پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۳۰۶
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲
تحول در ترکیب کمیسیون اقتصادی در حالی رخ داد که خبر‌ها از اختلاف مخبر و رضایی درباره سیاست‌های دولت حکایت داشتند و کارشناسان یکی از دلایل ناکامی و ناهماهنگی دولت رئیسی در حوزه اقتصادی که گرانی روزافزون از پیامد‌های پرچالش آن بوده را تفاوت رویکرد‌ها و راهکار‌های این دو عضو ارشد کابینه می‌دانستند.
شعار سال: حال باید دید، محسن رضایی به ایفای نقش حاشیه‌ای در دولت رئیسی تن خواهد داد یا ترجیح می‌دهد از جمع اعضای پاستور خارج شود؟

ظهر امروز ابلاغیه‌ای به امضای محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور منتشر شد که بر اساس آن محسن رضایی معاون اقتصادی و سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس‌جمهور را از ترکیب کمیسیون اقتصادی دولت حذف شده بودند.

ساعاتی بعد، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در توضیحی توئیتری نوشت:

تغییر در ترکیب کمیسیون اقتصادی بنا به درخواست خود این اعضا و به دلیل اشتغالات متعدد و عدم امکان حضور ایشان در جلسات کمیسیون، در جلسه دولت مصوب شد؛ تا حد نصاب قانونی تشکیل جلسات کمیسیون رعایت گردد. چنین تغییراتی عادی بوده و قبلا نیز سابقه داشته است.

این تحول در خالی رخ داد که خبر‌ها از اختلاف مخبر و رضایی درباره سیاست هایا اقتصادی دولت حکایت داشتند و کارشناسان یکی از دلایل ناکامی و ناهماهنگی دولت رئیسی در حوزه اقتصادی که گرانی روزافزون از پیامد‌های پرچالش آن بوده را تفاوت رویکرد‌ها و راهکار‌های این دو عضو ارشد کابینه می‌دانستند.

بر این اساس، دی ماه سال گذشته، مهدی آیتی؛ نماینده ادوار مجلس گفت: آقای رئیسی معاون اول‌شان آقای مخبر را رئیس تیم اقتصادی می‌گذارد و بعد یک دفعه آقای محسن رضایی را معاون اقتصادی خودشان قرار می‌دهد! آن هم در شرایطی که آقای رضایی خودش را بسیار بالاتر از آقای مخبر می‌داند و شاید هم این احساس را دارد که او به عنوان معاون اقتصادی باید تصمیم نهایی را بگیرد و حرف آخر را بزند در حالی که آقای مخبر یک اختیاراتی دارد که وی ندارد، از همین رو به نظر می‌آید آقای رضایی حالت مشاور و تشریفاتی پیدا کرده است تا معاون اقتصادی؛ آقای مخبر هم بیشتر حالت عملیاتی و میدانی دارد؛ مشخص است این عوامل در کنار همدیگر از یک سو باعث می‌شود طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی به نتیجه نرسد که خروجی‌اش گرانی، تورم و مشکلات معیشتی است، از یک سو هم باعث سردرگمی مردم می‌شود.

اکنون، به نظر می‌رسد، مخبر توانسته برنری نفوذ خود در کابیته را به رخ محسن رضایی و سایر مقامات دولت مدعی فرماندهی اقتصادی بکشد و قصد دارد، و از جایگاه «فرمانده اقتصادی»، به نن‌هایی سکان اقتصاد کشور را بدست گیرد تا شاید با بهیود شاخص‌های اقتصادی و یویژه کنترل گرانی، رئیسی و کابینه را از زیر فشار همه جانبه افکار عمومی و فعالان سیاسی که حتی اصولگرایان همسو را نیز شامل می‌شود، خارج کند.

گذشت زمان موفقیت و ناکامی مخبر را در معرض قضاوت افکارعمومی فرار خواهد داد، هرچند، باتوجه به ضعف معاون اول رئیسی در داشتن رزومه و کارنامه اجرایی چشمگیر از سویی و عدم اشراف او به مباحث پیجیده اقتصادی، تز سوی دیگر، او راه بسیار دشواری پیش روی خواهد داشت.

محسن رضایی، سال گذشته و چس از و پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد در صورت نامزدی سید ابراهیم رئیسی، کناره‌گیری خواهد کرد، اما بعد از ثبت نام و نامزدی رئیسی، رضایی تاکید کرد که همچنان در میدان رقابت باقی می‌ماند و در نهایت هم در جایگاه دوم قرار گرفت و از راهیابی به پاستور بازماند، اما با حکم رئیسی یه عنوان معاون اقتصادی وارد کابینه رقیب خود شد و امید زیادی داشت که تجارب و دانشش در ریل گذاری سیاست‌های اقنصادی دولت سیزدهم موثر یاشد، اما با ابلاغیه مخبر، امید‌های رضایی رنگ باخنه و باید نظاره گر میدانداری مخبر باشد.

با چنین پیشینه‌ای، برخلاف اعلام سخنگوی دلت که با هدف ساده سازی موضوع، تاکید کرده «چنین تغییراتی عادی بوده»، کنار گذاشتن معاون اقتصادی رئیسی از ترکیب نهاد مهم کمیسیون اقتصادی دولت را نمی‌توان «عادی» دانست. حال باید دید، محسن رضایی به ایفای نقش حاشیه‌ای در دولت رئیسی، تن خواهد داد یا ترجیح می‌دهد از جمع اعضای پاستور خارج شود؟



شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی انصاف، تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۳۴۲۳۲۹، www.ensafnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین