پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۳۳۱۳
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶
رئیس سازمان بازرسی کل کشور و سخنگوی قوه قضاییه با حضور در برنامه نگاه یک به تشریح عملکرد دستگاه قضا در مبارزه با فساد پرداخت.
شعار سال: ذبیح الله خداییان در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما در خصوص اقدامات انجام شده برای زندانیان گفت: از ابتدای حضور حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ۶ هزار و ۲۷۶ مورد عفو اعم از آزادی زندانیان و تقلیل مجازات داشتیم، ۶ هزار و ۳۱۳ نفر از آزادی مشروط استفاده کردند، ۵ هزار و ۶۰۰ نفر از تخفیف مجازات استفاده کردند و ٦٦٣ هزار مورد مرخصی داده شده است.

خداییان با اشاره به پیشبرد بند‌های مختلف سند تحول قوه قضاییه گفت: اکثر برنامه‌های کوتاه مدت به اتمام رسیدند و همکاران ما در اجرای برنامه‌های میان مدت موفق بوده اند.

وی افزود: سامانه‌های مختلفی در این سند پیش بینی شده است که اکثر آن‌ها راه اندازی شده است.

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: از زمانبندی سند عقب نیستیم و تاکنون آثار خوبی داشته است.

خداییان در بخش دیگری از این گفتگو به آخرین اقدامات صورت گرفته در ارتباط با تخریب ساخت و ساز‌های دستگاه‌های دولتی در بستر حریم رودخانه‌ها بعد از دستور رئیس قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: امروز چهار پنج دستگاه اجرایی همکاری لازم را داشتند و ساختمان‌های احداث شده را تخریب کردند. چند دستگاه مانده و با توجه به همراهی خوب دولت مشکلی در جهت ازادسازی حریم در ارتباط با دستگاه‌های دولتی، نهاد‌های حکومتی و نیرو‌های انتظامی و نظامی نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه آزادسازی‌ها فقط به حریم رودخانه‌ها و سواحل دریا‌ها اختصاص ندارد، افزود: خیلی از مستحدثاتی که در حریم‌ها داریم به دلیل کوتاهی بعضی دستگاه‌ها است. طبیعتا شاهد ترک فعل هستیم و ریاست قوه قضاییه به موضوع ورود به مساله ترک فعل تاکید دارد.

خداییان درخصوص موضوع زمین خواری و کوه خواری گفت: در رابطه با این موضوعات، اقدامات مقطعی نخواهد بود و ادامه خواهد داشت. سازمان بازرسی هم براساس وظیفه خود به این مسائل ورود می‌کند و اگر تخلفی صورت بگیرد قطعا نسبت به تشکیل پرونده ورود خواهیم کرد.

خداییان با اشاره به اقدامات دستگاه قضا برای حمایت از تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار گفت: چنانچه دستگاهی از اجرای قانون سرپیچی کند سازمان بازرسی ورود کرده و با مسئول مربوطه که به فضای کسب و کار لطمه زده برخورد خواهد کرد.

وی تاکید کرد: همکاران ما این موضوع را به جد در دستور کار قرار دهند و دستگاه‌هایی که به وظیفه خود عمل نکرده را به مراجع ذی صلاح معرفی کنند.

سخنگوی دستگاه قضا درخصوص تصدیق الکترونیک در سازمان ثبت گفت: در سازمان ثبت اکثر موارد ثبتی، الکترونیکی شده اند و مطمئنم این سازمان از اکثر دستگاه‌های اجرایی در این زمینه جلوتر است.

وی ادامه داد: بحث متصل شدن به سامانه ثنا هم با کمک سازمان ثبت و مرکز فناوری اطلاعات صورت گرفته و مشکل خاصی. وجود ندارد.

خداییان همچنین با اشاره به دستور اخیر رئیس قوه قضاییه در ارتباط با عدم فعالیت معدن خواف گفت: متاسفانه برخی از معادن تخلفات زیادی دارند و ضمن بهره برداری، کوهی از خاک و دره‌هایی را ایجاد کرده اند. این معدن ۱۵ سال مجوز داشته و مجوز آن تمام شده است و باید به مزایده گذاشته شود. در ارتباط با راه و تامین ماشین آلات و ... مشکلاتی داشتند که پیگیر این موضوعات هستیم.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه درباره گلایه مردم از خودرو و ورود دستگاه قضا به این موضوع اظهار داشت: مردم حق دارند ناراضی باشند. کوتاهی‌هایی در این زمینه صورت گرفته و بنابراین ما ورود کردیم و مدیران هر دو شرکت عزل شدند. با پیگیری‌های صورت گرفته از ١٧٠ هزار خودرویی که کف پارکینگ شرکت‌های خودروساز بودند ۵۰ هزار دستگاه آن در روز‌های گذشته تکمیل و تحویل شده است.

وی درباره آخرین وضعیت تصادف زنجیره‌ای بهبهان که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنانمان شد، گفت: در ارتباط با تصادف زنجیره‌ای بهبهان بعضی خودرو‌ها اصلا کیسه هوا نداشتند. بعضی نیز به شکلی برخورد کردند که امکان باز شدن کیسه هوا نبود و مواردی بود که کیسه‌های هوا باز نشده بودند، منتظر نتیجه تحقیقات هستیم و چنانچه تقصیری متوجه شرکت‌های خودروسازی باشد باید پاسخگو باشند.

رئیس سازمان بازرسی درباره پرونده‌های تشکیل شده در زمینه خصوصی سازی گفت: با خصوصی سازی‌هایی مواجه شدیم که در واقع اختصاصی سازی بودند؛ شرکتی را در رشت به افرادی واگذار کردند که خانه دار بودند و به دنبال ادامه فعالیت شرکت نبودند. مواردی را هم داشتیم که رای بر ابطال برخی خصوصی سازی‌ها داده شد.

خداییان در رابطه با موضوع خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: بحث خصوصی سازی را رصد می‌کنیم و در ارتباط با این دو باشگاه نظارت را بیشتر خواهیم کرد و به سازمان خصوصی سازی کمک خواهیم کرد که با ابطال این واگذاری‌ها مواجه نباشیم.

خداییان درباره مساله بورس و ورود دستگاه قضا گفت: این بازار به خوبی مدیریت نمی‌شود؛ از دی ماه سال ٩٧ تا دی ٩٨ رشد ١٣٧ درصدی و بعد از آن و در مدت زمان مشابه از دی ۹۸ تا سال ۹۹ هم رشد ۴۷۸ درصدی شاخص بورس را داشتیم. بعد از آن هم با افت شاخص مواجه بودیم.

وی با اشاره به اینکه مسئولان وقت دولت به هشدار‌های کارشناسان بی توجهی کردند، افزود: همکاران ما در سازمان بازرسی همان زمان ورود کرده و هشدار‌های لازم را داده بودند. اخیرا هم ریاست قوه قضاییه دستوراتی در این زمینه به سازمان بازرسی و دادستانی کل کشور دادند. با ورود همکاران ما ٢٣ آسیب، شناسایی شد و به وزیر اقتصاد پیشنهاد‌هایی داده شد.

خداییان با اشاره به تشکیل پرونده کیفری برای اعضای سابق بورس گفت: پرونده به مراجع قضایی ارسال خواهد شد. ١٠٠ شخص حقوقی و دستگاه دولتی و بانک در این مدت شناسایی شدند که ورود و خروج آن‌ها به بورس نیاز به بررسی دارد.

وی افزود: یکی از شرکت‌ها در مدتی که به آن اشاره کردم حدود ٢٥ هزار میلیارد وارد بورس کرده و به یکباره خارج شده است که نیاز به بررسی بیشتری دارد. یکی از موارد، سوءاستفاده از اطلاعات نهانی است و همچنین بحث تعارض منافع هم از دیگر موارد است.
 
تعداد بازدید : 2
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۴۰۰۱۲۰۱۰۰۰۶۴، www.isna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین