پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۶۲۹
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
علی کمساری رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) با تأکید نسل جوان و نوجوان امروز حق دارد که در مورد چرایی و چیستی انقلاب و امام و آرمان‌های امام بیشتر بداند و بشنود، گفت: متأسفانه این گلایه هم وجود دارد که رسانه‌های جبهه انقلاب هم به جای اینکه به اولویت‌ها بپردازند مشغول یقه گیری‌های بی ثمر هستند که فلان مسئول ۲۰ سال پیش با فلانی دیدار کرده است تا نکرده است و یا میز مذاکره رئیس جمهور محترم در فلان کشور بزرگ بوده یا کوچک بوده است. همه درگیر این دعوا‌های بی فایده و نزاع‌های بی نتیجه و بی ثمر می‌شوند در حالی که ضرورت‌هایی در این حوزه وجود دارد که باید بیش از پیش به آن‌ها توجه شود.

شعار سال: شب شعر بزرگ «حضور» شب گذشته (۲۱ بهمن ۱۴۰۰) با شرکت جمعی از شاعران آیینی کشور در حسینیه جماران برگزار شد.حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری در این مراسم گفت: ایام دهه فجر بیش از هر زمان دیگری فرصتی برای یک تذکار، توجه به این نکته مهم است که ؛ما چه بوده ایم، چه شده ایم و چه می خواسته ایم بشویم؟ در انقلابی که  بهمن 57 با رهبری بی نظیر حضرت امام و حضور، همراهی و مجاهدت مردم   بر پایه سه خواست تاریخی مردم یعنی استقلال خواهی، آزادی خواهی و اسلام خواهی به پیروزی رسید چه می خواسته ایم و چه کرده ایم تا به این نقطه رسیده ایم؟

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) افزود: همین طور که همه ایام الله ها فرصتی برای تذکر، بازگویی و بازخوانش  ماهیت وحوادث مربوط به آن یوم الله است  دهه فجر فرصتی است برای اینکه پیرامون اهداف انقلاب، گفت و گو و ارزیابی کنیم و البته اگر کاستی هم داشته ایم، کاستی ها را نه با غرض ورزی، از سر دلسوزی و با نقد مشفقانه بازگو نماییم.
 
وی تأکید کرد: من فکر می کنم امروز به خصوص نسل جوان و نوجوانی که تجربه زیستن در دوران قبل از انقلاب را نداشته است، حق دارد که در مورد چرایی و چیستی انقلاب و آرمان های امام بیشتر بداند و بشنود. اگر بیشتر بداند و درست بداند، طبیعتا بر مبنای فطرت پاکی که این نسل دارد، همراهی و همدلی بیشتری می کند.
 
کمساری با بیان اینکه به اعتقاد من همچنان شعر تأثیرگذارترین و بلیغ ترین رسانه در همه شاخه های ادبی و هنری است، اظهار داشت: امروز همان گونه که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی های اخیر مکرر گفته اند که باید به سراغ روایت درست و جهاد تبیین برویم، این یک ضرورت جدی است که اصحاب فرهنگ، ادب، هنر، رسانه و اندیشمندان باید بیشتر به آن توجه کنند. اگر ما درست روایت نکنیم دشمن با استفاده از استیلا ، هژمونی  و امپراتوری رسانه ای که در اختیار دارد روایت خواهد کرد؛ و روایت او به ناحق روایت غالب خواهد شد.
 
وی ادامه داد: در دنیایی که افراد هر لحظه مواجه با حجمی از پیام های مختلف هستند و پیام های متنوع  در لحظه به سمت ذهن و ضمیر مخاطب پمپاژ می شود، اگر ما روایت نکنیم یا به فرعیات مشغول شویم و نیروهای جبهه انقلاب به یقه گیری های بی فایده و بی مبنای رسانه ای درگیر شوند، آنها روایتشان را خواهند کرد و روایت آنها شنیده  و بعضا ممکن است پذیرفته شود. آن گاه است که می بینیم بعضی وقت ها جای ظالم و مظلوم عوض می شود.لذا  لازم است همه اهالی فرهنگ و ادب، دستگاه های فرهنگی و رسانه ها به این نکته توجه جدی کنند.
 
رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) یادآور شد: انقلاب ما بر پایه اندوخته های فراوان و ریشه داری استوار شده است. ما دستاوردها و افتخارات بسیار بزرگی  داریم. ما ملتی بوده ایم که طاغوت 2500 ساله را با اتکاء به نیرو و توان داخلی شکست داده ایم، هشت سال جنگ  با همه دنیا را به شکست کشانده ایم و سال های بعد هم  همواره بر قله های افتخار بوده ایم. اینها شعار نیست و واقعیت هایی است که وجود دارد. اینها داشته ها و توانمندی های ما است. ما نه از موضع انفعال، بلکه بر پایه این داشته ها وبخاطر سابقه سیاهی که دشمنان این انقلاب و مردم داشته اند باید در موضع تهاجم حرکت کنیم. یک تهاجم ترکیبی همه جانبه ای از پایگاه انقلاب، رسانه های انقلاب و فکر، ادب و هنر باید شکل بگیرد تا تاریخ ما دچار تغییر در روایت نشود.
 
وی افزود: به نظرم فرمایشی که دو سه روز اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با پرسنل نیروی هوایی داشته اند یک هشدار و راهبرد بسیار جدی بود که باید به سمت یک تهاجم ترکیبی در حوزه تبیین ارزش ها و دستاوردهای انقلاب برویم. به هر حال امام در کوران مشکلات یک نمونه اعجاب انگیز را از خودشان نشان دادند. مدیریت انقلاب و شرایط بحرانی انقلاب و جنگ، اگر تبیین نشود ممکن است هر رجاله ی مدعی، ادعای منجی گری مردم را کند و با استیلا و هژمونی رسانه ای که دارند شاید بتوانند در انتقال و باورپذیر کردن پیامشان موفق عمل کنند.
 
کمساری اظهار داشت: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام با استناد به داشته های اسنادی فراوان و اندوخته های پژوهشی که در طول این 32 سال دارد، در لبیک به این فرمان، تذکر و راهبرد جدی رهبر معظم انقلاب آمادگی کامل برای همکاری و تعامل با اهالی فرهنگ، ادب، هنر و رسانه دارد تا ان شاء الله در این جهاد تبیین، روایتگری درست و تهاجم ترکیبی بتواند به وظایف خودش عمل کند.
 
در حوزه حضرت امام ما روزانه با حمله های رسانه ای مواجه هستیم

وی افزود: در حوزه حضرت امام ما روزانه با حمله های رسانه ای مواجه هستیم؛ با اینکه به صورت طبیعی ممکن است کسی بگوید 33 سال از رحلت حضرت امام گذشته برای چه به امام حمله می شود؟چون  امام مبنای مشروعیت نظام است و اینها می خواهند به مبنای مشروعیت حمله کنند. با نسبت های دروغ  و تقطیع فیلم ها، فرض کنید از یک سخنرانی یک ساعته یک دقیقه را گذاشتن و فریب دادن مخاطب و نتیجه دلخواه گرفتن ، مواجه هستیم که در رسانه های خارج از کشور وجود دارد.
 
رسانه های جبهه انقلاب به جای اینکه به اولویت ها بپردازند مشغول یقه گیری های بی ثمر هستند
 
رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) گفت: متأسفانه این گلایه هم وجود دارد که رسانه های جبهه انقلاب هم به جای اینکه به دشمن هجوم ببرند  مشغول یقه گیری های بی ثمر هستند که مثلا فلان مسئول 20 سال پیش با فلانی دیدار کرده است تا نکرده است و یا میز مذاکره رئیس جمهور محترم در فلان کشور بزرگ بوده یا کوچک بوده است؟!!. همه درگیر این دعواهای بی فایده و نزاع های بی نتیجه و بی ثمر می شوند در حالی که امروزه ضرورت هایی وجود دارد که باید بیش از پیش به آنها توجه شود.
 
 شعرخوانی در این مراسم نیز با قرائت شعری توسط استاد محمدعلی مجاهدی آغاز شد که با ردیف «یاد بادا» از امام خمینی(س) و شهیدانی همچون حاج قاسم سلیمانی و مهدی زین الدین یاد کرد.
 
علیرضا قزوه نیز ضمن قرائت یک غزل از حال و هوای جماران، اعلام کرد: قصیده ای در جواب مثنوی توهین آمیز به امام خواهم گفت. ان شاء الله در این مثنوی نام حاج احمد آقا فرزند امام و نوه و نبیره امام هم خواهد بود. ما مدیون آنها هستیم.
 
در ادامه نیز شاعران دیگری از جمله محمدحسین ملکیان،  سیده فاطمه موسوی، علی فردوسی، زهرا سادات هاشمی، زهرا علی پور، محمدعلی مؤدب، فاطمه طارمی، محمد سعید میرزایی، سید عبدالله حسینی، جواد محمد زمانی و فاطمه نانی زاد شعرهای خود را با مضامین آیینی قرائت کردند.
 
پایان بخش شعرخوانی این مراسم نیز قرائت شعری توسط حامد فخری زاده، فرزند شهید محسن فخری زاده بود که به روح پدر شهیدش تقدیم کرد. متن این غزل در ادامه می آید:
 
پدرم رفت ولی در قلمش جوهر هست
 
خط خونی ز مسیرش به سر دفتر هست
 
گر حسین بن علی(ع) بر سر نی قرآن خواند
 
تا که تحریف نگردد هدفش، خواهر هست
 
نه پدر، بلکه برادر، که رفیقم رفته است
 
گر ستونی ز برم رفت، به سر مادر هست
 
عالمی مُهر به خون زد همه اعمالش را
 
مرگ سرخی مگر ای دوست از این بهتر هست؟!
 
عمرو عاصان زمان دست به خون آلودند
 
وندر این بیشه شیران جنم حیدر هست؟
 
ای سلیمان نگران باش ز سرها بر نی
 
خاطر عافیت اندیش از این بدتر هست؟!
 
از بهشتی و رجایی و به قاسم، محسن
 
چند کشمیری پنهاده شده دیگر هست؟
 
پیچ و خم های جبینت قصه صفین را
 
فاش گوید که منافق ز عدو بدتر هست
 
 بخش پایانی این مراسم نیز رونمایی از کتاب مجموعه شعر «سلیمانی فرزند روح الله» و همچنین تابلو نقاشی «رسم روح الله» بود.


 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری جماران  ، تاریخ انتشار: 22 بهمن1400، کدخبر:1541450 ، www.jamaran.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین