پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۳۸۹۴۱۴
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲
یکی از نوجوانان زباله گرد که از اتباع غیر مجاز در کشور است و در تهران به جمع آوری زباله مشغول است گفت: من و دیگر زباله گردان، ماهیانه 10 میلیون تومان به پیمانکار منطقه پرداخت می کنیم تا بتوانیم در سطح منطقه آزادانه پسماند خشک را جمع کنیم. این ده میلیون تومانی که به پیمانکار می دهیم، مجوز برداشت بی حد و حصر زباله خشک از سطل های زباله منطقه است.

شعارسال: به گفته سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، ۱۲۰ هزار کودک کار در کشور وجود دارد و در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر از کودکان خیابانی شناسایی شده‌اند.

سلام بر زاکانی و پیمانکاران پسماند شهرداری، نظری نداری اخوی؟ انکاری، فحشی ، جواب دندان شکنی!

۱۲ ژوئن برابر با ۲۲ خرداد هر سال روز جهانی مبارزه با کار کودکان است. روز جهانی کار از سال ۲۰۰۲، به منظور افزایش آگاهی و جلوگیری از کار اجباری کودکان، توسط سازمان جهانی کار به روز جهانی مبارزه با کار کودکان نام گذاری شد. این روز برای حمایت اجتماعی از کودکان برای پایان دادن به کار آن‌ها نام دارد.

دنیای اقتصاد خرداد سال ۱۴۰۱ از وجود ۷۰ هزار کودک کار در سراسر ایران خبر داده بود که حدود ۳ هزار از این آمار در تهران مشغول به کار ذکر شده بود و، اما طبق آمار سال گذشته دست‌کم ۴ هزار کودک در کشور به کار گردآوری زباله مشغول هستند این آمار سال گذشته در حالی مطرح است که طی ۱۲ ماه گذشته هزاران خانواده دیگر از افغانستان وارد ایران شده و بدین ترتیب تعداد کودکان افغانستانی که به جمع کودکان کار و خیابانی و زباله گرد شهر‌های ایران افزوده شده است رقم بالایی را به خود اختصاص داده است به شکلی که به طور مثال در شهر تهران این روز‌ها در هر ساعت شبانه روزی شماری از کودکان و نوجوانان زباله گرد افغانستانی را می‌توان در کوچه و خیابان و بزرگراه‌های تهران مشاهده کرد که گویی ساعت کار کشیدن از این کودکان و نوجوانان پایانی ندارد.

*آسیب‌های جسمی و روانی به کودکان کار

کار کشیدن از کودکان آسیب‌های جسمی و روانی جدی به آن‌ها وارد کند. باعث کاهش توانایی‌های جسمی کودک می‌شود. باعث کاهش اعتماد به نفس، تحقیر شدن، عصبانیت و اضطراب می‌شود. این مسائل ممکن است باعث شود که کودکان ضد اجتماعی شده و برای خود و جامعه مشکلات جدی ایجاد کنند.

کار کشیدن از کودکان باعث صدمات به جسم آن‌ها نیز می‌شود. اغلب دچار قوس در پشت بدن و درد‌های عضلانی و اسکلتی می‌شوند. کار کشیدن از کودکان باعث ضربه‌های روحی شامل کاهش اعتماد به نفس، تحقیر شدن، عصبانیت و اضطراب در کودکان می‌شود. همچنین، کار کشیدن از کودکان به آن‌ها احساس ناتوانی و بی‌ارزشی می‌دهد و در نتیجه باعث می‌شود که روابط اجتماعی آن‌ها تحت تأثیر قرار گیرد و این اثرات به جامعه صدمات جدی وارد می‌کند.

و، اما کار کودکان به طور مستقیم و غیرمستقیم صدماتی به کل جامعه وارد می‌کند باعث می‌شود که این کودکان در آینده به عنوان یک نیروی کار ناقص و بدون تحصیلات در جامعه حضور داشته باشند و سطح پیشرفت جامعه را کاهش و کشور را دچار عقب ماندگی در جامعه جهانی کند.

*زباله گردی کودکان و نوجوانان در تهران

در ادامه در روز منع کار کودکان در جهان نگاهی به بیگاری کشیدن شهرداری تهران از کودکان و نوجوانان ایرانی و اتباع در بخش مدیریت پسماند داریم. عملکرد شهرداری تهران غیرقانونی و بی توجهی به قانون حمایت از کودکان و نوجوانان است.

هر چند کودکان و نوجوانان زباله گرد تهران که در هر ساعت شبانه روز در شهر با کیسه‌ای بزرگتر از قد و قواره خود مشاهده می‌شوند طبق گفته خودشان درآمد کمی ندارند، ولی درآمد آن‌ها آنقدر نیست که جبرانی برای از بین رفتن و نابود شدن و مرگ کودکی و نوجوانی آن‌ها باشد. درآمد چند میلیونی آن‌ها در برابر تورم نجومی زندگی در ایران نه تنها سودی برای روزگار امروز آن‌ها نیست که زنگ خطر‌های جدی برای آینده کشور به صدا در می‌آورد.

*درصد زباله گردها؛ مهاجران غیرقانونی

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است: اگرچه بنا به دلایلی، چون حضور اتباعِ غیرقانونی، موقعیت و فعالیتِ پنهانی گاراژ‌ها و گود‌های زباله گردی و غیره، آمار دقیق و به روزی از تعداد زباله گرد‌ها در کشور، در دسترس نیست، با این حال در گزارش شهرداری تهران در سال ۹۹ تعداد افراد زباله گرد در کشور حدود ۱۴ هزار نفر اعلام شده که حدود ۴۷۰۰ نفر از این افراد که غالباً کودکان هستند در شهر تهران فعال هستند. نکته قابل تأمل در خصوص آمار فوق حضور ۹۰ درصدی مهاجران غیرقانونی در میان جمعیت زباله گرد کشور است.

*زباله یک سال تهران سودی برابر فساد بزرگ بانکی

و، اما بد نیست در پایان نگاهی به گزارش دوسال پیش روزنامه خراسان داشته باشیم که از میزان زباله روزانه تهران و درآمد تقریبی آن زمان گفته بود که به حتم با افزایش زباله گردی در تهران این رقم بسیار متفاوت شده و اهمیت توجه به این خطای مدیریتی در مدیریت شهری را افزایش می‌دهد.

دراین گزارش آمده بود:"شاید با شنیدن رقم سود زباله که بیشترش نصیب مافیای زباله می‌شود، هوش از سرتان برود. برای این که بفهمید این بازار زباله چقدر پر سود است، کافی است بدانید بر اساس گفته‌های عضو سابق شورای شهر تهران این رقم فقط برای زباله‌های شهر تهران که روزانه حدود ۹ هزار تن است، برابر است با ۲۰ میلیارد تومان در هر روز که رقم سالانه آن می‌شود هفت هزار میلیارد تومان! بله یعنی سالی حدود هفت هزار میلیارد تومان سود از زباله! حالا شما همین مورد را در تولید ۵۸ هزار تن زباله کشور محاسبه کنید چیزی حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان در سال می‌شود، رقمی که هوش از سرتان می‌برد. این حجم وسیع گردش مالی لفظ طلای کثیف را برای زباله برازنده‌تر می‌کند و شاید حالا راحت‌تر بتوان دلیل این را که چرا نمی‌شود به راحتی با مافیای زباله برخورد کرد، متوجه شد. با این حال جای تاسف است که سهم شهرداری‌ها از این میزان سود آن چنان کم است که هنوز شهرداری‌ها از جیب مردم برای مدیریت پسماند، بودجه پرداخت می‌کنند. "

*ماهانه هر زباله گرد ده میلیون به پیمانکار شهرداری پرداخت می‌کند

یکی از نوجوانان زباله گرد که از اتباع غیر مجاز در کشور است و در تهران به جمع آوری زباله مشغول است گفت: من و دیگر زباله گردان، ماهیانه ۱۰ میلیون تومان به پیمانکار منطقه پرداخت می‌کنیم تا بتوانیم در سطح منطقه آزادانه پسماند خشک را جمع کنیم. این ده میلیون تومانی که به پیمانکار می‌دهیم، مجوز برداشت بی حد و حصر زباله خشک از سطل‌های زباله منطقه است.

وی تاکید داشت: با اینکه ده میلیون تومان هر کدام ما، ماهانه به پیمانکار منطقه پرداخت می‌کند، خودمان نیز حداقل ده میلیون تومان درآمدبرایمان باقی می‌ماند یعنی ماهانه حداقل ۲۰ میلیون تومان که ده میلیون آن به پیمانکار پرداخت می‌شود.

*نمایندگان مجلس تحقیق و تفحص و وزارت کشور نظارت کند

اخباری که از شهرداری تهران شنیده می‌شود از شهرفروشی و تغییر کاربری باغات و ساخت و ساز‌های در مناطق نامناسب تا مدیریت پرخطا و دور از قانون پسماند و توسعه زیرساخت‌های شهری و نگهداشت اموال شهری و شهروندان همه این مهم را تاکید می‌کند که نیاز است نمایندگان مجلس تحقیق و تفحصی از عملکرد مالی و مدیریت شهری شهرداری تهران و وزارت کشور نظارت بر عملکرد شهرداری را مدنظر قرار دهند.

تعداد بازدید : 4


شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت جماران، تاریخ انتشار: 23خرداد1402، کدخبر:1597430، www.jamaran.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین