پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۴۰۱۹
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
صبا اذرپیک، کنشگر ضد فساد با اشاره به رویه حاکم در احضار مکرر کنشگران فسادیاب، اظهار کرد: وقتی از افشاگر فساد حمایت نشود کسی ریسک نمی‌کند در این عرصه وارد شود. عمدتا بجای مبارزه با ریشه فساد، پیگیر تعقیب افشاگر و نحوه درز و انتشار خبر فساد می‌شوند!
شعار سال: از جمله محور‌های این نشست، ضرورت تقویت نهاد‌های مستقل افشاگر فساد و حمایت‌های قانونی نسبت به افشاگران، اجرای کامل آیین‌نامه اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، نهایی سازی لایحه شفافیت و تصویب فوری ان، تسهیل ثبت نهاد‌های مستقل فساد ستیز و تقویت رسانه‌های مستقل افشاگر تصویب طرح مدیریت تعارض منافع فردی با منافع عمومی کشور، عدم برخورد قضایی با کنشگران افشاگر، پرهیز از تسری مواد ٦٩٨ قانون مجازات و ١٨ قانون جرایم رایانه‌ای و تصویب قوانین حمایت از سوت زنان فساد یاب بود. هماهنگی و هم افزایی مدنی و رسانه‌ای در رفع موانع مبارزه با فساد و مدیریت جامع و هماهنگ بین دستگاه‌های ذیربط (رفع موانع قانونی، قضایی، حقوقی، ساختاری، نهادی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، طرح و برنامه‌ای، آموزشی، ترویجی و ...)، توسعه سازوکار‌های مشارکتی جهت تحقق نگرش جامع، کل نگر، سیستمی، یکپارچه و همبسته ضد فساد در سطح ملی مورد بحث قرار گرفت.
 
بجای مبارزه با ریشه فساد، پیگیر نحوه درز و انتشار خبر فساد می‌شوند!

عبدی: تنها راه مبارزه با فساد، پذیرش نظارت بیرونی و رسانه مستقل و سوت زنان است

عباس عبدی، روزنامه‌نگار با بیان این‌که فساد پدیده‌ای است که، چون خوره به جان ایران افتاده وهر چه بگوییم در باره ان کم است، افزود: فساد مثل هر جرم دیگری علل گوناگون دارد. از نارسایی‌های اجتماعی تا ضعف قانون تا ناتوانی و عدم استقلال نهاد قضایی و فقدان اراده مبارزه در ساختار رسمی و نیز فقدان حضور مدنی در امر مبارزه با فساد؛ لذا مبارزه با فساد باید همه جانبه باشد و نمی‌توان فقط بر یک بعد تاکید کرد. بهترین شاخص برای اینکه بدانیم یک جامعه تا چه اندازه در مبارزه با فساد جدی است توجه به جایگاه سوت زنان ضد فساد است. هر گاه در جایگاه برتر و امن بودند قطعا در مبارزه با فساد موفق خواهیم بود.

وی افزود: به این علت که همه عناصر و مولفه‌های شکل گیری مبارزه با فساد قابل خریداری شدن یا ساکت شدن هستند اعم از مقامات رسمی و اداری، اما مردم در کلیت خود قابل خریدن نیستند. ممکن است یک سوت زن خریده شود، ولی ظرفیت اجتماعی می‌تواند ده‌ها و صد‌ها سوت زن را جایگزین کند و همین امر خرید سوت زنان را مقرون به نتیجه نمی‌کند. پس هر سیستمی که ساختارنظارتی ان فقط درونی باشد مثل حکومت در مبارزه با فساد دیر یا زود فاسد خواهد شد. زیرا سازوکار فساد به گونه‌ای است در میان مدت همه عناصر سالم را دفع می‌کند و عناصر فاسد را ارتقا می‌دهد.

عبدی با تاکید بر این‌که تنها راه مبارزه با فساد سیستمی پذیرش نظارت بیرونی از قبیل رسانه‌های مستقل و مردم عادی و سوت زنان است، تصریح کرد: شاخص اصلی در درک جدیت مبارزه با فساد ارتقای جایگاه و امنیت سوت زنان است.

زید ابادی:کنشگری فردی کافی نیست؛ باید نهادسازی مستقل شود

احمد زید ابادی، روزنامه‌نگار طی سخنانی با تاکید بر جنبه مدنی و ساختاری مبارزه با فساد، اظهار کرد: باید فساد ستیزی یک ارزش اجتماعی تلقی شود و به شیوه‌های اثر بخش برای مقابله ریشه‌ای با فساد تمرکز شود. فساد باعث ویرانی ساختار‌ها می‌شود و فقدان نهاد مستقل رسانه‌ای قوی باعث می‌شود نتوانیم در مقوله فساد مبارزه اساسی کنیم.

وی با اشاره به خصلت‌های دولت رانتی تصریح کرد: در مصاف فساد ساختاری، کنشگری فردی کافی نیست و باید نهادسازی شود. نمونه ان رسانه‌های مستقل از دولت‌ها در دنیا هستند که با پشتوانه حقوقی و مدنی و رسانه‌ای دست به افشای فساد و کنترل قدرت و دیده بانی می‌زنند. اگر مطبوعات قدرت‌مند نباشند یا تاثیر گذاری و نفوذ اجتماعی کافی وجود نداشته باشد اقدامات موردی اثربخش نیست.

اذرپیک:بجای مبارزه با ریشه فساد، پیگیر نحوه درز و انتشار خبر فساد می‌شوند!

صبا اذرپیک، کنشگر ضد فساد با اشاره به رویه حاکم در احضار مکرر کنشگران فسادیاب، اظهار کرد: وقتی از افشاگر فساد حمایت نشود کسی ریسک نمی‌کند در این عرصه وارد شود. عمدتا بجای مبارزه با ریشه فساد، پیگیر تعقیب افشاگر و نحوه درز و انتشار خبر فساد می‌شوند!

وی افزود: قوه قضا می‌تواند یک مرکز رسمی مثل دبیرخانه برای بررسی اسناد و تعقیب و پییگیری موارد افشای فساد در نظر بگیرد و سیاستگزاری عمومی منسجم‌تری برای مبارزه با فساد تدارک شود. پیگیری اسناد فساد توسط قوه قضا ضرورت دارد. در فرایند مبارزه با فساد پیشنهاد رشوه و حق‌السکوت داریم و از قوه می‌خواهیم این موارد فساد زا را تعقیب کند. نه این‌که افشاگر فساد را تحت تعقیب قرار دهد و واهمه بازدارنده ایجاد شود.
 
بجای مبارزه با ریشه فساد، پیگیر نحوه درز و انتشار خبر فساد می‌شوند!

سلطانی:کنشگر ضد فساد نباید درگیر حواشی شود. هشدار نسبت به نگاه سوداگرانه و کاسب‌کارانه

یاشار سلطانی، کنشگر ضد فساد با بیان این‌که در فرایند مبارزه با فساد وجود رسانه مستقل حائز اهمیت است، افزود: مشقات دسترسی به رسانه مستقل جدی است و اکنون سال‌هاست که برای ایجاد یکرسانه مستقل در این روند دچار مشکل شده‌ام. نیاز مبرم کنشگری ضد فساد به رسانه غیر وابسته و مستقل زمینه تقویت افشاگری و شفافیت را فراهم می‌کند.

وی با اظهار نا امیدی از اصلاح برخی رویکرد‌های فساد خیز در سطوح تصمیمات و اقدامات عمومی، تصریح کرد: اصلاح ساختاری و بستن منافذ جولان فساد و ریشه‌یابی‌های مبنایی حائز اهمیت است و با مصداقی برخورد کردن و موردی عمل نمودن مساله فساد در کشور حل نمی‌شود.

وی مطالبه‌گری و فشار افکار عمومی را متغیری رو به جلو در روند فساد ستیزی بر شمرده و افزود: بدون حمایت‌های رسمی و ساختاری امکان‌پذیری برخی فساد‌ها ممتنع است و فساد مولود قدرت فاقد نظارت است. اما این وجود نهاد‌های مستقل و افکار عمومی مطالبه‌گر است که با لحاظ گستره فضای مجازی و امکانات شبکه‌های اجتماعی بازدارنده و کنترل‌کننده خواهد بود. نهاد‌های رسمی در گیر مصلحت سنجی‌ها و ملاحظات سیاسی هستند و این افکار عمومی هستند که فشار می‌اورند.

اشتری: قانونی برای حمایت از سوت‌زن‌ها وجود ندارد

وحید اشتری، کنشگر ضد فساد با اشاره به فهم نوین از رسانه با لحاظ ظرفیت‌های فضای مجازی، عدم درک تغییرات در جنس و کارکرد و گستره رسانه‌های مجازی را یکی از موانع توجه به ظرفیت فساد ستیزی رسانه‌های مجازی عنوان کرده و از رویکرد قهرامیز کیفری و تامینی نسبت به کنشگران ضد فساد انتقاد کرد.

وی با اشاره به صدور قرار بازداشت پی‌درپی برای فعالان ضد فساد، اظهار کرد: برای خبرنگار و کنشگر ضد فساد نباید مکررا قرار بازداشت صادر شود و از سایر تامین‌های کیفری میتوانند استفاده کنند. مبارزه با فساد و مطالبه‌گری نیازمند اراده‌ای جدی است و با پستو درست کردن بدست نمی‌اید. باید به مردم و نهاد‌های مستقل سپرده شود و افشاگری را ترغیب کرد. فضای رسانه‌ای رسمی برای مبارزه با فساد درگیر مصلحت‌سنجی‌ها می‌شود.

اشتری با اشاره به این‌که فهم ذهنی درون حاکمیت از مقوله مبارزه با فساد متفاوت است و باید بیرون از سازوکار حاکمیتی برای مبارزه با فساد ساختار اثربخشی تعریف کرد، گفت: مطالعه تطبیقی و بررسی حمایتی نظام‌های حقوقی از افشاگران فساد حائز اهمیت است و باید نظام قانونی حمایتی برای حمایت از سوت زنان بوجود بیاید. نه این‌که مدام در معرض تعقیب و تهدید قرار گیرند.

حاجیانی: سوت زنی؛ نیازمند قانون هواداری است

مسعود حاجیانی، دبیر علمی نشست با بیان این‌که پایه‌ی جامعه‌ی مدنی، «برابری همه‌ی انسان‌ها در حقوق انسانی» است، افزود: دشمن اصلی و از بین برنده این برابری، فساد است. راهکار‌های زیادی برای مقابله با فساد، من جمله سوت‌زنی وجود دارد. هر چند با سوت‌زنی و افشا کردن فساد نمی‌توان آن را ریشه‌کَن کرد؛ لکن می‌توان گستره فساد را تحدید کرد. سوت زنان در سراسر جهان نقش مهمی در به چالش کشیدن فساد ایفا می‌کنند. به همین دلیل در اکثر کشور‌های دموکراتیک مورد حمایت‌های قانونی، مادی و معنوی واقع می‌شوند.

وی افزود: آن‌چه در کشور ما رخ می‌دهد دقیقا برعکس است و افشاگران فساد نه آن‌که مورد هیچ حمایتی قرار نمی‌گیرند ایضاً به مخمصه و گرفتاری دچار می‌شوند. نخستین دردسر ایجاد شده برای افشاکنندگان فساد، تحت تعقیب و مجازات قرارگرفتن توسط ارکان حاکمیت به اتهام‌هایی همچون افشا اسناد محرمانه، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، فعالیت تبلیغی علیه نظام و ... می‌باشد. دعاوی افراد عادی جامعه تحت عناوینی، چون افترا، توهین و خسارت ناشی از افشا اسرار مرتبط با حریم خصوصی نیز از دیگر چالش‌های سوت‌زنان در ایران است. در خطر بودن امنیت جانی افشاکننده فساد یا حتی خانواده و نزدیکان وی از دیگر مصائبی است که سوت زنان در عمل با آن مواجه هستند. این‌ها تنها نمونه‌هایی از گرفتاری‌های سوت زنان در ایران است، تا جایی که کمتر کسی میل و رغبت به افشا کردن و سوت‌زنی از خود نشان می‌دهد.

برای جلوگیری از این‌گونه تزاحم و مزاحمت‌ها برای سوت زنان لازم است اولاً حاکمیت نگاه امنیتی به مساله سوت زنی نداشته باشد و آزادی بیان و آزادی رسانه را به عنوان پیش شرط حمایت از سوت زنان در مقابله با فساد بپذیرد. ثانیاً دستگاه‌های بازرسی و نظارتی به وظایف ذاتی خویش عمل نموده و ملتفت باشند که در وهله اول این وظیفه دستگاه‌هاست تا موارد فساد را گزارش دهند و سپس این وظیفه برعهده رسانه‌ها و افراد قرار می‌گیرد. ثالثا باتوجه به مغفول واقع شدن وجه قانونی عمل سوت‌زنی در کشور، این‌گونه به نظر می‌رسد که مجلس شورای اسلامی بعنوان نهاد قانون‌گذار و دولت بعنوان اهرم اجرایی در کشور می‌بایستی به سمتی حرکت نمایند تا زیرساخت‌های قانونی به منظور فرهنگ‌سازی در جهت شناخت عمل سوت‌زنی را پی‌ریزی نمایند.

وی افزود:عدم وجود نهاد‌های حمایت‌کننده از سوت‌زنان و از همه مهمتر عدم وجود تعریفی قانونی و شفاف از عمل سوت‌زنی در کشور، فضای نامناسبی را در بین سازمان‌های ایرانی بوجود آورده است که متاسفانه سوت زنی بیش از پیش مورد فشار واقع گردیده و این فضا باعث تشدید هجمه‌های بی‌امان و سازمان یافته به نهاد‌ها و افرادی که مبادرت به سوت زنی می‌نمایند خواهد شد. اگر اهتمام جدی بر مبارزه با فساد وجود داشته باشد، نیازمند آن است که قانونی در حمایت و تضمین آزادی و امنیت سوت زنان تصویب و اجرایی گردد. عدم حمایت قانونی از افشاگران ناامیدی و سکوت را برای سوت زنان در پی خواهد داشت. البته باید به این نکته توجه داشت که قانون حمایتی می‌باید حتما با مشارکت فعالان و متخصصان این حوزه تصویب شود وگرنه قانونی ناکارآمد و ابتر خواهد بود. به دیگر سخن، اگر عزم جدی برای مبارزه با فساد وجود داشته باشد، حاکمیت نباید سوت زنان را تحت فشار قرار داده و برای آنان مشکلات قضایی، اداری و امنیتی ایجاد نماید. از دیگر سو تصویب قانون جامع در پشتیبانی و حمایت از سوت زنی ضرورت دارد. سوت زنی و افشا کردن فساد نیاز مبرم به قانون هواداری و حفاظت از سوت زنان دارد. بدون رفع این چالش‌ها، نمی‌توان انتظار مقابله با فساد از طریق سوت‌زنی را داشت.
 
بجای مبارزه با ریشه فساد، پیگیر نحوه درز و انتشار خبر فساد می‌شوند!

نقره کار: درخواست از وکلا برای حمایت از افشاگران فساد و خدمات معاضدتی

محمد صالح‌نقره، کار دبیر کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان این‌که مقدمه واجب مبارزه با فساد حمایت از افشاگران و تحکیم سازوکار‌های تامینی و حمایتی در کنشگری مستقل است، افزود: استفاده از رویکرد نشانگانی در شاخص گذاری فساد و تبیین ان برای نهاد‌های مدنی، تاب‌اوری رسانه مستقل و کنشگر مستقل، تقویت و حمایت از نهاد‌های مدنی مستقل و سازمان‌مند کردن مبارزه با فساد و تعیین تکلیف قانون تعارض منافع و شفافیت توسط مجلس و اصلاح منافذ بروز ساختاری فساد باید جدی گرفته شود وگر شعار فساد فساد فقط محملی برای جلب توجه افکار عمومی، اما بدون اثربخشی و پشتوانه است.

 وی با تاکید بر تبیین نقش رسانه و کنشگر مستقل در امر افشای فساد برای محاکم، افزود: باید وکلای مقید به مسئولیت اجتماعی و خیر عمومی در این روشنگری نقش ایفا کنند و قضات و محاکم و مسئولان را به نقش مبرم افشاگران مستقل و دیده بانان بی‌طرف ضد فساد رهنمون گردند. وکلا در حمایت از افشاگران فساد و خدمات معاضدتی و وکالت رایگان به کنشگران در معرض اسیب و تهدید و سوء استفاده از قانون، تشریک مساعی نمایند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی خبری اسکان، تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۰، کدخبر: ۳۹۸۱۶، www.eskannews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین