پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۲۹۲
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۷
سخنگوی وزارت امور خارجه با رد برخی مطالب منتشر شده مبنی بر بازداشت رائفی پور گفت: وزارت امور خارجه و نمایندگی های ایران در عربستان سعودی بطور جدی پیگیر حل و فصل مشکل پیش آمده و بازگشت وی به کشور است.برخی از منابع خبری از جعلی بودن اسناد هویتی رائفی پور صحبت به میان اورده اند.

شعارسال: برخی عناصر دولت سعودی بر خلاف قوانین بین‌الملل و عرف دیپلماتیک، بدون هیچ توضیح و دلیل قانونی، اقدام به ممنوع‌الخروجی علی‌اکبر رائفی پور از خاک عربستان کرده‌اند.

عربستان رائفی پور را ممنوع‌الخروج کرد

لازم به ذکر است آقای رائفی‌پور که برای انجام حج واجب به‌صورت کاملا قانونی وارد خاک عربستان شده و هیچ عمل مجرمانه‌ای در آن سرزمین نداشته است، در فرودگاه جده از خروج ایشان جلوگیری شده و بدون هیچ توضیحی مانع بازگشت ایشان شده‌اند.

هرچند ایشان هنوز از عربستان ممنوع‌الخروج هستند، اما تاکنون بازداشتی صورت نگرفته و با پیگیری دیپلماتیک وزارت‌خارجه جمهوری اسلامی ایران، ساکن کنسول‌گری و در سلامت کامل می‌باشند.

در همین رابطه ناصر کنعانی دوشنبه شب درباره خبر منتشر شده در خصوص وضعیت آقای علی اکبر رائفی پور در عربستان سعودی و برخی گمانه زنی‌ها در این ارتباط اظهار داشت: وی به عنوان یک شهروند حج‌گزار ایرانی در پایان مناسک حج و به هنگام خروج از فرودگاه جده به دلیلی که هنوز برای ما به درستی مشخص نشده، با مشکل خروج مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده و سفارت ایران در ریاض بلافاصله در تماس و گفتگو با مقامات و بخش‌های ذیربط دولت عربستان، موضوع را پیگیری و اقدامات حمایتی خود را بمنظور رفع مشکل انجام دادند.

***

*سیر تا پیاز برنگشتن رائفی‌پور از عربستان

همزمان با پایان مراسم حج تمتع و برگشت شرکت‌کنندگان در مراسم، خبری مبنی بر اینکه ممانعت عربستان از خروج یکی از ایرانی‌ها، منتشر شد. انتشار خبر مذکور واکنش‌های فراوانی در فضای مجازی به دنبال داشت. به این ترتیب که ابتدا مشخص شد فرد مذکور یکی از چهره‌های رسانه به نام علی اکبر رائفی‌پور است.

در ادامه واکنش‌ها کاربران وابسته به هر جریان و گروهی مطابق با خط فکری به توضیح علت این برخورد سعودی‌ها با رائفی‌پور پرداختند. چنانکه برخی اظهارات قبلی او علیه عربستان را به عنوان علت دستگیری رائفی‌پور مطرح کردند، عده‌ای مدارک شناسایی جعلی را دلیل اصلی دستگیری او بیان کردند، اما در مقابل برخی دیگر در توئیتر علت دستگیری را به اندازه یک زد و خورد بین او با شهروند عربستانی تقلیل داده و اعلام کردند: بهانه سعودی برای دستگیری رائفی‌پور شکایت یک راننده تاکسی از او بوده است.

در میان گمانه‌زنی‌ها پیرامون علت برنگشتن رائفی‌پور از عربستان به ایران، سرانجام موسسه وابسته به رائفی‌پور با انتشار اطلاعیه‌ای در فضای مجازی خبر جلوگیری عربستان از خروج او از این کشور را تایید کرده و در ادامه به این نکته اشاره کرد که خبری از دستگیری نیست و رائفی‌پور در کنسول‌گری ایران در عربستان ساکن است. مصاف در پایان این اطلاعیه همه گمانه‌ها پیرامون علت ممنوع‌الخروجی رائفی‌‍پور را تکذیب کرد.

عربستان رائفی پور را ممنوع‌الخروج کرد

*چرا رائفی‌پور به ایران برنگشت؟

اما اخبار پیرامون ممنوع‌الخروجی رائفی‌پور از عربستان به همین جا ختم نشد و نهاد‌های رسمی هم به این قضیه واکنش نشان دادند. چنانچه سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبر خود درباره موضوع مذکور از پیگیری این وزارتخانه برای رفع ممنوع‌الخروجی رائفی‌پور خبر داد. ناصر کنعانی همچنین به این نکته اشاره کرد «سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده و سفارت ایران در ریاض بلافاصله در تماس و گفتگو با مقامات و بخش‌های ذیربط دولت عربستان، موضوع را پیگیری و اقدامات حمایتی خود را بمنظور رفع مشکل انجام دادند. وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های ایران در عربستان سعودی بطور جدی پیگیر حل و فصل مشکل پیش آمده و بازگشت وی به کشور است.»

البته سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان خبر بازداشت رائفی‌پور توسط دولت سعودی را تکذیب کرد، اما از ارائه توضیح بیشتر درباره محل حضور او نیز خودداری کرد.

گفتنی است در مراسم حج سال گذشته نیز یکی از حجاج کشورمان در روز عید غدیر به دلیل انداختن عکسی از حاج قاسم با کعبه توسط نیرو‌های سعودی بازداشت و راهی زندان شد که در نهایت با تلاش‌های وزارت امور خارجه این چهره آزاد شد.

تعداد بازدید : 4

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت عرشه، تاریخ انتشار: 19تیر1402، کدخبر: 96794، www.arshehonline.com/ سایر منابع

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین