پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۷۰۰
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۵
دبیر شورای ملی زعفران گفت: باوجود نامه‌های فراوان به وزرای قبلی و وزیر فعلی جهاد کشاورزی مبنی بر ضرورت اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن زعفران جهت تعیین مساحت زیر کشت و میزان تولید زعفران در کشور، متأسفانه تاکنون وزارت جهاد کشاورزی نسبت به انجام این طرح هیچ‌گونه اقدامی نکرده است.

شعار سال:فرشید منوچهری در پاسخ به این‌که دلیل بی‌توجهی وزارت جهاد کشاورزی و مجری طرح توسعه گیاهان دارویی نسبت به اجرای این طرح چیست، اظهار داشت: باوجوداین که شورای ملی زعفران تمام اطلاعات لازم در ارتباط با طرح شناسنامه‌دار کردن زعفران را در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار داده است، ولی این طرح عملیاتی نشده و دلیلش را باید از خودشان جویا شوید.

وی همچنین در رابطه با قیمت خرید توافقی زعفران گفت: اظهارات ما در شورای ملی زعفران با استناد به گزارش‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور است و به همین دلیل در این مسائل اظهارنظر نمی‌کنیم و سازمان تعاون روستایی مکلف است قیمت خرید زعفران، میزان آن و... را ارائه دهد.

منوچهری افزود: وزارت جهاد کشاورزی نیز موظف است آمار و اطلاعات لازم در مورد میزان سطح زیر کشت و تولید زعفران کشور را ارائه دهد، چون آمارها کاملاً متفاوت است و ما دقیقا نمی دانیم کدام‌یک صحیح و قابل استناد است.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که پیاز زعفران خاصیت زایشی دارد، یعنی اگر برای برداشت یک هکتار زعفران، کشاورز پنج‌تن پیاز کشت کرده باشد، بعد از پنج‌تا شش سال حدود 17تا20تن پیاز را برداشت می‌کند که باعث وجود پیاز مازاد در کشور می‌شود که به علت ایجاد مسمومیت قابلیت مصرف به‌عنوان خوراک دام را هم ندارد.

دبیر شورای ملی زعفران در مورد قاچاق مازاد پیاز زعفران گفت: وقتی کشاورزی برای کاشت زعفران خود در مزرعه از پیازهای با وزن‌های متفاوت استفاده می‌کند، باعث عدم محصول‌دهی پیازهای با وزن یک گرم به دلیل نرسیدن به مرحله رشد نهایی خود می‌شود و به همین خاطر برای رشد پیازهای ریز در شرایط ایده‌آل باید با مزارع قرارداد کشت پیاز بسته شود تا پس از تکثیر و رشد، پیازهای ریز ضدعفونی و بسته‌بندی شوند و مازاد آن توسط دولت خریداری و در صنعت استفاده شود، در غیر این صورت کشاورز پیاز مازاد را به دلال‌ها و واسطه‌ها فروخته و از این طریق به استان‌ها و کشورهای دیگر می‌رود که در این رابطه با ارسال نامه‌های فراوان به وزرای قبلی و وزیر فعلی جهاد کشاورزی، توضیحات لازم پیرامون آسیب‌های ناشی از بی‌توجهی به پیاز زعفران و قاچاق آن را عنوان کردیم.

منوچهری اظهار داشت: پیشنهاد ما به وزارت جهاد کشاورزی این است که با کمک تشکل‌های خصوصی مراکزی را ایجاد کند که با خرید پیاز زعفران، درجه‌بندی و بسته‌بندی آن، پیاز با وزن بیش‌تر از هشت گرم را به کشاورزان بدهد تا با کشت آن، متوسط برداشت پیاز زعفران از 2/3کیلوگرم به بالای چهار کیلوگرم برسد.

دبیر شورای ملی زعفران در مورد میزان تولید زعفران در سایر کشورها بیان کرد: کشور افغانستان با توجه به تجربه کشت زعفران در ایران، به یکی از مراکز عمده این محصول تبدیل‌شده و سطح زیر کشت زعفران در این کشور در حال افزایش است. به‌همین دلیل کشورهایی نظیر هلند، ایتالیا، ازبکستان و کشورهای آسیایی باوجوداین که مصرف‌کننده زعفران نیستند، به دلیل اهمیت اقتصادی تولید زعفران، پیاز ایرانی را به قیمت ارزان از افغانستان خریداری کرده و پس از تکثیر و رشد به قیمت‌های گزاف می‌فروشند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری روستانیوز  ، تاریخ انتشار:  21 دی 1400، کدخبر: ،www.rustanews.ir،25159

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین