پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۳۶
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۱
یک استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: اعتقاد دارم به دلیل اینکه به عمر دولت اوباما چیزی باقی نمانده است نمی‌توانیم شاهد ابتکار دیپلماتیک از سوی آمریکا در منطقه باشیم. طرح‌های آمریکا فعلاً معلق باقی خواهد ماند و اوضاع فعلی در یمن و منطقه ادامه خواهد داشت.

شعارسال: علی امیدی، درباره دیدار اخیر جان کری وزیرخارجه آمریکا از عمان و اعلام خبر آتش‌بس میان عربستان و شبه‌نظامیان حوثی در یمن، اظهار کرد: بدون شک بحران یمن به منجلابی برای عربستان سعودی تبدیل شده است. عربستان در یمن جنایات جنگی زیادی مرتکب شده است و به رغم حملات شدید نتوانسته است به اهداف خود برسد و حوثی‌ها را به تسلیم وادار کند.

وی بابیان اینکه هدف اصلی عربستان در یمن احیای دولت منصور هادی بود، افزود: هم‌اکنون که منصور هادی بر بخش‌های جنوبی یمن حاکم است با کمک عربستان توانسته در این مناطق حاکم شود. حوثی‌ها با حداقل امکانات مبارزه می‌کنند و تا حدی هم به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند.

این استاد علوم سیاسی بابیان اینکه عربستان برای برون‌رفت آبرومندانه از یمن به راه حل‌های دیپلماتیک روی خوش نشان می‌دهد، گفت: هر دو طرف درگیر به دنبال آن هستند که در فرایند مذاکرات امتیاز بیشتری کسب کنند. عربستان نمی‌خواهد حکومت آینده یمن کاملاً در اختیار حوثی‌ها باشد در نتیجه به دنبال راه حلی است که در دولت آینده هم حوثی‌ها حضور داشته باشند و هم منصور هادی.

امیدی در پاسخ به این سؤال که تا چه حد این آتش‌بس اعلام شده در عمان عملی خواهد شد، تصریح کرد: اعتقاد دارم به دلیل اینکه به عمر دولت اوباما چیزی باقی نمانده است نمی‌توانیم شاهد ابتکار دیپلماتیک از سوی آمریکا در منطقه باشیم. طرح‌های آمریکا فعلاً معلق باقی خواهد ماند و اوضاع فعلی در یمن و منطقه ادامه خواهد داشت تا زمانی که دونالد ترامپ رییس جمهور شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا عربستان در یمن نیروی زمینی وارد نمی‌کند، افزود: استفاده از نیروی زمینی مخاطرات خاص خود را دارد و اصولاً در استراتژی‌های نظامی نیروهای کشور متجاوز در مقایسه با مدافعین آن کشور از روحیه پایین‌تری برخوردارند.

این استاد علوم سیاسی در همین خصوص گفت: به علاوه حوثی‌ها دارای ارتش منظمی نیستند و چریک محسوب می‌شوند. بنابراین عربستان که یک ارتش منظم دارد نمی‌تواند هدفمند با حوثی‌های چریک پیکار کند. همچنین عربستان می‌داند که اگر نیروی زمینی وارد یمن کند تلفات زیادی خواهد داد که این امر ممکن است اعتراضات زیادی را در جامعه عربستان برانگیزد.

امیدی خاطرنشان کرد: باید به این موضوع هم توجه کنیم که یمن مناطق بیابانی زیادی دارد و عملیات نظامی در بیابان سخت خواهد بود. همچنین عربستان تجربه جنگ زمینی ندارد به همین دلیل ریسک نمی کند. بنابراین با توجه به این دلایل که ذکر شد عربستان ترجیح می دهد تنها به حمایت لوجستیکی از دولت منصور هادی بپردازد و به حملات هوایی بسنده کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 26آبان1395، کدخبر: 95082618656: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین