش هایی که امروزه ساختار آموزشی کشور را دست و پا گیر کرده و به لحاظ کاربردی و کارایی فشل ساخته و گرفتار بی عملی شده است، فقدان عدالت آموزشی و تربیتی در اقصی نقاط مختلف کشور است؛ که بطور مصداقی و موردی باید به وجود مدارس با تابلو و برندهای مختلفی همچون "مدارس غیرانتفاعی"، "مدارس نمونه دولتی"، "مدارس نمونه غیر دولتی"، "مدارس شبانه روزی"، "مدارس شاهد" و .... است؛ که در چنین جو و فضای روحی، روانی و اجتماعی شرایط فرآیندسازی و نیز پدیدارشدن ظن و گمان منفی و بدسگال تبعیض اجتماعی، فاصله و شکاف طبقاتی، اقتصادی در جسم و جان جامعه و نسل جمعیتی کشور ظهور و بروز می یابد.
 
روح "سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش" مبین این رسالت علمی، آموزشی و صنعتی است که بر خلاف خروجی نظام آموزشی و تعلیم و تربیت کنونی که معالم به خط تولید کارگاه و کارخانه ای تبدیل شده که تمام آمال و آرمان هایش تربیت انسان و افراد مدرک به دست که صرفا در اندیشه تصاحب و تسخیر کرسی و صندلی پرطمطراق و پرپرستیژ دیوانی، اداری و پشت میز نشینی غیرمولد و غیر خلاق به مسابقه و رقابت نشسته اند.
 
امیدواریم که با اجرای "سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش" کشور که روح حاکم بر آن حذف و طرد تفکر مدرک زدگی و فرآیند مهلک و مخرب کنکور گرایی و سیستم حفظ کردنی است و جایگزین ساختن " مهارت محوری" و نهادینه ساختن و تقویت آموزه ها و مهارت ها و نیز امهات زندکی اجتماعی و توانایی ارائه طریق جهت حل و رفع مشکلات و مسائل خرد و کلان کشور تحقق این مهم که از دغدغه مندی های همیشگی مقام معظم رهبری نیز می باشد، با استحصال دستاوردها و ارمغان های عینی و میدانی " سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش " که همان اعتلای جایگاه برتر و ممتاز اقتصادی، علمی و تکنولوژیکی در کل منطقه و جهان است نائل شویم و از این رهگذر کام ملت ایران نیز شیرین شود.
 
امیدواریم با عزم و اراده پولادین مسئولین و سیاست گزاران دلسوز و دولت و مجلس انقلابی و ولایتی و همچنین با مشارکت مجدانه و فعالانه تاریخی ملت بصیر، متمدن و فرهنگ پرور ایران این مهم شدنی است. به امید رسیدن به چنین روزی.
 


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری پرسون  ، تاریخ انتشار:  27 دی 1400، کدخبر: ، www.purson.ir،380267

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین