پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۷۲۴۶۵
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۹
آخرین اعلام وزیر اقتصاد در زمینه مالیات خرید و فروش ارز حاکی از آن است که تا اواخر آذرماه امسال معادل ۱۰۰۰ نفر از سوداگران ارزی شناسایی شدند که برخی از این افراد ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد و یکی از آن‌ها ۹۰۰۰ میلیارد تومان خرید و فروش ارزی داشته است و ۶۰۰ نفر از این افراد اصلا پرونده مالیاتی نداشتند.

شعار سال:با افزایش قابل توجه قیمت ارز در ماه‌های پایانی فصل پاییز یکی از اقدامات دولت و بانک مرکزی برای مدیریت این بازار و نوسانات آن، اخذ مالیات از خرید و فروش ارز بود که بررسی‌ها بیانگر این است که در این زمینه تاکنون ۱۰۰۷ مودی شناسایی شده‌اند که هیچگونه پرونده مالیاتی نداشتند.
 
به گزارش ایسنا،  در آذرماه امسال  همزمان با افزایش قیمت‌ها در بازار ارز و شکل‌گیری صف مقابل صرافی‌ها اقدامات مختلفی چون تغییر شرایط تخصیص ارز سهمیه‌ای، وعده راه‌اندازی سامانه‌ای آنلاین برای دریافت ارز، اعلام نیازهای ارزی جدید از کانون صرافان به بانک مرکزی، دستگیری و مسدود شدن حساب اخلالگران ارزی از سوی دولت و بانک مرکزی برای مدیریت نوسانات صورت گرفت.
 
اخذ مالیات از خرید و فروش ارز نیز از دیگر اقدامات در آن زمان بود که طبق آن، کلیه خریداران و فروشندگان ارز طبق قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات شدند و کلیه اشخاص فعال در این بخش مکلف به ثبت نام و پرداخت مالیات تعیین شده هستند. از سوی دیگر،  سازمان امور مالیاتی با اعلام بانک‌مرکزی  نسبت به برقراری مالیات علی الحساب به میزان ۱۰ درصد از فروش ارز آنها اقدام خواهد کرد.
 
در این بین، لازم به ذکر است که  طبق اعلام سازمان امور مالیاتی،  این مالیات شامل فروشندگان و خریداران ارز از طریق روش‌های قانونی تهیه ارز از جمله معاملات از طریق سامانه نیما و همچنین خرید ارز مسافرتی نمی‌شود و صرفا به معاملات ارزی اشخاصی تعلق می‌گیرد که با اعلام بانک مرکزی و نهادهای نظارتی از روش‌های غیرقانونی با اهدافی همچون سفته بازی و قاچاق ارز صورت می‌پذیرد.
 
آخرین اعلام وزیر اقتصاد در  این زمینه حاکی از آن است که تا اواخر آذرماه امسال معادل ۱۰۰۰ نفر از سوداگران ارزی شناسایی شدند که برخی از این افراد ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد و یکی از آن‌ها ۹۰۰۰ میلیارد تومان خرید و فروش ارزی داشته است و ۶۰۰ نفر از این افراد اصلا پرونده مالیاتی نداشتند.
 
علاوه بر این، محمد مسیحی_معاون سازمان امور مالیاتی  نیز به تازگی در نشست خبری  خود اعلام کرد که تاکنون بانک مرکزی اطلاعات اولیه ۱۰۰۷ مودی را به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده است که برخی از افراد اصلا پرونده مالیاتی نداشتند و قرار شده تا برای این افراد پرونده تشکیل شود.
 
البته، صحبت‌های اخیر مسیحی حاکی از آن است که ارقام بزرگی در حوزه مالیات بر خرید و فروش ارز وجود دارد که به زودی اعلام خواهد شد.
 

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری اقتصادنیوز  ، تاریخ انتشار: 20 بهمن1400، کدخبر:475247 ، /www.eghtesadnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین