پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۸۴۹۱۷
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۵
جدیدترین داده‌های بنادر نشان از صف بیش از ۳.۶ میلیون تنی کالا‌های اساسی می‌دهد که در انتظار ترخیص هستند. در این بین بیشترین کالای رسوبی از آن بخش دولتی با بیش از میلیون و ۸۹۷ هزار تن است.

شعار سال: جدیدترین داده‌های بندر امام خمینی (ره)، بندری که بیشترین ورودی کالا‌های اساسی را دارد، بیانگر این است که تا یکم آذر ماه، ۳ میلیون و ۵۷۷ هزار و ۹۵۶ تن کالای اساسی فقط در این بندر در انتظار ترخیص است. از این میزان کالای رسوب شده، یک میلیون و ۵۱۹ هزار و ۴۲۶ تن کالا‌های شرکت پشتیبانی امور دام و ۳۷۸ هزار و ۴۷۷ تن کالا‌های شرکت بازرگانی دولتی ایران است. سهم بخش خصوصی نیز از کالا‌های رسوبی یک میلیون و ۶۸۰ هزار و ۵۳ تن است. بدین ترتیب بخش دولتی با یک میلیون و ۸۹۷ هزار و ۹۰۳ تن کالا، بیشترین حجم رسوب را در بندر به خود اختصاص داده است. گفته می‌شود، علت رسوب آن‌ها عمدتا به دلیل تکمیل نکردن اسناد ترخیص بویژه نپرداختن ارز مربوطه است. چند روز پیش بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان در این باره به خبرگزاری فارس گفته بود، حدود ۴ میلیون تن کالای اساسی دپو شده از تیر ماه در بندر امام داریم که مشکل آن‌ها اسنادی دارند. او تاکید کرده بود، شرکت‌های دولتی حاضر به تخلیه نیستند. یکی از مهمترین مشکلات در جریان تخلیه بار آن‌ها نیز به گفته آقایی عدم پرداخت ارز کالا است و تا زمانی هم که واردکنندگان ارز مربوطه را نپردازند، امکان تخلیه و بارگیری این کالا‌ها وجود ندارد. طبق اظهارات او احتمال بعدی در خصوص عدم خروج این کالا‌ها از سوی واردکنندگان، عدم اجازه از سوی گمرک یا عدم پرداخت هزینه حمل‌ونقل یا نپرداختن هزینه‌های آزمایشگاه‌های استاندارد است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان تاکید کرده بود، غالبا کالا‌های موجود در بنادر مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است. این درحالی که هر چقدر بیشتر کالا در بنادر کشور بماند، احتمال خودسوزی آفت و ... برای آن‌ها بیشتر می‌شود.

بدین ترتیب میلیارد‌ها دلار کالای اساسی درحال فاسد شدن در گمرک است؛ اما وزارت جهادکشاوزی برای خروج آن‌ها اقدامی جدی انجام نمی‌دهد.

تعلل شرکت‌های دولتی برای ترخیص کالا‌های اساسی، سرلیست‌ها پشتیبانی امور دام و بازرگانی دولتی
‌کالاها‌یی درحال فساد

کدام کالا‌ها در هاب غلات مانده‌اند و درحال فساد شدن هستند؟ طبق داده‌های که به دست اکوایران رسیده است، گندم، جو، ذرت، کنجاله، برنج، شکر و روغن کالا‌های اساسی رسوب شده در بندر امام هستند. در این بین ذرت با یک میلیون و ۷۸۵ هزارو ۳۷۱ تن بیشترین سهم در رسوب را دارد و به تبع بیشترین کالای رسوبی از آن بخش دولتی با ۶۸۸ هزار و ۶۲۸ تن ذرت است.

در این بندر ۲۳۳ هزار و ۸۷۷ تن گندم و ۴۱۶ تن برنج نیز رسوب شده که همه آن‌ها را بخش دولتی وارد کرده است. در بندر امام ۴۴۸ هزار و ۸۳۴ تن جو نیز در انتظار ترخیص است که ۳۸۹ هزار و ۳۳۴ تن آن از آن بخش دولتی است.

داده‌های موجود نشان می‌دهد، بخش دولتی ۱۲۵ هزار و ۵۷۲ تن و بخش خصوصی ۱۷۵ هزار و ۲۴۶ تن دانه روغنی در بندر دارند که هنوز ترخیص نشدند. به تعبیر دیگر ۳۰۰ هزار و ۸۱۸ تن دانه روغنی در این بندر درحال رسوب است.

حجم کنجاله رسوب شده در این بندر نیز ۳۷۰ هزار و ۲۲۲ تن گزارش شده که بخش قابل توجهی از آن یعنی ۳۱۵ هزار و ۸۹۲ تن آن سهم بخش دولتی است.

در این بندر روغن رسوبی بخش دولتی نیز ۱۴۴ هزار و ۱۸۴ تن گزارش شده؛ براساس داده‌های موجود مجموع روغن‌های در انتظار ترخیص ۲۸۵ هزار و ۷۹۴ تن هستند.

در مقابل میزان شکر رسوب شده ۱۴۷ هزار و ۹۶۳ تن گزارش شده؛ همه این شکر‌ها هم از آن بخش خصوصی است.

تعلل شرکت‌های دولتی که بخش عمده آن‌ها به دلیل نبود ارز ترخیص نشدند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اکوایران، تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۴۰۱، کدخبر: ۲۴۰۶۲،ecoiran.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین