پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۳۷۶۱۴۳
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸
وزیری که با عملکردهای خود نشان داد این کاره نیست، حالا دارد برای کشور هزینه تراشی و پیامدزایی می کند. تفکر غالب در وزارت تعاونفکار و رفاه اجتماعی، راه اندازی یک میلیون شغل عموما در قالب خود اشتغالی است، غافل از اینکه معماری اشتغال در کشور نیازمند نوعی ساماندهی در لایه های سه گانه توسعه ای ، صنعتی ( سطح میانی) و بنگاهی ( سطح خرد) است. اگر این تعادل بهم بخورد، فاجعه ترک خود اشتغالی ها بعد از چند سال تکرار خواهد شد. یا اشتغال زایی برنامه ریزی و اجرا شده، فاقد اثرگذاری های توسعه ای بوده و عموما اثرگذاری معیشتی دارد. آیا رئیس جمهور به این مهم توجه دارند ؟آیا مجلس فهم لازم و اراده عمل کافی در خصوص مقابله با این چالش ویرانگر را دارد؟
شعار سال: «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب سال ۱۴۰۱ را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» نامگذاری کرده‌اند، برنامه‌ریزی برای تحقق شعار سال را در دستور کار قرار می‌دهد.» این جملات را حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نخستین روز‌های سال‌جاری اعلام کرد و از آنجا که این وزارتخانه از نهاد‌های متولی در تنظیم روابط کار، اشتغال و کارآفرینی و مهارت‌آموزی است، حرکتش در این مسیر سهم بسزایی در تحقق شعار سال خواهد داشت.

پیش از این نیز از شهریور‌ماه سال ۱۴۰۰ و در دولت سیزدهم، اشتغال به‌عنوان یکی از ۴ برنامه تحولی مدنظر حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شد و بر همین اساس طراحی و معرفی زیست‌بوم ملی اشتغال کشور و تشکیل کارگروه‌های هشت‌گانه ذیل شورای‌عالی اشتغال کشور به منظور هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف کلید خورد.

زیست‌بوم اشتغال بستری برای هماهنگ‌سازی کل دولت
زیست‌بوم ملی اشتغال بستر و الگویی برای هماهنگ‌سازی کل دولت در جهت ایجاد اشتغال است؛ الگویی که اشتغالزایی را هدف گرفته، به‌گونه‌ای که وظایف و مسئولیت هر یک از سازمان‌ها، نهادها، بانک‌ها و... در زیست‌بوم ملی اشتغال تعریف و تعیین شده است و این کار از طریق دبیرخانه شورای‌عالی اشتغال پیگیری می‌شود.

براساس اعلام این وزارتخانه ۲۰اقدام اساسی برای اجرای طرح زیست‌بوم ملی اشتغال در نظر گرفته شده است که شامل طراحی، تشکیل کارگروه‌های تخصصی، اعزام تیم‌های تخصصی برای بازدید از بنگاه‌های مشکل‌دار، ساماندهی سامانه رصد شغلی، طراحی و اجرای سامانه جست‌و‌جوی اشتغال، طراحی اطلس اشتغال، اجرای میدان کارآفرینی، احصای نقاط بحرانی اشتغال، ساماندهی تفاهمنامه‌های مشترک با دستگاه‌ها، مانع‌زدایی از مشاغل خانگی، پرداخت تسهیلات اشتغالزایی، تصویب برنامه معیشت مرزنشینان و برگزاری موکب‌های اشتغالزایی و گزارش‌دهی به مجلس شورای اسلامی و سایر موارد است. بر مبنای آمار اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ۵ماهه پایانی ۱۴۰۰ اطلس الگو‌های اشتغال شامل ۲۲۲الگو و تعیین ۵۲دستگاه دولتی و مردمی برای شناسایی فرایند اشتغال طراحی شد.

هماهنگی بین عوامل تولید و اشتغال
براساس این زیست‌بوم، برای ایجاد هماهنگی بین عوامل مختلف تولید و اشتغال باید پنج حوزه تأمین مالی، بازاریابی، فناوری، زیرساخت و حقوقی فعال شوند تا با تقسیم کار، در یک منظومه منسجم کار‌ها انجام و اشتغال ایجاد شود.
در همین راستا جهت هماهنگی بین ذی‌نفعان زیست‌بوم ملی اشتغال کارگروه‌های تخصصی ذیل کمیسیون تخصصی شورای‌عالی اشتغال در دبیرخانه این شورا تشکیل شد. این کارگروه‌ها شامل توسعه زیرساخت، فناوری و نوآوری، توسعه بازار‌رسانی و فروش، توسعه حقوقی و فضای کسب‌وکار، تأمین سرمایه، آموزش‌های مهارتی، اشتغال حمایتی و مناطق محروم، اطلاع‌رسانی و توسعه و ترویج فرهنگی کسب‌وکار است. در این زمینه هم در ۵ ماهه پایانی سال گذشته ۵۰ جلسه از سوی این کارگروه‌ها برگزار شده است.

صدور حداکثر ۳ روزه مجوز مشاغل خانگی
آنی شدن صدور مجوز ۵۰۰شغل خانگی که شامل دو سوم مشاغل خانگی است و مجوز یک سوم دیگر مشاغل خانگی که سه روزه صادر می‌شود، از دیگر اقداماتی است که از سوی این وزارتخانه در راستای توسعه اشتغال انجام شده است و با این مکانیسم اگر کارشناسان ظرف سه روز کاری درخواست صدور مجوز مشاغل خانگی را بررسی نکنند، متقاضی می‌تواند مجوز خود را اخذ کند. بر اساس اعلام این وزارتخانه با این کار سرعت فرایند صدور مجوز کسب‌وکار ۳۰برابر شده است.

شناسایی یک هزار و ۹۰۰ بنگاه مشکل‌دار
شناسایی بنگاه‌های مشکل‌دار و بازدید میدانی از بنگاه‌ها برای حفاظت از نیروی کار، دیگر دستور کار وزارتخانه در راستای حفظ اشتغال و حمایت از تولید بوده است. در همین راستا و براساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعزام تیم‌های متخصص و بازدید از بنگاه‌های مشکل‌دار و گردآوری بسته‌های جامع اشتغال استانی صورت گرفته است، به‌گونه‌ای که در جریان این سفر‌ها به ۹استان حدود یک‌هزار و۹۰۰ بنگاه مشکل‌دار شناسایی شده و از ۲۸۰بنگاه بازدید میدانی به عمل آمده و مشکلات ۵۰۸کارآفرین به‌صورت چهره به چهره مورد بررسی قرار گرفته است. علاوه بر این در اقدامی دیگر گردآوری و بهسازی تجمیعی تعهدات تکمیلی اشتغال استان‌ها مبتنی بر سازگاری درونی با ظرفیت‌های موجود ویژگی‌های بازار کار و منابع انسانی دراختیار و قابلیت‌های توسعه‌پذیری ذیل زیست‌بوم ملی اشتغال با روزآمدسازی سامانه ملی رصد اشتغال، انجام شده است و دستگاه‌های مسئول این تعهدات را در سامانه هوشمند رصد اشتغال کشور ثبت می‌کنند که تاکنون ایجاد ۵۲۰هزار فرصت شغلی جدید در سامانه ملی رصد اشتغال به ثبت رسیده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۶۰۷۶۸۱، www.irannewspaper.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین