پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۲۸۶
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۹
نمایندگان به دلیل نگرانی از امکان سوء استفاده از نام و جایگاه خانواده شهدا و ایثارگران برای باقی ماندن عده‌ای در پست‌های خاص با کلیات طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان مخالفت و تاکید کردند که این طرح باید به نحوی اصلاح شود که فقط خانواده شهدا و ایثارگران بتوانند از آن استفاده کنند و جلوی سوء استفاده بقیه از آن را بگیرد.
شعار سال: نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۱۸ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی با ۷۳ رأی موافق، ۱۰۳ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در جلسه با کلیات طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان مخالفت کردند.

در جریان بررسی این طرح مخالفان تاکید داشتند که همه نمایندگان با حمایت از خانواده شهدا و ایثارگران موافق هستند، اما متنی که طراحی شده به نام خانواده شهدا و ایثارگران است، ولی به کام دیگرانی است که در پست‌های خاص حضور دارند لذا طرح باید به نحوی اصلاح شود که فقط خانواده شهدا و ایثارگران بتوانند از آن استفاده کنند و جلوی سوء استفاده را بگیرد تا شاهد بازگشت تعداد معدودی بازنشسته به کار با سوء استفاده از آبروی ایثارگران نباشیم.
 
تعداد بازدید : 6

خضریان: این طرح برای بازگشت تعداد معدودی بازنشسته به کار از آبروی ایثارگران سوء استفاده می‌کند

رحیمی جهان آبادی: اصلاح قانون بازنشستگی به اسم خانواده ایثارگران و به کام بروکرات‌های حرفه‌ای اداری است

یوسفی: نباید جوانان پشت در‌های بسته بمانند، ولی عده‌ای مدیر، فرماندار و استاندار باقی بمانند


وظیفه حاکمیتی ما است که در مجلس انقلابی پیگیر توسعه فرهنگ ایثار و شهادت باشیم

همچنین ابراهیم عزیزی در نشست علنی امروز در موافقت با کلیات طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، گفت: تمام ابعاد این طرح قریب به یک سال در کمیسیون اجتماعی مجلس با حضور کارشناسان بررسی شده است. موضوع توجه و تقویت فرهنگ ایثار و جهاد در بدنه مدیریتی کشور است. در کشوری که براساس اصول نبوی پایه گذاری شده بدنه مدیریتی آن نباید تهی از فرهنگ ایثار باشد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: قوانینی در دوره‌های اخیر تصویب شده، اما این قشر نتوانستند نقش آفرین باشند البته که جانبازان و خانواده شهدا و ایثارگران هیچ گاه دنبال امتیاز خاص نبودند. در قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان برای جانبازان بالای ۵۰ درصد استثناء قائل شده، اما این افراد به لحاظ جسمی عملا نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند بنابراین اصلاحاتی در این قانون لازم است.

وی با بیان اینکه وظیفه حاکمیتی ما است که در مجلس انقلابی پیگیر توسعه فرهنگ ایثار و شهادت باشیم، گفت: بدنه مدیریتی کشور یکی از نقاطی است که لازم است ما با آن با نگاه به این فرهنگ توجه کنیم.

مدیران ایثارگر باید بمانند تا فرهنگ ایثار و جهاد ترویج پیدا کند

مهرداد گودرزوندچگینی از دیگر نمایندگان موافق کلیات طرح مذکور، گفت: با اصلاح قانون بار اضافی به سیستم دولتی وارد نمی‌شود و چرخش نخبگان نیز به کمک ایثارگران و پایداری فرهنگ ایثار اتفاق می‌افتد. این طرح با هدف جبران کمبود مدیران ایثارگر و جهادی و استفاده از ظرفیت آن‌ها است.

وی افزود: مدیران ایثارگر باید بمانند تا فرهنگ ایثار و جهاد ترویج پیدا کند، این طرح کارشناسی شده و مناسب برای شرایط امروز جامعه است.

طرح مغایر با عدالت محوری نیست

علیرضا سلیمی از دیگر موافقان کلیات طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان به وصیت نامه امام خمینی (ره)، اشاره کرد و گفت: امام در وصیتنامه خود فرمودند که اجازه ندهید پیشکسوتان جهاد و شهادت در پیچ و خم امور اداری گرفتار شوند. این وصیتنامه کجا و چه موقع باید اجرا شود. آیا در مجلس انقلابی برای اجرای توصیه نامه امام که اقدامات فراوانی انجام داده نباید گامی رو به جلو برداشت.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: ما در این طرح برای افرادی استثناء قائل شدیم که در سال‌های جوانی دو سال داوطلبانه به جبهه رفتند یا جانبازان بالای ۲۵ درصد. ما طی سال‌های گذشته نتوانستیم از خدمات آن‌ها بهره‌مند شویم لذا با اصلاح قانون دنبال گسترش دایره ارائه خدمات آن‌ها هستیم. رهبر معظم انقلاب نیز همیشه تاکید داشتند که از فرهنگ ایثار و شهادت در سطوح مختلف استفاده شود.

سلیمی یادآور شد: ما در خصوص بحث معیشتی ایثارگران و جانبازان قانون داریم، اما دولت‌های مختلف به بهانه‌های مختلف قانون را اجرا نکردند و ما برای حمایت از آن‌ها باید کمک کنیم. از سوی دیگر این طرح مغایر با عدالت محوری نیست چرا که عدالت محوری به معنای تساوی نیست.

وی تصریح کرد: بسیاری از ایثارگران به دلایلی به حاشیه رانده شدند، مسیر باید باز شود تا از نیروی نخبه کارآمد ایثارگر که تعدادشان هم زیاد نیست و فضای اشتغال را تنگ نمی‌کنند استفاده کنیم.

طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان مغایر سیاست‌های کلی نیست

ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در توضیح طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، گفت: این طرح کل جامعه ایثارگران را شامل می‌شود و برای مسئولیت‌های خاص نیز نیست. ما به بهانه اینکه عده‌ای دنبال سوءاستفاده هستند نمی‌توانیم قانون را اصلاح نکنیم در واقع با نظارت بر اجرای قانون باید از بروز مشکلات جلوگیری کنیم.

وی یادآور شد: قانون جدیدی قرار نیست تصویب شود بلکه شمولیت و دامنه قانون قبل گسترش پیدا می‌کند لذا مغایر سیاست‌های کلی نیست از سوی دیگر وصیت امام راحل است و مجلس انقلابی دنبال تجلیل از جامعه ایثارگران است.

اسماعیلی گفت: دولت اعلام کرده که اجرای این طرح بار مالی ندارد و مغایر با نظام عدالت محوری نیست. ما برای قدرشناسی از کسانی که در جبهه‌های جنگ سینه سپر کردند می‌خواهیم قانون را اصلاح کنیم. علاوه بر این به توانمندسازی صندوق‌های بازنشستگی نیز در طرح توجه شده است.

طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان بار مالی دارد

رحمت اله نوروزی در ادامه نشست در اخطاری به استناد اصل ۷۵ قانون اساسی، گفت: فرزندان شهدا، جانبازان، ایثارگران، برادران و خواهران آن‌ها تقاضای اشتغال دارند و برای این موضوع مدام به ما مراجعه می‌کنند، قطعا ما باید به آن‌ها کمک کنیم، اما این طرح بار مالی دارد.

وی افزود: این موضوع جز اولویت‌ها نیست، تقویت نیروی انتظامی با توجه به اتفاقاتی که اخیرا در کشور افتاده از اولویت‌ها است لذا لازم نیست که با وجود بار مالی این قانون را اصلاح کنیم. در بودجه سال ۱۴۰۱، ۴۰ هزار میلیارد برای ایثارگران در نظر گرفته شده و هیچ کس مخالف کمک به ایثارگران و جانبازان نیست، اما اصلاح این قانون به استناد اصل ۷۵ ضرورتی ندارد.

خانواده ایثارگران، شهدا و جانبازان تاج سر همه هستند

عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی در نشست علنی امروز (دوشنبه ۱۸ بهمن‌ماه) مجلس شورای اسلامی طی تذکری آیین نامه‌ای ناظر بر ماده ۲۲ آیین نامه داخلی مجلس گفت: یکی از وظایف هیات رئیسه حفظ شأن، اقتدار و جایگاه مجلس است و از آنجایی که در جریان بررسی طرح کمیسیون اجتماعی درخصوص طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان با فاصله نزدیک آرا، مخالفتی صورت گرفت، نباید اینگونه در اذهان عمومی تداعی شود که مجلس آن هم در ایام دهه فجر به خانواده‌های ایثارگران بی مهری کرده است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس ادامه داد: خانواده‌های ایثارگران، شهدا و جانبازان تاج سر همه ما هستند و این عزیزان که جان خود را فدای انقلاب کرده اند، با خدا معامله کرده اند و هیچ چشمداشتی به متاع دنیا نداشته اند و مجلس نیز جای بحث‌های کارشناسی و تخصصی است و قطعاً در جای دیگری توجه به این قشر را در نظر خواهد گرفت.
 
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خانه ملت ، تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰، کد خبر:۴۹۴۴۹۰، www.icana.ir / مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰، کد خبر:۱۶۷۷۹۱۱، www.rc.majlis.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین