پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۰۱۱
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت طیور گفت: در آخرین روز‌های وجود ارز دولتی حدود ۱۳۵میلیون جوجه‌ریزی در طول ماه انجام می‌شد که رقم بالایی بود، اما بعد از حذف ارز ترجیحی در ۲۱اردیبهشت، مرغ بسیاری وارد بازار شد، چون حجم تولید زیاد و قیمت‌دولت بالا بود و مرغداران سعی کردند از قیمت ۵۹هزار و ۸۰۰تومانی فروش بهره‌مند شوند، اما مرحله دوم طرح خوب اجرا نشد و نقدینگی و سرمایه در گردش برای مرغداران تأمین نشد و آنی هم که الان انجام می‌شود ناقص است و در نتیجه معدوم‌سازی جوجه و توزیع جوجه در روستا‌ها شروع شد که این امر خود سبب بروز بیماری در بین طیور روستا‌ها می‌شود و ضرر‌های غیرقابل جبرانی به صنعت مرغداری می‌زند.
شعار سال: مهدی پورسمر در گفتگو با یک رسانه اظهار داشت: از سه تا چهار روز گذشته شاهد افزایش قیمت مرغ در بازار هستیم و پیش‌بینی می‌کنم قیمت مرغ از رقم مصوب بیش‌تر شود، چراکه حجم جوجه‌ریزی از ۱۳۵میلیون قطعه به زیر ۱۰۰میلیون قطعه رسیده و دلیل آن هم تأمین نشدن نهاده‌ها و عدم توان تأمین نقدینگی برای جوجه‌ریزی است.

پورسمر افزود: دولت علی‌رغم حذف ارز دولتی به قیمت‌گذاری دستوری خود ادامه داده و قیمت ۱۱هزار و ۳۰۰ را برای ذرت و ۱۶هزار و ۳۰۰تومان را برای سویا در نظر گرفته است و واقعاً نمی‌دانم اصرار دولت به ادامه این سیاست غلط چیست؛ لذا دولت باید بگذارد نظام عرضه و تقاضا قیمت را در بازار مشخص کند.
 
 
پیش‌بینی گذر مرغ از نرخ مصوب با کاهش جوجه‌ریزی


نظام عرضه و تقاضا قیمت را در بازار معین می‌کند
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت طیور گفت: حالا که ارز نیمایی داده می‌شود، قیمت‌گذاری دستوری درست نیست و نظام عرضه و تقاضا قیمت را در بازار معین می‌کند و به همین سبب دولت باید اجازه دهد بازار کار خود را کند.

وی در پاسخ به این‌که تنش بین روسیه و اوکراین چه تأثیری رو قیمت نهاده‌ها گذاشته است، گفت: به سبب بروز جنگ بین روسیه و اوکراین قیمت نهاده بالا رفته و سبب شده که با کمبود کنجاله سویا مواجه شویم و همه این موارد سبب شده مرغداران مرغ گوشتی برای جوجه‌ریزی تعلل کنند که ضربه سنگینی به بازار یک ماه آینده مرغ می‌زند.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت طیور افزود: هر تن ذرت از ۳۵۰ به ۴۱۰دلار و هر تن کنجاله سویا از ۵۲۰ به ۶۲۰دلار رسیده و با ارز تخصیصی فعلی قیمت سویا کیلویی ۲۰هزار تومان تمام می‌شود، اما دولت به واردکننده می‌گوید قیمت تمام شده برای مصرف‌کننده باید ۱۶هزار و ۳۰۰تومان باشد و به همین دلیل واردات برای بازرگانان به‌صرفه نیست.

پیش‌بینی گذر مرغ از نرخ مصوب با کاهش جوجه‌ریزی

برخی مرغداران نهاده اسفند ۱۴۰۰ خود را از بازارگاه نگرفته‌اند
پورسمر بیان کرد: برخی از مرغداران هنوز پس از سه ماه نهاده اسفند خود را از بازارگاه نگرفته‌اند و این امر سبب شده آنان نسبت به آینده تولید بدبین شوند و فعالیت خود را متوقف کنند تا اوضاع تثبیت شود که این تثبیت اوضاع یک تا یک ماه و نیم طول می‌کشد.

وی در پاسخ به این‌که میزان تسهیلات پرداختی به مرغداران چقدر و با چه شرایطی بوده، تصریح کرد: بانک‌ها تشکیلات اقتصادی هستند و با بگیر و ببند و دستور کار نمی‌کنند. قرار بود پول تسهیلات در بانک فریز نشود و از طریق صندوق حمایت در اختیار مرغداران قرار بگیرد که این‌طور نشد. اگر مرغداری زیر ۳۰هزار تایی باشد تسهیلات با سود ۱۰درصد، اگر ۵۰هزار تایی باشد با سود ۱۲درصد و بالاتر از آن تسهیلات با سود ۱۵درصد پرداخت می‌شود. شرط تخصیص تسهیلات نیز در وهله اول جوجه‌ریزی است و پول در حساب بانک می‌ماند تا نهاده در بازارگاه تخصیص یابد و داده شود.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت طیور در پایان با اشاره به این‌که با شرایط فعلی به زودی واردکننده مرغ خواهیم شد، ادامه داد: البته واردات هم سخت است و باید از دو ماه قبل به کشور مورد نظر سفارش داده شود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری اخبار سبز کشاورزی، تاریخ انتشار:۲۷ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ...... ، www.akhbarsabzkeshavarzi.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین