پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۳۹۶
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۷
خویشاوند سالاری به هر بهانه ای که باشد( نیروی امین و خودی ، خود حق پنداری بدلیل زحماتی فرضی که برای انقلاب کشیده بعبارتی سهم از انقلاب ، محفل گرایی مثلا ارزشی ، ....) در جمهوری اسلامی ایران، پدیده ای مذموم بوده و غیر قابل دفاع می باشد. متن زیر به ابعاد گوناگون و پیامدهای این فعل تخریبی به قلم مهران صولتی، پرداخته است.

شعارسال: اگر چه جمهوری اسلامی از ابتدای تاسیس تا کنون با انتصابات فامیلی بیگانه نبوده، ولی شدت و غلظت این امر در دولت سیزدهم از جمله به کارگیری همسر، فرزندان، دامادها، و بستگان همسر برای ناظران و تحلیل گران شگفتی آفرین بوده است. خویشاوند سالاری (Nepotism)، مجموعه فرآیند‌های جامعه شناختی و روان شناختی است که با ملاحظات خانوادگی و رفیق بازی موجود در محیط درونی و بیرونی یک سازمان در ارتباط است و بیان گر وجود فساد اداری، تبعیض، و تاثیر رابطه بر ضابطه در امور سازمان هاست.

چرا با افزایش بی سابقه انتصاب های فامیلی مواجه هستیم؟!

خویشاوند سالاری پدیده‌ای رایج در بسیاری از کشور‌های جهان است که هنوز به درجاتی در کمند اقتدار گرایی اسیرند و نتوانسته اند حاکمیت کارآمد، شفاف و پاسخگو را محقق سازند. اکنون شاید بتوان برخی از علل افزایش این پدیده در این دولت را به شرح زیر فهرست کرد:

* تنگ‌تر شدن دایره خودی ها: انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری اوج پررنگ شدن مرز‌های خودی- غیرخودی و تحقق پروژه " خالص سازی" در چهار دهه حیات جمهوری اسلامی تلقی می‌شود. جایی که حتی مورد اعتمادترین نیرو‌های سیاسی نظام مانند علی لاریجانی نیز نتوانستند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند. حال در شرایطی که فقط خودی‌ها توانسته اند تمامی مناصب قدرت را در قوای سه گانه تصرف نمایند فرصت برای سهم خواهی و جنگ قدرت بیش از گذشته فراهم آمده است. از همین رو است که به تدریج شعار‌های به ظاهر جذاب انقلابی رنگ باخته و واقعیت‌های قدرت سیاسی بیش از گذشته هویدا شده است.

* یکدست شدن قدرت: تسخیر قوای سه گانه در ۱۴۰۰ تحقق آرزوی دیرینه اصولگرایان است که به نوعی عدول از ایده تفکیک قوای منتسکیو هم محسوب می‌شود. با یک پارچه شدن قدرت دستگاه‌های نظارتی قادر نیستند که حتی با نیت مچ گیری و تسویه حساب‌های سیاسی هم که شده نظارت موثری را بر تخطی از قانون انجام داده و از گسترش فساد، اتلاف منابع و خویشاوند سالاری جلوگیری به عمل آورند. بنیان‌های جامعه مدنی هم ضعیف بوده و مطبوعات و فضای مجازی نیز با محدودیت‌های بیشتری روبرو شده اند.

* فقدان حاکمیت قانون و شایسته سالاری: با گذشت دو سده از طرح مفهوم قانون در ایران (عهد ناصری) متاسفانه هنوز هم از حاکمیت قانون خبری نیست. امری که می‌تواند مطالبه تغییر قانون اساسی را با چالش بیهوده‌گی مواجه سازد. در نبود حاکمیت قانون، شایسته سالاری هم رنگ باخته و جای خود را به رابطه سالاری می‌دهد. شاید ایراد اصلی آن جایی باشد که به جز طالبوف بیشتر روشنفکران مشروطه خواه کوشیدند تا به جای متکی کردن قانون بر حقوق انسان‌ها و تعبیه نهاد‌هایی برای تضمین اجرای آن، این دستاورد را نیز مانند تکنولوژی به کشور وارد کنند.

* گسترش فساد سیستماتیک: اگر فساد اداری را تنها محدود به رشوه و اختلاس ندانیم و پارتی بازی، ارادت سالاری، شفافیت گریزی، و سیاست زدگی به ویژه در امر انتصابات را هم به آن اضافه کنیم بهتر می‌توانیم به وجود فساد سیستمی در ایران امروز اذعان نماییم. واقعیتی که در کنار ایجاد ناکارآمدی، موجبات اتلاف منابع، افول اعتماد عمومی، سقوط سرمایه اجتماعی و مهاجرت سرمایه‌های انسانی را نیز فراهم آورده است.
درست در چنین شرایطی است که حفظ سلامت حرفه‌ای به دشوارترین وظیفه اخلاقی کارکنان تبدیل می‌شود. پر واضح است که یکدست شدن قدرت و فرهنگ قانون گریزی هم می‌تواند در تشدید این نوع از فساد بسیار موثر باشد.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از فضای مجازی
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین