پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۳۹۰۴۹۹
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۹
حضور وانت نیسان محصول خودروسازی زامیاد در بازار کنیا در سفر رییس جمهور به این کشورآفریقایی مطرح و منجر به نهایی شدن توافقاتی در این زمینه شد. اما قرار است با صادرات خودرو به کنیا بازار گوشت تنظیم شود. ظبق برآورد ما و تجارب قبلی ، واردات گوشت گرم با کارگو از شرق آفریقا به ایران حداکثر پنج دلار هزینه دارد، گوشت پنج دلاری باید در بازار ایران چند فروخته شود؟ زامیاد قرار است چند صادر شود؟ آیا دلال های واردات گوشت در کشور می گذارند که این کار سر بگیرد؟ آیا با وعده های بی سرانجام دولتی مواجه هستیم یا واقعیت های برنامه ای ؟ سال های ماضی احمد توکلی از هزینه تمام شده و تحویل در تهران گوشت گرم 4 و 4 و نیم دلاری از تانزانیا صحبت می کرد(دام سبک زنده دو دلار). اما نگفت که این صحبت ها، صحبت های دکتر قلی نیا مدعو یکی از جلسات کمیسیون اقتصادی مجلس بود و نگفت که مافیای گوشت کشور سنگ اندازی می کنند و نمی گذارند.

شعارسال: مدیرعامل خودروسازی سایپا از برنامه این شرکت برای عرضه وانت نیسان محصول زامیاد خبر داد. آن طور که محمدعلی تیموری گفت قرار است زامیاد ۲۴ به عنوان سفیر صنعت خودرو در بازار خودروی کنیا حاضر شود.

فروش خودرو برای تامین گوشت ! واردات گوشت گرم از کنیا با کارگو حدود 5 دلار هزینه دارد، نیسان را چند می فروشید؟

اما نکته قابل توجه در ارتباط با صادرات خودرو به کنیا برنامه دولت برای تنظیم بازار گوشت است. براساس اعلام مدیرعامل خودروسازی سایپا با توجه به موانع موجود در مسیر نقل و انتقال پول برنامه ریزی شد تا میان کنیا و ایران تهاتر صورت بگیرد.

تیموری در تشریح این برنامه تهاتری گفت در مقابل صادرات وانت نیسان به کنیا از این کشور آفریقایی گوشت قرمز وارد خواهد شد.

این مدیر خودرویی معتقد است این شیوه تهاتری می‌تواند زمینه برای تنظیم بازار گوشت فراهم کند؛ بنابراین خودروسازی سایپا برای دریافت مطالبات خود بابت صادرات زامیاد ۲۴ به کشور کنیا با وزارت جهاد کشاورزی حساب و کتاب می‌کند. مدیرعامل خودروسازی سایپا در این باره گفت ارز مورد نیاز خود برای واردات اجزا و قطعات را طی قراردادی از وزارت جهاد کشاورزی دریافت خواهیم کرد.

تیموری پیش بینی کرد با صادرات ۵۰۰ دستگاه وانت نیسان به کنیا میزانی گوشتی وارد کشور شود که تنظیم بازار این کالای پروتئینی را رقم بزند.

تحریم‌های اقتصادی و سخت شدن مراودات پولی با فضای بین المللی کار را به جایی رسانده که سیاست گذار کلان برای تامین کالا‌های اساسی باید راه‌های سخت و پیچیده‌ای مانند واردات گوشت در قبال صادرات خودرو را در دستورکار قرار دهد. این مسیر‌ها می‌تواند تاثیر مُسکن واری داشته باشد، اما نمی‌توان به چشم راه حل نهایی به آن‌ها نگاه کرد. پیش بینی می‌شود خودروسازی سایپا چنانچه زامیاد ۲۴ را به کنیا صادر کند برای دریافت مطالبات خود از ناحیه این تهاتر با وزارت جهاد کشاورزی به مشکل بخورد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اکوایران، تاریخ انتشار: 25تیر1402، کدخبر: 40491، ecoiran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین