پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۷۷۴۲۲
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۱
مدیر عامل اتحادیه تعاونی فرآورده‌های لبنی با اشاره به قاچاق بخشی از شیرخشک تولیدی در کشور اظهار کرد:‌سرانه مصرف فرآورده‌های لبنی از ۱۲۰ کیلوگرم سال ۸۹ به ۵۰ کیلوگرم کاهش یافته است که یکی از دلایل آن کاهش قدرت خرید مردم است در حالی که نرم جهانی مصرف ۱۸۰ کیلوگرم در سال است.
شعار سال: علی‌احسان ظفری، مدیر عامل اتحادیه تعاونی فرآورده‌های لبنی در گفتگو با یک رسانه از اعلام درصد احتمالی قیمت فرآورده‌های لبنی در سال جدید خودداری کرد و افزود: تولیدکنندگان برآورد‌هایی از درصد احتمالی افزایش قیمت احتمالی دارند، اما اعلام عمومی آن منوط به بررسی، چکش‌کاری و موافقت در ستاد تنظیم بازار است.

کاهش قدرت خرید مردم با افزایش قیمت بیشتر محصولات لبنی

ظفری درباره حذف ارز ترجیحی و تاثیرات آن بر قیمت شیر خام و لبنیات خاطرنشان کرد: حذف ارز ترجیحی به طور حتم موجب افزایش قیمت خواهد شد. یک بخش از این افزایش تاثیرات روانی است که می‌تواند داشته باشد، اما به طور حتم این تاثیرات قدرت خرید مردم را کاهش خواهد داد.

بخشی از شیر خام کشور تبدیل به شیرخشک شده و قاچاق می‌شود

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور به شدت کاهش یافته است، عنوان کرد: کاهش مصرف به جایی رسیده است که بخش عمده شیر تولیدی کشور اکنون تبدیل به شیرخشک شده و به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود و به جای اینکه مردم از لبنیات استفاده کنند سرانه مصرف به حدود ۵۰ کیلوگرم کاهش یافته است؛ بنابراین افزایش بیشتر شیر خام یا تغییرات احتمالی فرآورده‌های لبنی می‌تواند سرانه مصرف را بیش از این کاهش دهد.

ظفری تصریح کرد: کاهش بیشتر سرانه مصرف به معنای مازاد شیرخام و تبدیل شیرخشک و خروج آن از کشور است، چون به این میزان نیاز در کشور وجود ندارد و این شرایط می‌تواند سلامتی افراد جامعه را به خطر اندازد.

دولت برنامه حمایتی برای مصرف فرآورده‌های لبنی ندارد

وی خاطرنشان کرد: به نظر نمی‌رسد دولت بخواهد برنامه‌ای حمایتی برای شیر و فرآورده‌های لبنی داشته باشد.

کاهش ظرفیت تولید در واحد‌های تولیدی لبنیات

ظفری گفت: افزایش قیمت شیر می‌تواند موجبات کاهش میزان تولید در واحد‌های لبنی را فراهم کند به این دلیل که باید برای محصول تولیدی آن‌ها خریدار وجود داشته باشد و ممکن است بخشی از خطوط تولید متوقف شده یا بخشی از نیروی انسانی شاغل در این واحد‌ها تعدیل شوند.

وی اظهار کرد: قاچاق شیرخشک از مرز‌های پاکستان، افغانستان و عراق نیز به معنای از دست رفتن مواد غذایی مفیدی است که برای مردم ضروری است، اما به دلیل افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید برخی از خانوار‌ها دسترسی به آن ندارند.

میانگین مصرف ۵۰ کیلوگرم در سال در ایران و نرم ۱۸۰ کیلوگرمی در جهان

مدیر عامل اتحادیه تعاونی فرآورده‌های لبنی عنوان کرد: سرانه مصرف لبنیات در سال ۸۹ حدود ۱۲۰ کیلوگرم بوده است که اکنون به ۵۰ کیلوگرم کاهش یافته است. استاندارد جهانی مصرف ۱۸۰ کیلوگرم است، اما در برخی از کشور‌های توسعه یافته سرانه مصرف در حدود ۳۶۰ کیلوگرم است.

مشکل تامین در برخی از مواد اولیه مانند پاکت، اسانس‌ها و آنزیم‌ها

وی درباره تکنولوژی‌های تولید شیر و فرآورده‌های لبنی و مشکلات به روزرسانی تولید نیز اظهار کرد: گذشته از تجهیزات، تامین برخی از مواد تولید مانند پاکت لبنی، شیر، خامه و ... به واردات وابسته است، اما در تخصیص ارز مشکلاتی وجود دارد و قیمت‌ها نیز در این بخش با نوسان‌های زیادی همراه است.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی فرآورده‌های لبنی افزود:‌همچنین استارتر‌ها، آنزیم‌ها و مواد تخمیر نیز به واردات وابسته است. اسانس‌ها و مواد دیگری نیز وجود دارند که بیشتر از کشور‌های اروپایی وارد می‌شوند، اما به دلیل مشکلات ناشی از تحریم اکنون تامین آن‌ها با دشواری‌هایی برای تولیدکنندگان روبه رو شده است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری نبض بازار، تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۳۱۹۶۷، www.nabzebaazaar.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین