پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۹۷۳
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۹
در شورای مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد موضوعات مختلفی مطرح شد. معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد سراغ یک مصوبه مهم شورای قبلی مسکن را از رئیس انجمن انبوه‌سازان استان گرفت و گفت آیا بحث پرداخت مابه‌التفات تسهیلات ۳۵۰ تا ۵۵۰ میلیونی اجرایی شد؟ موضوعی که داوود دهقان با انتقاد از بانک مسکن کهگیلویه و بویراحمد گفت: متاسفانه این مصوبه اجرا نشده و بانک مسکن برای سازندگان شرط گذاشته تا پروژه‌ها ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی نداشته باشند این مصوبه را اجرا نمی‌کند و اگر این شرط برداشته نشود ظلم بزرگی به سازندگان خواهد شد.

شعارسال: نشست شورای مسکن در استان کهگیلویه و بویراحمد با قرائت نامه اعتراضی معاون عمرانی استاندار به معاون اقتصادی در خصوص آنچه عملکرد نامطلوب بانک‌ها در نهضت ملی مسکن خوانده شد، شروع و در ادامه با بررسی جزئی عملکرد بانک‌ها ادامه پیدا کرد.

از شرط عجیب بانک مسکن تا پایان ضرب‌الاجل استاندار به بانک‌ها در نهضت ملی مسکن

این نشست که به ریاست استاندار بود در نیم ساعت اول و در غیاب استاندار، عیسی شهامت جلسه را اداره کرد.

محمد راستا، مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد در گزارشی از عملکرد بانک‌ها گفت: در حالی که برخی مدیران بانک‌ها گزارشات دیگری می‌دهند، اما واقعیت این است که در یک‌ماه اخیر فقط ۱۶ فقره تسهیلات در نهضت ملی مسکن پرداخت شده که مربوط به بانک تجارت و ملت بوده و بقیه بانک‌ها پرداختی نداشتند!.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه برخی بانک‌ها به نحوی مدارای استاندار را قدر ندانستند و عملکردشان بهبودی نیافت، تاکید کرد: هر مدیر بانکی که می‌گوید سهمیه‌ام را پرداخت کردم یا از سقف مشخصی در سهمیه حرف می‌زند بدون شک نمی‌خواهد برای این مردم و این نهضت کاری کند چرا که چیزی به اسم سهمیه استانی وجود ندارد و سهمیه پرداخت تسهیلات شناور و کشوری است.

شهامت گفت: ما هم در جریان قواعد بانکی هستیم، اما مدیر بانکی ما باید در تهران تلاش کند و سهمیه بیشتری جذب کند نه اینکه بگوید چندتا پرداخت کردیم و همه چیز تمام شده است؛ تا شرایطی هست و اعتبار داریم باید نهضت ملی مسکن را پرداخت کنیم.

صحبت‌های معاون استاندار در حالیست که آقای مدیر بانکی در نشست قبلی شورای مسکن به صراحت سهمیه این بانک را از تسهیلات نهضت ملی مسکن ۲۰ درصد خواند و گفت که سهمیه بانک تمام شده و سایر متقاضیان را به دیگر بانک‌ها بفرستید!.

اما امروز معاون عمرانی استاندار در این‌باره توصیح داد: همه بخش‌نامه‌ها و مصاحبه‌ها و قوانین بالادستی را مطالعه کردم لذا هیچ سهمیه‌ای برای استان‌ها مشخص نشده و بحث سهمیه محدود هیچ موضوعیتی ندارد و در همه کشور این روال وجود دارد.

در ادامه این نشست، مدیرکل راه و شهرسازی گفت: تسهیلات مسکن در برخی بانک‌ها از جمله بانک تخصصی مسکن از قبل هم پرداخت می‌شده و یک روال طبیعی بانکی است و انتظار می‌رود در طرح نهضت ملی مسکن، بدون بهانه دنبال پرداخت تسهیلات مسکن باشند نه اینکه از زیربار کار در بروند.

راستا افزود: بانک‌ها تا الان، کم‌کاری خود را به خراب بودن سامانه ربط می‌دادند و امروز دوباره بهانه‌های دیگری می‌آورند و طرح نهضت ملی شوخی نیست که ما هر هفته بنشینیم و از بانک‌ها بخواهیم پرداخت کنند و در عمل اتفاقی نیفتد.

در ادامه این نشست، معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد سراغ یک مصوبه مهم شورای قبلی مسکن را از رئیس انجمن انبوه‌سازان استان گرفت و گفت آیا بحث پرداخت مابه‌التفات تسهیلات ۳۵۰ تا ۵۵۰ میلیونی اجرایی شد؟ موضوعی که داوود دهقان با انتقاد از بانک مسکن کهگیلویه و بویراحمد گفت: متاسفانه این مصوبه اجرا نشده و بانک مسکن برای سازندگان شرط گذاشته تا پروژه‌ها ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی نداشته باشند این مصوبه را اجرا نمی‌کند و اگر این شرط برداشته نشود ظلم بزرگی به سازندگان خواهد شد.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: این اقدام انتظاراتی برای مردم ایجاد کرده و جذب اورده ان‌ها را با مشکل جدی مواجه کرده و اگر بانک مسکن بخواهد این رویه را ادامه دهد، همه پروژه‌های مسکن ملی تعطیل خواهند شد.

دهقان با بیان اینکه این اقدام هیچ مصوبه‌ای ندارد، تصریح کرد: دقیقا در زمانی که به نقدینگی نیاز داریم، بانک مسکن ما را تنها گذاشته و اگر پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها به ۶۰ درصد برسد با این تورم حاکم، تسهیلات بانک مسکن نوش‌دارویی بعد از مرگ سهراب است.

مدیرکل راه و شهرسازی با تایید حرف‌های رئیس انجمن انبوه‌سازان گفت: حقیقتا سازندگان ما با موانع بسیاری در این بانک مواجه هستند و به همین منظور دیروز در تهران جلسه‌ای را با مقامات کشوری داشتیم که اتفاقا خود آقای مدیر بانک مسکن استان هم حضور داشت و آنجا این شرط من درآوردی پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد رد شد و چنین چیزی صحت ندارد.

معاون عمرانی استاندار نیز با انتقاد از بانک مسکن استان اظهار کرد: بانک مسکن باید توضیح دهد چه مستندی برای این شرط و شروط خود دارد؟ متاسفانه در این استان ما یک جلسه می‌گذاریم و یک قاعده‌ای طرح‌ریزی می‌کنیم، اما صدتا جلسه می‌گذاریم تا این قاعده را هر جوری شده برهم بزنیم و واقعا جای تعجب است که مگر بانک مسکن خارج از شیوه‌نامه‌های شورای عالی مسکن و دستورات رئیس جمهوری عمل می‌کند؟ آقایان بانک مسکن می‌گویند باید راه و شهرسازی با سازمان زمین و مسکن کشور مکاتبه کنند تا آن‌ها اجازه دهند! مگر حرف رئیس‌جمهور و بخش‌نامه بانک مرکزی مهمتر است یا حرف رئیس سازمان زمین؟

بعد از این مباحث بود که استاندار کهگیلویه و بویراحمد وارد جلسه شد و شهامت خلاصه‌ای از آنچه در شورای مسکن گذشت را برای استاندار تشریح کرد.

استاندار بعد از شنیدن صحبت‌های معاون عمرانی به ویژه در بحث اجرایی نشدن مصوبه پرداخت تسهیلات ۵۵۰ میلیونی به جای ۳۵۰ میلیون و همچنین عدم پرداخت تسهیلات مسکن در یکماه اخیر گفت: حقیقتا از مدارا کردن با بانک‌ها پشیمانم و با هیچ توجیهی این عملکرد را قبول ندارم؛ پای کار بیایید، مشکلاتی هست، اما مدیر بانک استان من نباید دست روی دست بگذارد و یا خودشان دنبال گره باشند تا کاری انجام نشود، شما باید در تهران مسائل را حل کنید نه اینکه کار مردم را معطل نظر این سازمان و آن سازمان کرد؛ دستورالعمل‌های شورای عالی مسکن واضح هستند و حقیقا این عملکرد بانک‌ها ناامیدکننده است.

سید علی احمدزاده افزود: ناچارم با مدیران کم‌کار بانکی برخورد کنم و اگر من هم برخورد نکنم، خود ریاست‌جمهوری برخورد می‌کند و از همین ایام تیم‌هایی برای ارزیابی عملکرد بانک‌ها در استان مستقر هستند.

استاندار ادامه داد: چندین بار با مدیران بانک‌های درگیر با مسکن ملی صحبت کردم، فرصت دادم، مدارا کردم، اما حاصل آن شده است ۱۶ پرداخت تسهیلات در یکماه و این خیلی بد است.

وی با بیان اینکه در طرح نهضت ملی با هیچ کس تعارفی نداریم، یادآور شد: مشکل زمین شهر یاسوج هم حل شده و ۱۰ هزار متقاضی برای دریافت تسهیلات باید به سیستم بانکی معرفی شوند، ولی با این عملکرد باید خانه‌تکانی اساسی انجام دهیم تا این فرصت طلایی تامین زمین با کم‌کاری و سخت‌گیری و بهانه‌تراشی مدیران بانکی از دست نرود.

استاندار افزود: فرصت بانک‌ها تمام شده و هیچ کس از تصمیم من ناراحت نشود و گلایه نکند؛ نمی‌شود که یک بانک سهمیه‌اش را بهانه کند یکی سامانه را بهانه کند و من حقیقتا ناراحت و گلایه‌مندم و به زودی تصمیماتی خواهم گرفت.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 3تیر1402، کدخبر: 14020403000075، www.farsnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین