پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۷۱۲
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
با اعلام پیروزی روسیه در همه پرسی برگزار شده در چهار منطقه جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک به همراه منطقه خرسون و بخشی از منطقه زاپوریژیا در جنوب اوکراین ،حاشه های زیادی ایجاد شده و اتفاقات مختلفی در حال روی دادن است. روس ها به دنبال طی مراحل قانونی این الحاق بوده و اتحادیه اروپا و اوکراین ، مواضع ضد روسی خود را بیان داشته و این همه پرسی را نوعی تقلب غیرقابل استناد ذکر می کنند. آنچه که مسلم است، این روند و کشمکش، در کوتاه مدت قابل حل نبوده و امری ادامه دار خواهد بود.

شعار سال : دولت‌های مستقر کرملین در چهار منطقه تحت اشغال مسکو در اوکراین (جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک به همراه منطقه خرسون و بخشی از منطقه زاپوریژیا در جنوب اوکراین که حدود ۱۵ درصد خاک اوکراین را تشکیل می دهند) پس از انتشار نتایج همه پرسی (پنج روز بین ۲۳ و ۲۷ سپتامبر 2022 و آغاز از روز سه شنبه) مبنی بر توافق اکثریت بی‌سابقه ساکنان شرکت کننده جهت پیوستن به روسیه، اعلام پیروزی کردند. دمیتری مدودف، رئیس‌جمهور پیشین روسیه به سرعت به پیروزی اعلام شده در همه پرسی با گفتن «به خانه، به روسیه خوش آمدید» در تلگرام پاسخ داد.

اعلام پیروزی کرملین در همه پرسی و واکنش منفی اتحادیه اروپا

به گزارش آرتی، ادعا شده که براساس نتایج اعلام شده از سوی کمیسیون‌های انتخاباتی از همه‌پرسی که بین ۲۳ و ۲۷ سپتامبر برگزار شد، در لوهانسک، بیش از ۹۸ درصد رای دهندگان از ایده پیوستن به روسیه حمایت کرده‌اند، ارقام اعلامی گویای این امر بوده که نتایج مشابهی در دونتسک با بیش از ۹۹ درصد از حامیان این حرکت، بدست آمده است. هر دو منطقه زاپوریژیا و خرسون تا اواخر روز سه‌شنبه تمامی برگه‌های رای‌گیری را بررسی کرده‌اند و ۹۳ درصد و ۸۷ درصد رأی‌دهندگان از جدایی از اوکراین و اتحاد با روسیه حمایت نمودند. خبرگزاری تاس مدعی شده که بیش از ۱۳۰ ناظر از ۲۸ کشور در دونباس بر این همه پرسی نظارت داشته‌اند. به گزارش این خبرگزاری روسی ، مشارکت کلی رای دهندگان در چهار استان دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا از ۵۰ درصد بیشتر بوده است.
 
اعلام پیروزی کرملین در همه پرسی و واکنش منفی اتحادیه اروپا
 
تشریح روند الحاق مناطق چهارگانه به روسیه

روند الحاق مناطق جدید در روسیه ممکن است مدتی طول بکشد زیرا نیاز به تأیید پارلمان و رئیس جمهور این کشور دارد. اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه بیان داشت که این روند با سرعت کافی انجام خواهد شد. بر اساس قانون اساسی روسیه و قانون فدرال در مورد الحاق اعضای تشکیل دهنده جدید، این رویه شامل چندین مرحله است. سناتور کنستانتین کوساچف،‌نایب رئیس مجلس علیای روسیه در یک پست تلگرامی توضیح داد زمانی که مناطقی که مایل به عضویت در فدراسیون روسیه هستند پیشنهادات خود را به مسکو ارائه دهند، رئیس جمهور باید پارلمان را در این مورد مطلع کند. کوساچف، گفت: اگر توافق سیاسی در مورد الحاق حاصل شود، "پیش نویس معاهدات بین‌المللی در مورد پذیرش کشورهای خارجی یا بخش هایی از آنها" در روسیه باید تدوین شود. این موافقتنامه ها موضوعاتی مانند نام و وضعیت سرزمین‌های جدید، تابعیت، جانشینی، عملکرد مقامات دولتی، عملکرد قوانین و غیره را تنظیم می کند. پس از امضای این معاهدات، دادگاه قانون اساسی روسیه باید بررسی کند که آیا آنها با قانون عالی کشور مطابقت دارند یا خیر. در صورت عدم وجود تخلف، گام بعدی تصویب اسناد توسط مجلس سفلی، دومای ایالتی و تصویب آنها توسط مجلس علیا، شورای فدراسیون خواهد بود. به طور همزمان، پیش نویس قانون اساسی فدرال در مورد پذیرش واحدهای تشکیل دهنده جدید در روسیه باید به دوما ارائه شود. در صورت تایید، برای بررسی به مجلس علیا می‌رود. کوساچف خاطرنشان کرد: این قانون زودتر از زمان لازم الاجرا شدن معاهدات بین المللی لازم الاجرا می شود.

مسکو پیش از این هشدار داده بود که اگر جمهوری‌های دونباس و دو منطقه جنوبی اوکراین با روسیه متحد شوند، هرگونه تلاش کی‌یف برای بازپس‌گیری آنها را حمله به سرزمین خود تلقی خواهد کرد. پسکوف گفته است فوراً قانون اساسی روسیه در رابطه با این سرزمین‌ها که همه چیز به وضوح در این زمینه بیان شده است، اجرایی خواهد شد. والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه گفت، شورای فدراسیون ممکن است موضوع پیوستن این مناطق را در نشست برنامه‌ریزی شده بعدی خود در 4 اکتبر بررسی کند .

موضع گیری کی یف به نتایج همه پرسی و نظرات رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی

کی یف مناطقی را که مایل به پیوستن به روسیه هستند تحت اشغال غیرقانونی می‌داند و اعلام کرد که نتایج همه پرسی را به رسمیت نمی شناسد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هرگونه امکان مذاکره پس از رای‌گیری را رد کرد. وی در سخنانی که به نظر می‌رسد مذاکرات بیشتر را رد می‌کند، با ویدئویی از کیف به شورای امنیت سازمان ملل گفت که تلاش‌های مسکو برای الحاق خاک اوکراین به این معناست که «هیچ چیزی برای گفتگو با رئیس‌جمهور روسیه (ولادیمیر پوتین) وجود ندارد».دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین بیان داشت که «اوکراین حق دارد سرزمین‌های خود را آزاد کند و به آزادسازی آن‌ها، ادامه خواهد داد». مقامات اوکراینی مدعی هستند که، روس‌ها صندوق‌های رای را خانه به خانه می‌بردند، چیزی که هم اوکراین و هم غرب می‌گویند یک تمرین اجباری برای ایجاد یک بهانه قانونی برای روسیه برای الحاق این مناطق است. رسانه‌های اوکراینی خاطرنشان کردند که ارقام جمعیتی که مقامات مستقر در روسیه ذکر می‌کنند نادرست است، زیرا حدود ۸۰ درصد از ساکنان قبل از جنگ یا به عنوان پناهنده اوکراین را ترک کرده اند یا در سایر نقاط کشور آواره داخلی شده اند.

اعلام پیروزی کرملین در همه پرسی و واکنش منفی اتحادیه اروپا

موضع گیری اتحادیه اروپا به نتایج همه پرسی روسیه در مناطق چهارگانه شرق اوکراین

اتحادیه اروپا و ایالات متحده قبلاً این رای گیری را "ساختگی" خوانده‌اند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به سی بی اس گفت که مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا، هرگز" به عنوان بخشی از خاک روسیه به رسمیت شناخته نخواهند شد. وی افزود که کی یف "هر حقی" دارد که آن‌ها را پس بگیرد.
پیتر استانو سخنگوی جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت که عواقبی در انتظار همه افرادی است که در این همه پرسی‌های غیرقانونی و نامشروع شرکت می‌کنند. وی افزود: اتحادیه اروپا این به اصطلاح همه پرسی‌ها را غیرقانونی تلقی می‌کند. استانو گفت با توجه به مواضع اتحادیه اروپا و گروه هفت که نماینده پیشرفته‌ترین اقتصاد‌های جهان هستند، این انتخابات ثابت می‌کند روسیه به جای صلح طلبی بدنبال تشدید درگیری با اوکراین است. وی افزود: ما به این تشدید تنش، واکنش مناسب نشان خواهیم داد. مقام مزبور از اظهارنظر در مورد بسته تحریمی جدید خودداری کرد، اما گفت که عواقبی برای همه افرادی که به این همه پرسی‌های غیرقانونی کمک کردند، وجود خواهد داشت.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین