پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۷۷۲۴۰
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
قیر را به هیچ عنوان نمی‌توان به عنوان یک ماده خام نفتی تلقی کرد چراکه در زنجیره ارزش این محصول، وکیوم باتوم به عنوان ماده اولیه تولید قیر یکی از خروجی‌های برج تقطیر پالایشگاه‌ها می‌باشد که پس از انتقال به واحد‌های تولید کننده قیر و پس از طی مراحل هوادهی یا ترکیب (بلندینگ)، به قیر و در گرید‌های مختلف تبدیل می‌شود؛ لذا شایسته است در تنظیم سیاست‌ها و اتخاذ تدابیر کلان تنظیم بازار محصولات به منظور حمایت از مصرف کنندگان داخلی و یا جلوگیری از خام فروشی سرمایه‌های کشور، تمایز بین آن‌ها در نظر گرفته شده و به عبارتی دوغ و دوشاب از هم متمایز گردد.
شعار سال: وزارت صمت یکی از دلایل وضع عوارض بر صادرات محصولات زنجیره فولاد و فراورده‌های نفتی از قبیل قیر را در راستای تنظیم بازار و پرهیز از خام فروشی عنوان نموده است به نحوی که به نقل از معاون محترم معادن و فراوری مواد وزیر صمت، در خصوص ورق‌های فولادی و در مقطعی که کشور با کمبود ۲۰ درصدی ورق‌های فولادی در بازار روبه‌رو بود، مقرر شد که این شکاف با واردات جبران و عرضه شود و این اتفاق راهگشا بوده است. همچنین موضوعات تنظیم بازار در چارچوب دو رویکرد دانسته شده که یکی رویکرد قیمت‌گذاری دستوری است که در کشور ما زیاد تجربه‌شده و به نتایج خوبی نرسیده است، اما رویکرد بعدی کنترل عرضه و تقاضا است.

نکته قابل توجه اینست که این موضوع ممکن است در خصوص ورق‌های فولاد یا سایر محصولات این زنجیره ارزش موثر و کارگشا باشد لیکن در خصوص محصول قیر واجد هیچیک از موارد یاد شده نمی‌باشد.

میزان تولید قیر در کشور طی سنوات گذشته متناسب با عرضه وکیوم باتوم توسط هفت پالایشگاه کشور بالغ بر ۵/۵ تا ۴/۶ میلیون تن می‌باشد در حالیکه کل ظرفیت استفاده از قیر در کشور و در بهترین شرایط آن کمتر از ۲ میلیون تن بوده است لذا همواره بالغ بر ۴ میلیون تن ظرفیت مازاد تولید قیر در کشور وجود دارد.

صادرات قیر ایران علیرغم همه مشکلات و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه غرب که نقل و انتقال پول، لجستیک، بیمه و ... را تحت تاثیر قرار داده توانسته سالانه حدود یک میلیارد دلار ارز آوری داشته باشد و این امر در شرایطی حاصل شده که کل صادرات این فراورده نفتی توسط بخش خصوصی در حال انجام می‌باشد.

نکته قابل توجه دیگر اینکه قیر را به هیچ عنوان نمی‌توان به عنوان یک ماده خام نفتی تلقی کرد چراکه در زنجیره ارزش این محصول، وکیوم باتوم به عنوان ماده اولیه تولید قیر یکی از خروجی‌های برج تقطیر پالایشگاه‌ها می‌باشد که پس از انتقال به واحد‌های تولید کننده قیر و پس از طی مراحل هوادهی یا ترکیب (بلندینگ)، به قیر و در گرید‌های مختلف تبدیل می‌شود. همچنین بخش عمده این محصول (به جز موارد خاص که تبدیل به قیر‌های پلیمری یا محلول می‌گردد) بطور مستقیم در چرخه تولید آسفالت مورد استفاده قرار می‌گیرد لذا اطلاق ماده خام به این ماده، صحیح نمی‌باشد؛ لذا شایسته است در تنظیم سیاست‌ها و اتخاذ تدابیر کلان تنظیم بازار محصولات به منظور حمایت از مصرف کنندگان داخلی و یا جلوگیری از خام فروشی سرمایه‌های کشور، تمایز بین آن‌ها در نظر گرفته شده و به عبارتی دوغ و دوشاب از هم متمایز گردد.



شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از نفت ما، تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۴۵۴۵۰، www.naftema.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین