پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۹۰۵۱
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
رحمانی توجه به تخیل و پرداختن به موضوعات مورد علاقه کودکان را مهم دانست و اضافه‌کرد: نوشتن کتاب‌هایی که پاسخ‌گوی کنجکاوی کودکان است و آن‌ها را به سمت خیال‌پردازی سوق می‌دهد می‌تواند از آن‌ها انسان‌هایی خلاق، جست‌وجوگر و با اعتمادبه‌نفس بسازد. قدرت تخیل به آن‌ها امکان می‌دهد درباره آینده بی‌اندیشند، برای نمونه به این فکر کنند که دوست دارند بزرگ شدند چه‌کاره شوند و چه کار‌هایی انجام دهند.
شعار سال: فرزانه رحمانی نویسنده کودک و نوجوان، با این توضیح که کتاب «جعبه خیال» را در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دست چاپ دارد گفت: این داستان ماجرای خانواده‌ای است که تازه اسباب‌کشی کردند. در شرایط بهم ریختگی خانه، حوصله بچه‌ها سر رفته است. برادر برای این که خواهرش را از حالت خستگی و بی‌حوصلگی دربیاورد با یکی از کارتن‌های وسایل شروع می‌کند به خیال‌پردازی و کارتن به موشک، کشتی و ... تغییر ماهیت می‌دهد.

او همچنین از انتشار کتاب «مادرم زاغچه» از سوی انتشارات فاطمی خبر داد و افزود: با توجه به این که راه‌های گفتگو بسته است یا کسی را در اطراف خود نداریم که فرد آگاهی باشد و مشاوره خوب بدهد داستان را نوشتم. با کمک گرفتن از افرادی که مطلع هستند همچون روان‌شناس و روان‌درمان‌گر می‌توانیم جلوی بسیاری از اتفاق‌های بد را بگیریم.

رحمانی درباره محتوای این داستان، اظهارداشت: شباهنگ شخصیت اصلی، مادر خود را از دست داده و در این فقدان و سوگ دچار آسیب شده است. او نمی‌تواند با این ماجرا کنار بیاید و با پدرش ارتباط چندان خوبی ندارد؛ یکی از موضوعاتی که در حال حاضر بین نوجوانان وجود دارد که نمی‌توانند با والدین به‌ویژه با پدران گفتگو کنند. پدر متوجه اندوه بیش از حد دختر می‌شود و او را نزد روان‌شناس می‌برد.

او همچنین با اشاره به سخت بودن نوشتن کتاب برای کودک و نوجوان، ادامه‌داد: متاسفانه سهل‌انگارانه به آثار این مقاطع سنی نگاه می‌شود مثلا نویسنده بزرگ‌سال فکر می‌کند می‌تواند داستانی ساده برای کودک و نوجوان بنویسد. نویسندگان این دو مقطع با تربیت یک نسل روبرو هستند بنابراین درباره انتخاب جملات تا موضوعی که می‌خواهند مطرح کنند باید فکر و پژوهش کنند در غیر این صورت این نسل به بیراهه می‌رود.

رحمانی توجه به تخیل و پرداختن به موضوعات مورد علاقه کودکان را مهم دانست و اضافه‌کرد: نوشتن کتاب‌هایی که پاسخ‌گوی کنجکاوی کودکان است و آن‌ها را به سمت خیال‌پردازی سوق می‌دهد می‌تواند از آن‌ها انسان‌هایی خلاق، جست‌وجوگر و با اعتمادبه‌نفس بسازد. قدرت تخیل به آن‌ها امکان می‌دهد درباره آینده بی‌اندیشند، برای نمونه به این فکر کنند که دوست دارند بزرگ شدند چه‌کاره شوند و چه کار‌هایی انجام دهند. تخیل و نقش بازی کردن کمک شایانی به کودکان می‌کند که خود را جای دیگران بگذارند و از دریچه ذهن آن‌ها مسائل را ببینند. تخیل به رشد مهارت‌های اجتماعی، عاطفی، فیزیکی، زبانی و حل مسئله در کودکان کمک می‌کند. این‌جاست که ادبیات خلاقه کودکان که دست کودک را می‌گیرد و وارد دنیای خیال می‌کند نقش بسزایی در رشد فردی آن‌ها خواهد داشت و این همه به‌واسطه خواندن کتاب اتفاق می‌افتد.

«مهمان‌های وقت خواب من نبودم»، «یک چیزی زیر تختم است»، «این نامه برای شماست؟» و «اتاق دوست داشتنی من» از جمله کتاب‌های منتشر شده این نویسنده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از هنر آنلاین، تاریخ انتشار:۱۰ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۷۳۲۲۷، www.honaronline.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین