پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۳۸۰۲۳۲
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
نایب رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس گفت: واردات نهاده‌های دامی، روغن و شکر یا دارو همواره با ارز و یا بدون ارز به صورت انحصاری در اختیار چند نفر محدود بوده است. قرار بود با این ارز کالا‌های اساسی مردم وارد شده و با قیمت مناسب در اختیارشان قراربگیرد، اما کسانی که این ارز را با این شروط گرفتند، اگر کالایی وارد کردند آن را با قیمت ارز آزاد و گران در اختیار مردم گذاشتند. دراین میان مردم تنها کسانی بودند که از این ارز که به نام آن‌ها پرداخت می‌شد، بهره‌ای نبردند.
شعار سال: غلامرضا نوری قزلجه می‌گوید: نحوه پرداخت ارز تحت هر عنوانی برای واردات قطعا انحصار ایجاد می‌کند. واردات نهاده‌های دامی، روغن و شکر یا دارو همواره با ارز و یا بدون ارز به صورت انحصاری در اختیار چند نفر محدود بوده است. قرار بود با این ارز کالا‌های اساسی مردم وارد شده و سپس با قیمت مناسب در اختیارشان قراربگیرد، اما کسانی که این ارز را با این شروط گرفتند، اگر کالایی وارد کردند آن را با قیمت ارز آزاد و گران در اختیار مردم گذاشتند. دراین میان مردم تنها کسانی بودند که از این ارز که به نام آن‌ها پرداخت می‌شد، بهره‌ای نبردند.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی درباره چرخه فاسدی که توسط ارز ترجیحی ایجاد شده بود نیز گفت: یک چرخه فاسد از زمانی که این ارز توسط وارد کننده دریافت می‌شد تا زمان واردات در همه بخش‌ها ایجاد شده بود. تجربه اثبات کرده، هر نوع ارز چند نرخی که با این روند پرداخت شده، سبب فساد و رانت شده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مهمترین استدلال برای حذف ارز ترجیحی فساد ناشی از آن بود، بیان کرد: ارز ترجیحی حذف شد، چون عملا تاثیری بر معیشت مردم نداشت. کالا‌ها با قیمت ارز آزاد عرضه می‌شد و مردم تورم ۵۰ درصدی را تجربه کردند. این ارز اکنون حذف و به صورت یارانه در اختیار مردم قرار می‌گیرد، این تصمیم نیکو و مبارکی بود و قطعا باید منتظر برخی تبعات آن بودیم، اما این افزایش اکنون به شکل نامتعارفی دیده می‌شود و مردم ناتوان از تامین مایحتاج خود هستند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس ادامه داد: امیدواریم دولت در ادامه برنامه مردمی سازی یارانه‌ها و حذف یارانه‌های پنهان از اقتصاد، موفق شود و درعین حال از این مساله نیز غافل نباشد که اکنون معیشت مردم به دلیل تورم پیش آمده از حذف این ارز با دشواری همراه است. کالا‌های اساسی به صورت لحظه‌ای تغییر قیمت داده و باز هم معیشت دچار مشکل می‌شود. دولت و نهاد‌های نظارتی در همه قوا باید نظارت‌های بیشتری بر بازار داشته باشند.
 
واردات برخی کالا‌های اساسی چه با ارز ترجیحی و چه بدون ارز ترجیحی همیشه در انحصار چند نفر بوده است

این نماینده مردم در مجلس در عین حال معتقد است که، دولت باید در ماه‌های آینده برنامه ریزی جدی تری برای جلوگیری از کمبود کالا‌های اساسی داشته باشد. وی همچنین متذکر شد که اصلاحات جدید در اقتصاد تا زمانی که طرح کنونی به سرانجام نرسد، کشوررا قطعا با مشکل مواجه می‌کند.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: اداره اقتصاد بدون ارز ترجیحی یعنی بدون واردات به روش گذشته زمانبر و قطعا کمی دشوار است در عین حال حذف این ارز به صورت ضربتی آغاز شد و عبور از مشکلات پیش رو یک پیچ تاریخی محسوب می‌شود که باید با تدبیر از آن عبور کرد.

نایب رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس توضیح داد: واردات نهاده‌های دامی، روغن و شکر یا دارو همواره به صورت انحصاری در اختیار چند نفر محدود بوده است. قرار بود با این ارز کالا‌های اساسی مردم وارد شده و با قیمت مناسب در اختیارشان قراربگیرد، اما کسانی که این ارز را با این شروط گرفتند، اگر کالایی وارد کردند آن را با قیمت ارز آزاد و گران در اختیار مردم گذاشتند. دراین میان مردم تنها کسانی بودند که از این ارز که به نام آن‌ها پرداخت می‌شد، بهره‌ای نبردند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از جامعه خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار:۵ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۴۰۱۰۴۰۴۰۷۰، www.alef.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین