پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۳۷۲
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۳
متولی خانه-حسینیه تاریخی امینی‌ها گفت: انتشار چندی پیش تصاویر خانمی که در حسینیه امینی‌ها حجاب مناسبی نداشت، سبب شد تا به سهل انگاری متهم شویم و عدم صلاحیت متولی برای اداره این موقوفه به عنوان متولی در دادگاه مطرح شود، درحالی که این اقدام در ساعات تعطیلی این مجموعه، بدون اطلاع ما و با غفلت سرایدار رخ داده بود و به عنوان متولی موقوفه، اولین نفری بودیم که از وقوع چنین اتفاقی شکایت کردیم.
شعار سال: هادی امینی  در قزوین درباره پیشینه موقوفه خانه-حسینیه امینی‌ها و نحوه اداره این موقوفه می‌گوید: این خانه که متعلق به حاج محمدرضا امینی است در سال ۱۳۰۲ هجری قمری توسط ایشان به عنوان حسینیه وقف شده و، چون حاج محمدرضا فرزندی نداشته، بعد از فوت ایشان، طبق وقف‌نامه، اداره و تولیت حسینیه به برادر او حاج محمدتقی و سپس به فرزندان و نوادگان و... ذکور بزرگ وی رسید و این روند تا این زمان به قوت خود اجرا شده است؛ اما در دو سال گذشته، فردی با زیر پا گذاشتن نص وقف نامه، مدعی شد تولیت این موقوفه باید به او واگذار شود.

سنگ اندازی‌ها برای اجرای صحیح و دقیق وقف‌نامه

وی می‌افزاید: باتوجه به سنگ اندازی‌هایی که برای اجرای وقف نامه صورت گرفت مجبور شدیم موضوع را از طریق مراجع ذیصلاح قضایی پیگیری کنیم که بعد از دو سال، دادگاه بدوی به نفع ما رای داد که مورد اعتراض اوقاف قرار گرفت، اما رای دادگاه تجدیدنظر هم به نفع ما بود و در نهایت با وجود ورود شخص ثالث به پرونده باز هم رای نهایی به نفع ما صادر شد.

متولی حسینیه امینی‌ها اضافه می‌کند: اداره اوقاف بعد از قطعی شدن رای مجبور به تحویل موقوفه به ما شد، اما فردی که موقوفه را در اختیار داشت از اجرای حکم دادگاه خودداری می‌کرد که مجبور شدیم برای اجرای حکم به مراجع قضایی مراجعه کنیم و با پشتوانه قانونی در اسفند ۱۴۰۰ موقوفه به صورت رسمی در اختیار ما قرار گرفت.
 
درگیری متولی و اوقاف قزوین درباره خانه-حسینیه تاریخی امینی‌ها

امینی ادامه می‌دهد: از زمان تحویل تلاش کردیم تمام وظایف خود را براساس وقف‌نامه به بهترین شکل انجام دهیم و برای اولین بار وقف‌نامه به صورت دقیق اجرا شد که برگزاری جشن نیمه شعبان، مراسم مختلف مذهبی در ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر و همچنین برگزاری مراسم در ایام محرم از جمله آن‌ها بود که مسئولین مختلف استان هم در این مراسم حضور داشتند.

وی تصریح می‌کند: با وجود اینکه تمام مسئولیت‌ها را به درستی انجام دادیم و با مسئولین استان هم همراهی داشتیم، اما در ادامه راه و در حالی که تنها سه ماه از اداره این مجموعه توسط ما می‌گذشت، مشکلاتی برای ما ایجاد کردند. به عنوان مثال موقوفه چهار آبادی در استان در اختیار تولیت حسینیه است که باید با اجاره‌های املاک موقوفه در این روستا‌ها صرف حفظ و نگهداری حسینیه شود، اما با امتناع روستاییان از دادن اجاره، با انبوه مشکلات قضایی مواجه شدیم؛ بنابراین به ناچار برای حفاظت از بنا و عمل به وقف‌نامه، مجبور به تشکیل یک تیم حقوقی قوی برای رفع این مشکل شدیم.

متولی خانه-حسینیه امینی‌ها تاکید می‌کند: به عنوان تولیت این مجموعه نفیس تاریخی در چند محور مختلف حضور و فعالیت داریم و برای استیفای حقوق موقوفه از هیچ تلاشی نیز تا کنون فروگذار نکرده‌ایم و اهمالی هم وجود نداشته است؛ اما برخی کارشکنی‌ها برای اخلال در تلاش‌های ما در چند ماه اخیر صورت گرفته که احتمال می‌دهیم از سوی برخی افراد سازماندهی شده باشد.

اولین نفری بودیم که علیه فیلم پخش شده شکایت کردیم

امینی درباره برخی از مشکلات ایجاد شده، یادآور می‌شود: زمان بازدید از این بنا صبح‌ها از ساعت ۹ تا ۱۳ و بعداز ظهر هم از ۱۶ تا حدود ۱۸ است، اما چند ماه قبل براساس فیلم‌های دوربین مدار بسته در یک روز تعطیل و در ساعتی که زمان بازدید نبوده، یک گروه در قالب تور و با حجاب وارد حسینیه می‌شوند، اما یکی از بانوان در یکی از سالن‌های حسینیه، روسری خود رابرداشته، یک کلاه بر سر گذاشته و در سالن‌ها چرخ زده و مدتی بعد، عکس و فیلم او در فضای مجازی پخش می‌شود.
 
درگیری متولی و اوقاف قزوین درباره خانه-حسینیه تاریخی امینی‌ها

وی ادامه می‌دهد: به محض اطلاع از انتشار این فیلم توسط یک کانال تلگرامی [با هویت معلوم]، با مسئول این کانال تماس گرفتم، اما این فرد به جای توضیح درباره چرایی انتشار این فیلم، شروع به هتاکی نسبت به بنده کرد. البته بعد‌ها مشخص شد این فرد سابقه روشنی ندارد و پیش از این تحت پیگیرد قضایی قرار گرفته است.

تولیت حسینیه امینی‌ها توضیح می‌دهد: اولین اقدامی که بعد از انتشار این فیلم و تصاویر انجام دادیم این بود که از خانمی که مرتکب این عمل شده بود شکایت کردیم و پیگیر موضوع شدیم و این خانم نیز در حال حاضر با قید ضمانت آزاد است؛ با وجود این اقدام، اوقاف و میراث فرهنگی از متولی شکایت کردند و در نتیجه، در حالی رای دادگاه بدوی علیه ما صادر شد که هیچگونه سهل‌انگاری در اداره این موقوفه صورت نگرفته و این اقدام نیز به دلیل غفلت سرایدار در ساعت تعطیل انجام شده و خود ما هم اولین نفری بودیم که شکایت کردیم.

غفلت و سهل انگاری سرایدار را به پای متولی موقوفه گذاشتند

امینی با بیان اینکه، سرایداری که مرتکب این غفلت شده بود از نظر ما فاقد صلاحیت است و مدتی است در تلاش برای تغییر او هستیم که در این رابطه نیز موانعی پیش روی ما قرار داده اند، می‌گوید: این موضوع آنقدر برایمان مهم بود و شکایت کردیم، اما در مقابل، علیه ما شکایت شد، ضمن اینکه کشف حجاب کامل صورت نگرفته بود و فرد مورد نظر هم کلاه بر سر داشته است.

وی می‌افزاید: اگر قرار باشد که مدیر یک مجموعه تقریبا ۳ هزار متری به خاطر یک عکس که با سوءاستفاده از غفلت سرایدار گرفته شده، برکنار شود، در این صورت اگر چنین اتفاقی در خانه‌ها و بنا‌های تاریخی متعلق به سازمان‌های دولتی یا عمومی صورت بپذیرد باید مدیر آن نهاد و سازمان نیز از کار خود عزل شود؛ در حالی که چنین نیست.
 
درگیری متولی و اوقاف قزوین درباره خانه-حسینیه تاریخی امینی‌ها

متولی حسینیه تاریخی امینی‌ها اضافه می‌کند: این بنا، یک مکان تاریخی مذهبی است و در بنا‌هایی که به دلیل جاذبه‌های تاریخی مورد بازدید افراد مختلف داخلی و خارجی قرار می‌گیرد چنین اتفاقاتی فراوان دیده می‌شود. همچنانکه در زمان متولی قبلی حسینیه نیز چنین اتفاقاتی به کرّات اتفاق افتاده بود که اسناد آن در پرونده موجود هست. ولی با این همه، در حالی که در اماکن تاریخی دیگر هم چنین مسایلی رخ داده، نه پیگیری شده است و نه با چنین شدتی با متولیان و مسئولان آن اماکن برخورد شده است.

امینی تصریح می‌کند: در رای بدوی صادر شده به صحبت و اعتراض نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در این رابطه اشاره شده است، با این حال در دیداری که با آیت ا.. عابدینی داشتم، ایشان اعلام کردند که معترض اقدام هنجارشکنانه بوده اند، اما درباره تغییر تولیت موضع و سخنی نداشته اند.

وی همچنین خاطرنشان می‌کند: در جریان بازدید اخیر وزیر میراث فرهنگی و گردشگری از حسینیه، در دیدار با آقای ضرغامی موضوع را تشریح کردم و به دستور وزیر، میراث فرهنگی استان از شکایت خود انصراف داد، اما اوقاف همچنان پای شکایت از متولی ایستاده و تلاش ما این است که با اعتراض به رای صادره در مهلت قانونی، از حق خود برای ممانعت از اعمال نفوذ در پرونده و نیز جلوگیری از تغییر متولی به رغم نص صریح وقف‌نامه که بر اداره موقوفه توسط «اولاد ذکور اکبر» تاکید دارد، دفاع کنیم. ضمن آنکه هیچگونه قصور یا سهل انگاری نیز از سوی متولی صورت نگرفته است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:۲۲ شهریور ۱۴۰۱، کدخبر ۱۲۷۷۶۹۲، www.ilna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین