پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۴۴۲
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸
شیعیان پاکستان همواره برای شرکت در مراسم اربعین حسینی هزینه‌های جانی زیادی داده‌اند، ولی با وجود این هزینه‌ها همچنان حاضرند با جان فدایی برای ارباب دو عالم و با عبور از مسیرهای فعالیت گروه‌های تروریستی طالبان و داعش به کربلا بروند.

شعار سال: زائران پاکستانی اربعین حسینی پس از طی کردن مسافت حدود 1500 کیلومتری در خاک پاکستان که به‌دلیل ناامنی‌های موجود در این کشور با دشواری‌های فراوان همراه است، به خاک ایران می‌رسند تا از طریق مرز میرجاوه وارد سیستان و بلوچستان شده و پس از استراحت کوتاهی جهت پیوستن به خیل عظیم عاشقان حسینی در پیاده‌روی اربعین بپیوندند.

حضور این زائران امسال بسیار پررنگ‌تر از سال‌های گذشته است و با توجه به تشکیل ستاد مردمی اربعین در سیستان و بلوچستان، حدود 500 نفر از نیروهای مردمی استان جهت خدمت‌رسانی به این زائران پای کار آمده‌اند تا شیعیان پاکستانی پس از ورود به ایران احساس آرامش و راحتی کنند و رنج سفر دشواری که در خاک پاکستان متحمل شده‌اند را هر چند برای مدتی کوتاه از یاد ببرند.


داعش و طالبان در کمین شیعیان پاکستان

ساجدعلی حسینی، یکی از پاکستانی‌های مستقر در زائرسرای "امام رضا(ع)" زاهدان است که با هدف خدمت‌رسانی به زائران پاکستانی اربعین حسینی در زاهدان حضور یافته تا در کنار اقشار مختلف مردمی سیستان و بلوچستان که با عشق و علاقه به خدمت‌رسانی زائران مشغولند، به عنوان خادم افتخاری از هموطنان خود پذیرایی کند.

ساجدعلی درباره حضورش در سیستان و بلوچستان اینچنین گفت: مدتی است که به عنوان طلبه در قم مشغول به تحصیل هستم و در حال حاضر حدود 11 روز است که به عنوان مترجم و خادم به صورت افتخاری در زائرسرای "امام رضا(ع)" مشغول فعالیت شده‌ام.

وی با اشاره به اینکه حدود 20 درصد جمعیت پاکستان را شیعیان تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: شیعیان "پیشاور و بلوچستان" در پاکستان بسیار مظلوم هستند و تاکنون تعداد زیادی شهید داده‌اند و شیعیان در جایی مانند استان "سند" کمی امنیت دارند.

ساجدعلی با اشاره به اینکه شیعیان پاکستان چند دسته هستند، اظهار داشت: یک گروه از شیعیان پاکستان متوجه انقلاب ایران و مقلد مقام معظم رهبری هستند.


خادم پاکستانی زائران اربعین در مورد نحوه عزیمت زائران پاکستانی از پاکستان تا ایران، بیان کرد: اکثر زائران با استفاده از اتوبوس از "کویته" تا مرز میرجاوه در ایران سفر می‌کنند که طی کردن این مسیر با خودرو حدود 9 تا 10 ساعت زمان می‌برد؛ اما به علت ناامنی‌های موجود در پاکستان زائران باید در "کویته" منتظر بمانند تا تعدادی اتوبوس جمع شود و به صورت کاروانی و گروهی توسط نیروهای ارتش پاکستان از کویته تا مرز ایران اسکورت شوند.

ساجدعلی ادامه داد: به همین علت طی کردن مسیر 10 ساعته کویته تا مرز ایران حدود 30 تا 36 ساعت زمان می‌برد و عملاً امکان سفر بدون حفاظت نیروهای ارتش برای زائران پاکستانی وجود ندارد، چرا خطر حمله طالبان و داعش همواره در کمین این زائران است.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته در مواردی که گروهی از زائران بدون حضور ارتش عازم ایران می‌شدند مورد حمله نیروهای طالبان قرار گرفته و حتی کشته شده‌اند.

ساجدعلی در مورد علت طولانی شدن مسیر کویته تا مرز میرجاوه گفت: معمولاً زائران باید در کویته منتظر بمانند تا حدود 30 اتوبوس جمع شود و ارتش به صورت کاروانی آنها را اسکورت کند و در این مسیر اگر یک اتوبوس خراب شود یا یک نفر مریض بشود همه اتوبوس‌ها باید تا حل مشکل متوقف شوند، بنابراین طی کردن این مسیر دشوار و طولانی است.


این خادم زائران حسینی با اشاره به نحوه برخورد بسیار بد با زائران در داخل خاک پاکستان، تصریح کرد: برخی از مردم پاکستان تا جایی که می‌توانند به شیعیان پاکستان ظلم می‌کنند، به طور مثال ممکن است هزینه فروش یک کالا به زائران را تا 10 برابر قیمت واقعی بالا ببرند.

جمعیت زائران پاکستانی روز به روز در حال افزایش است


ساجدعلی در مورد واکنش هموطنانش در قبال نحوه خدمت‌رسانی به زائران در سیستان و بلوچستان، گفت: زائران پس از چند روز که با سختی رنج سفر در پاکستان را تحمل می‌کنند با ورود به ایران از نحوه خدمت‌رسانی ابراز رضایت و خوشحالی می‌کنند و تاکنون من از چندین نفر شنیده‌ام که "ما مسلمانان واقعی را برای نخستین بار اینجا دیدیم".

وی با تقدیر از تشکیل ستاد مردمی خدمت‌رسانی به زائران پاکستانی اربعین در سیستان و بلوچستان، بیان کرد: در سال‌های گذشته اکثر زائران مستقیم از پاکستان وارد ایران شده و بدون استراحت عازم کربلا می‌شدند، که این امر سفر را برای آنها دشوار کرده بود.


این خادم زائران حسینی افزود: البته در بحث خدمت‌رسانی به زائران نواقصی کوچکی مانند کمبود برخی امکانات وجود دارد که با توجه به عزم مردمی که در سیستان و بلوچستان مشاهده می‌شود، انشاالله در سال‌های آینده به مرور جبران می‌شود.

ساجدعلی در مورد خدمات ارائه شده به زائران در زائرسرای امام رضا(ع)، گفت: در اینجا خدماتی از جمله ارائه ناهار و شام، اسکان، حمام و سرویس بهداشتی و هماهنگی اتوبوس جهت حمل زائران تا عراق به زائران پاکستانی ارائه می‌شود.


زائران پاکستانی قدردان خدمات مردم ایران هستند

آفتاب میرانی، زائر 43 ساله اربعین حسینی که جهت استراحت موقت در زائرسرای "امام رضا(ع)" زاهدان حضور یافته، اظهار داشت: از منزل ما در پاکستان تا مرز ایران با خودرو حدود 12 ساعت راه است ولی زائران این مسیر را حدود 3 تا 4 روز در راه هستند.

وی افزود: زائران پاکستانی که در "کویته" منتظر جمع شدن اتوبوس‌ها می‌شوند تا به صورت گروهی توسط ارتش اسکورت شوند، در آنها از کوچکترین امکانات از جمله آب و غذا بی‌بهره هستند و تنها یک محل مسقف جهت خواب برای آنها وجود دارد که همه زائران زن و مرد با هم در آنجا مستقر می‌شوند.

این زائر پاکستانی افزود: همه زائران مجبورند در چنین شرایط دشواری منتظر بمانند تا تعداد اتوبوس‌ها زیاد شود تا توسط ارتش تا مرز ایران همراهی شوند، چرا که تهدید طالبان و داعش در پاکستان در کمین شیعیان و زائران است.


جهنم و بهشت شیعیان پاکستان

وی ضمن ابراز رضایت از نحوه خدمت‌رسانی به زائران پاکستانی در سیستان و بلوچستان، گفت: برخورد با زائران در کشور پاکستان بسیار ناشایست است تا جایی که زائران تا زمان حضور در پاکستان احساس می‌کنند در جهنم قرار دارند ولی از زمان ورود به ایران و مواجهه با پذیرایی، خدمات و مهمان‌نوازی مردم ایران، احساس می‌کنند وارد بهشت شده‌اند.

میرانی ادامه داد: زائران پاکستانی واقعاً از خدمات و پذیرایی مردم ایران ابراز رضایت دارند و قدردان این خدمات هستند.


وی عنوان کرد: زائران پاکستانی پس از ورود به ایران از طریق مرز میرجاوه استراحت کوتاهی در میرجاوه و زاهدان دارند و پس از آن عازم قم می‌شوند و معمولاً با استراحت کوتاهی در این شهر، عازم کربلا می‌شوند.

زائر پاکستانی اربعین حسینی با اشاره به علاقه فراوان شیعیان پاکستان به انقلاب و رهبر ایران، تصریح کرد: گروهی از شیعیان پاکستان از آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان پدر و رهبر خود یاد می‌کنند و ما اعتقاد داریم امام خامنه‌ای تنها متعلق به ایران نیست و رهبر تمام شیعیان جهان اسلام است.

وی افزود: حتی در برخی موارد هنگامی که نیروهای طالبان و داعش شیعیان پاکستان را دستگیر می‌کنند، از آنها می خواهند اگر جانشان را دوست دارند بگویند که علی خامنه‌ای را قبول ندارند، ولی شیعیان در بسیاری موارد از این کار خودداری می‌کنند.


میرانی ‌با اشاره به اینکه عضو تشکل "سازمان دانشجویان امامیه" در پاکستان است، عنوان کرد: این تشکیلات در پاکستان مانند بسیج در ایران است که اقدامات مردمی جالبی را در دستور کار دارد. به عنوان مثال چند سال پیش من به همراه جمعی از شیعیان پاکستان از طریق این سازمان به مناطق جنگی هشت سال دفاع مقدس در ایران رفتیم و از این مناطق بازدید کردیم.

میرانی ادامه داد: وقتی در آنجا با رزمندگان دوران دفاع مقدس و ویژگی‌های شخصیتی آنها آشنا شدیم، من و سایر همراهان احساس خوبی داشتیم و برخی از آنها می‌گفتند ما تلاش می‌کنیم در زندگی مانند این رزمندگان شویم و مثل آنها زندگی کنیم.


اقشار مختلف مردم در صف خدمت‌رسانی به زائران پاکستانی

رضا بختیاری، دبیر ستاد مردمی اربعین استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه زائران پاکستانی که تاکنون وارد کشور شده‌اند سه گروه هستند، اظهار داشت: گروه نخست زودتر از بقیه وارد استان شدند از سیستان و بلوچستان به مشهد، قم، شلمچه و در نهایت به عراق رفتند.

وی افزود: گروه دوم که حدود از یک هفته پیش وارد سیستان و بلوچستان شدند از این استان به قم و سپس به شلمچه و عراق رفته‌اند و در نهایت گروه سومی که در روزهای اخیر وارد کشور شده‌اند به‌دلیل کمبود وقت از زاهدان مستقیم عازم شلمچه شده‌اند تا به خیل عظیم عاشقان حسینی در مراسم اربعین حسینی بپیوندند.

بختیاری بیان کرد: اکثر زائران پاکستانی در مسیر بازگشت از کربلا جهت زیارت امام رضا(ع) به مشهد مقدس سفر می‌کنند و به تدریج از مشهد به سیستان و بلوچستان می‌آیند تا از طریق مرز میرجاوه به پاکستان برگردند.


دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان با اشاره به خدماتی که به زائران پاکستانی ارائه شده، گفت: خدمت‌رسانی به زائران در زائرسرای "امام رضا(ع)" زاهدان در چند قالب صورت گرفته از جمله خدمات رفاهی مانند اسکان و خورد و خوراک، خدمات فرهنگی مانند آموزش نکاتی که برای پیاده‌روی اربعین نیاز است و معرفی فضای گفتمان انقلاب اسلامی، خدمات بهداشت و درمان و در نهایت خدمات حمل و نقل که در این راستا وسیله نقلیه و امکان پذیرایی این زائران گرامی را در طول مسیر در شهرهای مختلف هماهنگ کردیم.

بختیاری گفت: حجم زیادی از نذورات مردمی هم جهت اطعام و پذیرایی از زائران پاکستانی در طول یک ماه اخیر به دبیرخانه ستاد مردمی اربعین استان اهدا شده که جای تقدیر دارد.

وی با شاره به حضور اقشار مختلف مردم سیستان و بلوچستان در صف خدمت‌رسانی به زائران پاکستانی، خاطرنشان کرد: حدود 600 نفر از هیئتی‌ها، مسجدی‌ها و گروه‌‌های مختلف مردمی جهت خدمت‌رسانی به زائران پاکستانی در استان حضور فعال داشتند.

بختیاری ادامه داد: برای گروه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی هم با هدف رشد معرفتی و تربیتی در این ستاد مردمی نقش همکاری دیده شد؛ به طور مثال 300 دانش‌آموز داوطلب در یک مرحله جهت کمک طی یک روز بخشی از خدمت‌رسانی در زائرسرای امام رضا(ع) زاهدان را بر عهده گرفتند.


دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان گفت: نیروهای سپاه پاسداران استان با تمام توان جهت افزایش کیفیت خدمت‌رسانی به زائران پاکستانی پای کار آمدند و همچنین همکاری اداره‌کل حمل و نقل و پایانه‌ها استان در زمینه تردد زائران و اداره‌کل اوقاف استان در زمینه در اختیار قرار دادن زیرساخت و محل اسکان زائران جای تقدیر ویژه دارد.

خدمت‌رسانی به زائران پاکستانی سال به سال پررنگ‌تر می‌شود

سردار حسین معروفی، فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان در حاشیه بازدید از زائرسرای امام رضا(ع) زاهدان نیز اظهار داشت: ستاد مردمی اربعین حسینی از مدت‌ها قبل برای استقبال و پذیرایی از زائران پاکستانی در سطح استان برنامه‌ریزی کرده و در همین راستا 15 کارگروه مردمی پیش از ورود این زائران به استان تشکیل شد و کار خود را آغاز کرد.

وی گفت: همه اقدامات لازم در راستای استقبال و پذیرایی مناسب از این زائران توسط نیروهای بسیجی، جبهه مردمی، بسیج عشایری و بزرگان و جوانان اهل سنت به صورت داوطلبانه در استان صورت گرفت که این امر جای تقدیر ویژه دارد.

فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه خدمت‌رسانی به زائران پاکستانی از لحظه ورود به مرز میرجاوه تا خروج از مرز شلمچه و همچنین تا زمان بازگشت این زائران ادامه دارد، تاکید کرد: علاوه بر این دو اکیپ از بسیجیان استان به شلمچه اعزام شد‌ه‌اند تا جهت ارائه خدمات مناسب به زائران فعالیت کنند.


معروفی خاطرنشان کرد: تمام هزینه‌هایی که در این مدت برای استقبال و پذیرایی از زائران پاکستانی انجام شده کاملاً مردمی بوده و توسط بسیج شبکه مردمی تهیه شده و پاسدارانی هم که در این امر شریک شده‌اند، از هزینه شخصی خود و به صورت داوطلبانه در این اقدام نیک سهیم شده‌اند.

وی گفت: تلاش شد از طریق هماهنگی با سپاه استان‌های کرمان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان خدمت‌رسانی به زائران پاکستانی در تمام طول مسیر از سیستان و بلوچستان تا هنگام خروج از مرز شلمچه و حتی در زمان بازگشت آنها به پاکستان به بهترین نحو انجام شود.

فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با توجه به استقبال گسترده مردم استان از زائران پاکستانی و حضور گسترده آنها در ستاد مردمی اربعین، بدون شک سال آینده شاهد خلق حماسه‌ای پرشورتر از مردم سیستان و بلوچستان در زمینه اربعین هستیم و خدمت‌رسانی گسترده‌تری به زائران را در استان شاهد خواهیم بود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 29 آبان 95 ، کد مطلب: 1244320: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین