پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۱۱۷
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۶
برنامه درسی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز‌های ویژه برای اولین بار در ایران به عنوان یک برنامه درسی تاسیسی و جدید با محوریت دانشگاه علامه طباطبائی اجرا خواهد شد. برنامه درسی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز‌های ویژه در شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۲۰۸ مورخ ۲۷ دی ماه سال جاری تصویب شد.

شعار سال:طراحی این برنامه کاربردی مهم و مورد نیاز کشور به پیشنهاد گروه آموزشی تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در سال ۱۳۹۴ به عنوان یک پروژه تحقیقاتی درون دانشگاهی در دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری و مشارکت گروه آموزشی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور انجام گردید.
 
سپس در قالب برنامه درسی بر اساس چارچوب های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تدوین و مراحل تصویب آن در گروه آموزشی تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی ، شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبائی،شورای دانشگاه علامه طباطبائی، دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ، کارگروه تخصصی علوم تربیتی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی ، همایش ملی دبیرخانه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با مشارکت دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی با موفقیت و به اتفاق آراء انجام شد. البته در این فرایند پیشنهادهای لازم و سازنده به اصلاح و تکمیل و توسعه برنامه پیشنهادی اولیه کمک شایانی نمود .
 
برنامه درسي كارشناسي ارشد تكنولوژي آموزشي با گرايش آموزش افراد با نیازهای ويژه به استفاده از ظرفیت‌های رشته تکنولوژی آموزشی در ابعاد مختلف طراحی، تولید، اجرا، مدیریت و پشتیبانی، سنجش وارزشیابی فرایندها ، منابع  و فناوری های یادگیری، در آموزش افراد با نیازهای ویژه می‌پردازد. با توجه به اینکه برنامه درسي كارشناسي ارشد تكنولوژي آموزشي با گرايش آموزش افراد با نیازهای ويژه برای اولین بار در ایران و توسط دانشگاه علامه طباطبائی اجرا خواهد شد ، مبتنی بر نیازهای بومی بوده و ضمن بهره گیری از تجارب جهانی به پاسخگویی به بخشی از نیازهای کشور در این زمینه کمک خواهد کرد.
 
تصویب پس از شش سال تلاش و آموزش در سوئیس و کانادا
 
به گفته دکتر اسماعیل زارعی زوارکی، مجری طرح و مدیر گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در فرایند طراحی و تصویب نهایی برنامه درسي كارشناسي ارشد تكنولوژي آموزشي با گرايش آموزش افراد با نیازهای ويژه که بیش از ۶ سال طول کشیده است، منابع علمی پشتیبان و بسترهای لازم فناورانه در دانشگاه علامه طباطبائی فراهم شده است.
 
برای اجرای مناسب این برنامه در دانشگاه علامه طباطبائی ، دو نفر از اعضای هیات علمی در سال های گذشته به فرصت مطالعاتی به کشور کانادا و کشور سوئیس اعزام شدند. همچنین در سال های گذشته در دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری دانشگاه ژنو از کشور سوئیس، کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی خوبی در این زمینه برگزار شده و همچنین منابع علمی مفیدی در قالب کتاب ، مقاله ، رساله و پایان نامه تدوین شده است. مرکز منابع یادگیری و آزمایشگاه های فناوری نیز در دانشگاه علامه طباطبائی گسترش یافته است. بنابراین دانشگاه علامه طباطبائی از ظرفیت ها و قابلیت های مناسبی برای اجرای این برنامه در کشور برای اولین بار برخوردار باشد و پس از ابلاغ برنامه از طرف وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری آمادگی دارد تا آن را اجرا نماید.
 
برنامه درسي كارشناسي ارشد تكنولوژي آموزشي با گرايش آموزش افراد با نیازهای ويژه بر اساس نیازهای بومی و فرهنگی جامعه ایران طراحی شده است . همچنین مبتنی بر کار پژوهشی است که در قالب یک طرح پژوهشی دانشگاهی در دانشگاه علامه طباطبائی به انجام رسیده است که با نیازسنجی دقیقی همراه بوده است. بعلاوه ، برنامه درسی طراحی شده با برنامه جامع علمی کشور و اسناد ملی مرتبط نیز هماهنگ است. در تدوین برنامه درسی مذکور،  با توجه به بهره گیری از مطالعه تطبیقی ، آخرین تحولات علمی رصد شده و دروسی برای شناخت روش‌ها و ابزارهای روش‌شناسی جدید و زمینه‌هایی برای نظریه‌پردازی و آموزش پژوهش‌محور در نظر گرفته شده است. همچنین، دروس کارآموزی، برنامه‌های  عملی و میدانی برای کسب مهارت های مرتبط در نظر گرفته شده و سرفصل های آنها با مشاغل و حرفه‌های مورد نیاز هماهنگ بوده و دارای بازده اقتصادی است. به ویژه از ظرفیت های کارآفرینی نیز برخوردار است.
 
در انجام این کار بسیار تخصصی ، پیچیده ، کاربردی و مهم ملی لازم است تا از کلیه اساتید محترم، گروه های آموزشی ، شوراها و کارگروه های تخصصی ، سازمان ها و نهادهایی که به نحوی در فرایند طراحی و تصویب برنامه درسي كارشناسي ارشد تكنولوژي آموزشي با گرايش آموزش افراد با نیازهای ويژه کمک کرده اند و نقش موثری داشته اند تقدیر و سپاسگزاری کنم. امیدوارم برنامه مذکور بتواند با تربیت نیروی انسانی و همچنین فراهم سازی ابزارها وخدمات جدید در سطح ملی و بین المللی به آموزش و یادگیری افراد با نیازهای ويژه کمک کند.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی عطنا  ، تاریخ انتشار: 2  بهمن1400، کدخبر: 303410،www.atna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین