پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۹۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۸
قانون گرایی و توسعه دو وظیفه اصلی حاکمیت‌ها است که ارتقا کشور‌ها را سبب می‌شود. در جوامع دینی نظیر جوامع اسلامی (با تاکید بر جمهوری اسلامی ایران)، قوانین ریشه در دین داشته و برگرفته از فقه هستند، چنانچه برداشت جامع شرایط و پویایی از فقه اسلامی وجود نداشته باشد و اکتفا به فقه سنتی صورت پذیرد. مسلما قوانین هم کارآمدی خود را از دست خواهند داد. کتاب قانون شرع و جامعه ایرانی، با نگاهی گذرا به برخی از ابعاد شرعی قوانین و عرف‌های موجود در دوره قاجار از دیدگاه یک صاحب نظر خارجی (نوبر آکی کندو)، نگاه می‌کند. این کتاب توسط علی محمد آزاده، ترجمه شده است.

شعار سال: کتاب «قانون شرع و جامعه ایران (تاریخ اجتماعی تهران دوره قاجار)» نوشته نوبوآکی کندو و ترجمه علی محمد آزاده به همت نشر تاریخ ایران با قیمت ۹۰ هزار تومان چاپ و روانه بازار شده است.

این کتاب که به رابطه بین فقه اسلامی و جامعه ایران قاجار با تمرکز بر نظام محکمه و وقف، پرداخته از بخش‌هایی با موضوعاتی از جمله توسعه تاریخی تهران، سازمان قضایی، محاکم شرعیه، وقف و ملک خصوصی، تغییرات و تحولات موقوفات، تسجیل و معاملات در محاکم شرع و… تشکیل شده و در نهایت در قالب ۳۵۶ صفحه که حدود ۱۰۰ صفحه از آن به بخش‌های نتیجه گیری، ضمائم، پی نوشت‌ها… اختصاص داده شده، سعی دارد به این نتیجه برسد که خدمت‌رسانی وقف اسلامی در ایران قرن سیزدهم از مطالعه اسناد حقوقی مشخص می‌شود. شرع، اصول اعتقادی مسلمانان، قانون خدا تلقی شده و از زمان ظهور اسلام تغییر نیافته است. با وجود این، شرع در هر جامعه‌ای به انواع مختلف مورد تفسیر قرار گرفته است و رویه‌های قانونی‌اش همیشه در زمان و مکان، اصلاح شده است. جلوه عملی رویه‌های حقوقی قاجار نشان داد که راه‌های بسیاری جهت بکار بستن شرع وجود دارد که شاید توسط خدا به وجود آمده، اما سپس توسط انسان‌ها تفسیر و اجرا شدند.

در مقدمه کتاب آمده است: قانون، موضوع اصلی در تاریخ ایران مدرن محسوب می‌شود. بسیاری از محققان به چگونگی ورود قانون غربی و یا مدرن به ایران پرداخته‌اند. در قرن چهاردهم قمری روشنفکران ایرانی هم، چون میرزا ملکم خان و میرزا یوسف خان مستشارالدوله ادعا کردند که نسخه غربی قانون برای مدرنیزه کردن ایران، حتمی و لازم است.

اصطلاح قانون خود بیانگر غربی بودنش بود. این روشنفکران اصرار داشتند که هیچ قانونی در ایران و چیزی که بتواند سد راه بی‌عدالتی صاحب منصبان ظالم شود، وجود ندارد…

 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:۱۹ تیر ۱۴۰۱، کدخبر:۱۲۵۰۹۱۳، www.ilna.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
0
0
اقشار ضعیف جامعه با دریافت کمکهای مالی مستمر حتی اندک و عادت به زندگی انگلی، به نیروهای مطیع و وفادار و جان برکف (مانند طالبان و داعش) تبدیل میشوند. حکومت ایران با همین هدف، محرومیت زدایی را با تکیه بر ثروتهای ملی و یا اخذ از ثروتمندان بشیوه های مختلف اغاز کرده و هدف نه حکومت مردمی بلکه حکومت بر مردم بکمک عوامل مردمی در راستای گسترش قدرت و حکومت بر جهان است اما با سقوط اقتصادی جهانی، بحرانهای ویرانگر در راه است. چنین حکومتی نمیتواند قانونمند و عادلانه و عامل ثبات و ارامش باشد، لذا باطل پنداری دیگران و اتش باختیاری و خشونت و کشتار، محور تفکر و عملکرد انست. تمام گرفتاریهای بشریت از امریکاست که بعنوان ابر قدرت در موضوع انقلاب ایران دچار خطای فاحش، و مقدمه سقوط خود و دیگر کشورها را فراهم کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین