پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۵۷۴
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
اسرائیل با وجود احتمال بالای بروز تنش نظامی با لبنان مقدمات استخراج از یک میدان گازی فراساحلی را در نزدیکی مرز دریایی مورد مناقشه خود با همسایه شمالی آغاز کرد تا به وعده خود مبنی بر تامین بخشی از انرژی اروپا جامه عمل بپوشاند. این در حالی است که حزب الله هشدارهای لازم به اسرائیل را درباره نزدیک شدن به منطقه کاریش داده است. حزب الله دامنه اختلافات را صرفا محدود به کاریش و قانا ندانسته و به کل توافق معترض است.

شعار سال: با وجود آنکه اسرائیل و لبنان به طور رسمی در وضعیت جنگی قرار دارند، از سال ۲۰۲۰ با میانجیگری ایالات متحده برای ترسیم مرز‌های مدیترانه‌ای خود ،وارد مذاکراتی شده‌اند که می‌تواند برای هر دو کشور امکان افزایش اکتشاف گاز طبیعی فراساحلی را فراهم کند. با وجود همه این شرایط و تعهدات، اسرائیل اعلام کرده که تصمیم خود را برای آغاز برداشت گاز از میدان مورد اختلاف با لبنان ( میدان گازی کاریش) گرفته است. اسرائیل می‌گوید، شرکت اکتشاف نفت و گاز «انرژین» (Energean)، که همزمان عضو بورس لندن و تل‌آویو بوده ، دارای مجوز قانونی برداشت از این میدان گازی است که در منطقه ویژه اقتصادی قرار دارد.

اسرائیل برای تامین گاز اروپا به سراغ میدان گازی مورد مناقشه با لبنان رفت

اصل اختلاف لبنان - اسرائیل در واقع، در مورد مرز دریایی بین دو کشور و نحوه محاسبه خط مرزی است که از لبنان و مرز زمینی اسرائیل امتداد می‌یابد. برای سال‌ها، منطقه مورد مناقشه حدود ۸۶۰ کیلومتر مربع را پوشش می‌داد و لبنان ادعا می‌کرد که مرز دریایی آن در جنوب منطقه مورد ادعای اسراییل قرار دارد. در زیر آن خطوط مرزی، میدان گازی «کاریش» در منطقه مورد ادعای اسراییل قرار داشت. میدان گازی «کاریش» واقع در شرق دریای مدیترانه، به وسعت ۱۴۳۰ کیلومتر مربع در منطقه ۲۹ مرزی میان لبنان و زمین‌های اشغالی قرار دارد. لبنان اصرار دارد که بخش بزرگی از این میدان نفتی درون مرزهای این کشور قرار گرفته و در مقابل رژیم اسراییل نیز مدعی است که سراسر این منطقه تحت «حاکمیت تام» این رژیم قرار دارد. سازمان زمین شناسی ایالات متحده در سال ۲۰۱۰ تخمین زد که حوضه «لوانتین»(دریای شام) می تواند ۱.۷میلیارد بشکه نفت قابل استحصال و ۱۲۲ تریلیون فوت مکعب گاز را در خود جای دهد. برای مقایسه و ارایه درکی بهتر باید گفت که ، ذخایر گاز این حوضه برابر با ۷درصد از کل ذخایر روسیه است.
ایالات متحده، ایجاد یک مرز اقتصادی دریایی به شکل S بین دو طرف را به عنوان راه‌حل سازش پیشنهاد کرده‌است. بر اساس این پیشنهاد، تمام میدان «کاریش» به اسراییل و بیشتر میدان «قانا» نیز که پتانسیل گاز تجاری قابل اتکایی دارد، به لبنان خواهد رسید. «عاموس هوخشتاین»، میانجی آمریکایی در مصاحبه با تلویزیون «الحره» گفت که پیشنهادی که مقامات لبنانی به او ارائه کرده‌اند، «پیش‌روندگی» مذاکرات را ممکن می‌کند.
 
مرز اقتصادی دریایی پیشنهادی ایالات متحده، میدان کاریش را در محدوده اسراییل و بخش بزرگی از میدان قانا را در مالکیت لبنان قرار می‌دهد ولی حزب‌الله لبنان با مخالفت با طرح آمریکا تهدید کرده که اگر اسرائیل به عملیات استخراج ادامه دهد، اقدام نظامی خواهد کرد. مقام‌های اسرائیلی نیز گفته‌اند که تهدیدهای حزب‌الله مانع کاری آنها نخواهد شد چرا که مالکیت بر این میدان را قطعی می‌دانند.
 
اسرائیل برای تامین گاز اروپا به سراغ میدان گازی مورد مناقشه با لبنان رفت
 
دبیر کل حزب‌الله در مقابل معتقد است که، اختلافات صرفا روی میادین کاریش و قانا نیست، بلکه تمامی میادین نفتی و گازی است که اسرائیل در آب‌های فلسطین غارت کرده است، آمریکایی‌ها لبنان را وارد گرداب مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی کرده‌اند و مقامات بیروت مشغول مذاکرات هستند، ولی رژیم اسرائیل در حال حفر چاه بوده و به دنبال گاز است؛ الان هم برای استخراج آن آماده می‌شود. اسرائیلی ها حتی برای استخراج گاز، کشتی وارد کاریش کردند، اما دولت لبنان به دنبال این است که مرزهای دریایی لبنان در کجا قرار دارد!وی با بیان اینکه حزب الله از توان بازدارندگی برخوردار است افزود: هیچ هدف اسرائیلی در دریا یا زمین وجود ندارد که موشک‌های دقیق مقاومت نتوانند به آن دست یابند. این اقدام چه در کاریش و چه بعد از آن به تصمیم دشمن اسرائیلی و ایالات متحده آمریکا بستگی دارد.
 
اسرائیل برای تامین گاز اروپا به سراغ میدان گازی مورد مناقشه با لبنان رفت

یایر لاپید، نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: «اسرائیل بر این باور است که دستیابی به توافق بر سر مرز دریایی بین لبنان و اسرائیل، به نحوی که منافع شهروندان هر دو کشور را تامین کند، ممکن و ضروری است.» ولی او تصریح کرد که تولید گاز از میدان کاریش به این مذاکرات مرتبط نیست و تولید گاز از این دکل بدون تاخیر در اسرع وقت آغاز خواهد شد.
 
اسرائیل برای تامین گاز اروپا به سراغ میدان گازی مورد مناقشه با لبنان رفت
لاپید که هفته گذشته به برلین سفر کرده بود، در کنار اولاف شولتس، گفت: «ما بخشی از طرح اتحادیه اروپا برای جایگزینی گاز روسیه خواهیم بود.» او سپس تصریح کرد که اسرائیل قصد دارد، «۱۰ درصد» از میزان گازی را مسکو در فوریه گذشته و پیش از تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین به اروپا تحویل می‌داد، تامین کند.
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون 
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین