پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۲۹۴
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷
رئیس کل دادگستری استان تهران از ایجاد سه شعبه تخصصی برای رسیدگی به پرونده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در مجتمع ویژه رسیدگی به دعاوی تجاری خبر داد.
شعار سال: در پنجمین روز از هفته قوه قضاییه که «پیشگیری از وقوع جرم و مقابله با بستر‌های فسادزا» نام‌گذاری شده، علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران به‌منظور «احصاء مشکلات حقوقی شرکت‌های تولیدی دانش‌بنیان» در پارک فناوری پردیس حضور یافت و از چند شرکت دانش‌بنیان بازدید کرد.

رئیس کل دادگستری استان تهران در ابتدای حضور در پارک فناوری پردیس در نشستی با حضور مدیران این پارک به بررسی مهم‌ترین چالش‌های حقوقی شرکت‌های دانش‌بنیان واقع در این مجموعه پرداخت.

القاصی پس از استماع گزارشات ارائه شده از سوی مسئولان و مدیران این مجموعه، اهمیت و نقش پارک فناوری پردیس در تولید علم و به‌کارگیری علوم تخصصی و فنی در جهت ارائه خدمات در بخش‌های مختلف و توسعه و تقویت بنیه علمی و اقتصادی کشور را غیرقابل انکار و موثر توصیف کرد و گفت: در مجموعه قضایی استان تهران، اقداماتی در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان، به‌منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و دستورات و تاکیدت ریاست معزز دستگاه قضایی صورت گرفته است.

حوزه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان به‌خوبی تبیین نشده است

رئیس کل دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان، حوزه فعالیت آن‌ها، خدماتی که از سوی این شرکت‌ها می‌تواند ارائه شود و نقش و تاثیرگذاری آن‌ها در به‌کارگیری علم و دانش علمی کشور در بدنه فعالیت‌ها و در حوزه‌های مختلف از جمله موضوعاتی است که شاید به‌خوبی برای جامعه تبیین نشده است.

خدمات علمی شرکت‌های دانش‌بنیان به سایر مجموعه‌ها بسیار مهم، اساسی و اثرگذار است

وی با اشاره به بازدید اخیر خود از مرکز پژوهش «متالوژی رازی»، خدمات علمی شرکت‌های دانش‌بنیان به سایر مجموعه‌ها را بسیار مهم، اساسی و اثرگذار ارزیابی کرد و گفت: ضرورت دارد بیش از پیش در تبیین خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان و آگاه‌سازی جامعه از اقدامات این حوزه کار شود؛ چرا که آگاهی افکار عمومی از خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان در ارتقاء نگاه جامعه به این حوزه اثرگذار خواهد بود.

القاصی با تاکید بر این گزاره که «حمایت بخش‌های دولتی و خصوصی در جهت تولید علم»، «استفاده حداکثری از تمامی ظرفیت‌های کشور به‌منظور به‌کارگیری علوم تخصصی و فنی» و «رفع موانع و مشکلات موجود در مسیر فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان» باید به‌عنوان یک فرهنگ، ارزش و رویکرد در جامعه نهادینه شود، گفت: اعلام شد که بیش از ۳۰۰ شرکت در حوزه‌های تخصصی پارک فناوری پردیس مستقر هستند و بخش عمده‌ای از دانش علمی کشور به‌نحوی در این مجموعه مستقر است؛ لذا اینکه دستگاه‌های ذی‌ربط تا چه اندازه می‌توانند از خدمات تخصصی و کاربردی شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در این پارک استفاده کنند، بسیار مهم و قابل تامل است.

ضرورت حمایت همه‌جانبه از شرکت‌های دانش‌بنیان به‌ویژه در سطح بدنه تصمیم‌گیر دولت

رئیس کل دادگستری استان تهران بر ضرورت حمایت همه‌جانبه از شرکت‌های دانش‌بنیان به‌ویژه در سطح بدنه تصمیم‌گیر دولت تاکید کرد و در عین حال راه‌برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور و چالش‌های ناشی از تحریم‌ها را «قوی شدن»، «انقطاع وابستگی علمی و تخصصی به خارج» و «برطرف کردن نیاز‌های کشور با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی داخلی» دانست و گفت: اگر زمینه استفاده شایسته از ظرفیت علمی نخبگان جامعه فراهم نشود، ممکن است ترجیح دهند تا در کشور‌های دیگر نبوغ و استعداد علمی خود را ارائه دهند؛ لذا دستگاه‌های مسئول در این حوزه باید به‌نحوی عمل کنند تا زمینه استفاده حداکثری از نبوغ و استعداد علمی نخبگان جامعه فراهم شود.

تلاش قوه قضاییه معطوف به تقویت، توسعه و ارتقاء کارآمدی خدمات علمی و فنی شرکت‌های دانش‌بنیان است

وی با اشاره به اینکه تلاش قوه قضاییه معطوف به این است تا در جهت تقویت، توسعه و ارتقاء کارآمدی خدمات علمی و فنی شرکت‌های دانش‌بنیان و حوزه فناوری کمک کند، گفت: دستگاه قضایی بعضا در رفع موانع و مشکلاتی که در مسیر فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان ممکن است رخ دهد و یا در جهت تسهیل امور، می‌تواند موثر و نقش‌آفرین باشد.

تکلیف قانونی دستگاه قضایی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

القاصی با اشاره به ماده ۹ قانون «جهش تولید دانش‌بنیان» گفت: بر این اساس؛ قوه قضاییه مکلف است به‌منظور رسیدگی به کلیه اختلافات در زمینه‌های علمی و فناوری مابین اشخاص حقیقی و حقوقی، با اشخاص حقیقی و حقوقی دانش‌بنیان، فناور و نخبگان، شعبه یا شعب تخصصی در شورا‌های حل اختلاف و دادگاه‌ها، تشکیل دهد.

شعب تخصصی موضوع این ماده می‌توانند بین طرفین سازش ایجاد نمایند و یا در صورت توافق طرفین، پرونده را جهت رسیدگی به داوری ارجاع دهند. دستورالعمل نحوه تشکیل شعب مذکور، حداکثر ظرف شش ماه پس از ابلاغ این قانون، توسط رئیس قوه قضاییه تصویب می‌شود.

ایجاد سه شعبه تخصصی برای رسیدگی به پرونده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در مجتمع ویژه رسیدگی به دعاوی تجاری

رئیس کل دادگستری استان تهران ماده ۹ قانون «جهش تولید دانش‌بنیان» برای دستگاه قضایی را یک تکلیف قانونی دانست و گفت: در این راستا و در پاسخ به درخواست شرکت‌های دانش‌بنیان سه شعبه تخصصی ویژه رسیدگی به پرونده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در مجتمع ویژه رسیدگی به دعاوی تجاری ایجاد شد و در خصوص دعاوی این حوزه به‌نحو تخصصی رسیدگی و تصمیم‌گیری خواهد شد.

رسیدگی به مشکلات ۷۱۰ شرکت دانش‌بنیان در یک فرایند تخصصی

وی با اشاره به این موضوع که ۷۰ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان در تهران هستند، تصریح کرد: در بررسی‌های به‌عمل آمده مشخص شد که ۷۱۰ شرکت دانش‌بنیان در استان تهران با مشکلات حقوقی مواجه هستند؛ در این خصوص مقرر شد تا سوابق پرونده‌های مربوط به این شرکت‌ها جمع‌آوری شود تا در یک فرایند تخصصی توسط قضات متخصص و دغدغه‌مند در حوزه حمایت از تولید مورد رسیدگی قرار گیرد.

القاصی در ادامه بر ضرورت استفاده از افراد دارای صلاحیت‌های علمی و تخصصی در حوزه شورای حل اختلاف به‌منظور رسیدگی به دعاوی شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد و گفت: دو شعبه‌ای که در حال حاضر برای رسیدگی به دعاوی این حوزه وجود دارد، بسیار می‌تواند موثر واقع شود و اگر بتوان صلاحیت آن را از شهرستان پردیس، به گستره استانی و ملی با رعایت صلاحیت‌های محلی افزایش داد، از تعدد در تصمیم‌گیری‌ها جلوگیری خواهد شد.

نقش شعب داوری در قضازدایی از دعاوی شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه امکان ایجاد شعب داوری به‌منظور قضازدایی از دعاوی و اختلافات شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه شعب داوری می‌توانند گزارش اصلاحی تنظیم کنند که در قضازدایی از دعاوی شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار موثر خواهد بود.

درخواست رئیس کل دادگستری استان تهران از متولیان پارک فناوری پردیس

وی از متولیان پارک فناوری پردیس خواست تا پیشنهادات، نقطه نظرات و ایده‌های خود را جهت انعکاس به معاونت حقوقی قوه قضاییه به‌منظور تدوین دستورالعمل نحوه تشکیل شعب داوری موضوع ماده ۹ قانون «جهش تولید دانش‌بنیان» ارائه دهند تا در مقام تدوین این دستورالعمل مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

القاصی در واکنش به موضوعی که پیرامون موانع موجود در جهت توسعه فضای فیزیکی پارک فناوری پردیس مطرح شد، گفت: قطعا تا جایی که مغایر با حقوق اشخاص نباشد و به حق‌الناس تعدی نگردد، حمایت، پیگیری و با سرعت رسیدگی خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان تهران همچنین در خصوص موضوعی که پیرامون مشکلات صدور سند مالکیت پارک فناوری پردیس مطرح شد، از مسئولان و متولیان این مجموعه خواست تا درخواست‌ها و شرح وضعیت را جهت پیگیری در شورای قضایی استان تهران و یا ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ارائه دهند.

شرط نجات زیرساخت و بنیه علمی کشور از وابستگی به خارج، خودسازی است

وی در ادامه سخنان خود اذعان کرد: شاید آثار و نمود خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان در مقایسه با دیگر بخش‌ها کمتر مورد توجه قرار گیرد؛ اما واقعیت این است که شرط نجات زیرساخت و بنیه علمی کشور از وابستگی به خارج، قوی ساختن خود، بنابر منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، خودسازی است و خودسازی جز با تولید علم و به‌کارگیری علم و فناوری میسر نخواهد شد.

القاصی در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: استفاده حداکثری و همه‌جانبه از ظرفیت علمی نخبگان، متخصصان و صاحبان فن و ایجاد انسجام در جامعه علمی کشور می‌تواند در رفع وابستگی‌ها مثمر ثمر واقع شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه از دو شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه ساخت دوربین‌های ثبت تخلفات رانندگی و ساخت کارت‌های هوشمند بازدید کرد.

در جریان این بازدید، جعفر داراب‌خانی رئیس حوزه ریاست و سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، بابک ترکی معاون قضایی رئیس کل و رئیس اداره تصفیه امور ورشکستگی دادگستری استان تهران، سیدرضا سجودی سرپرست معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری، داراب رحتمی معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی دادگستری رئیس کل دادگستری استان تهران را همراهی کردند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:۶ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۲۴۷۸۶۹، www.ilna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین