پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۶۱۱
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸
رسانه در معنای رکن چهارم دموکراسی در حال نشان دادن چهره واقعی خود در ایران برای تقویت سه رکن جمهوریت، اسلامی بودن و انقلابی گری است. در واقع استفاده صرفا انحصار و ابزاری از رسانه ، در حال تبدیل شدن به یک ابزار توسعه ای فراگیر است. از طرف دیگر اهالی رسانه نیز کم کم از رخوت خارج شده و با تقویت سه مهارت فنی، حقوقی و لابی گری، در حال نشان دادن توانمندی های خود هستند. در این فضا پیش قاضی ملق بازی کردن، جای اما و اگر فراوان دارد. شایعه شده رسانه ای دو میلیارد گرفته تا مدیر یک پتروشیمی را بزند. نکته اینجاست که اگر واقعیت داشته باشد، الزام به ورود قوه قضائیه کاملا حس می شود و اگر واقعیت نداشته باشد، الزام به برخورد شدید با مدیر مدعی یک اصل سالم نگاه داشتن فضای رسانه به حساب می آید. منصور مظفری، روایتگر این واقعه ، بشکل جذاب به داستان ورود کرده و استمداد طلبی از قاضی القضات را در پیش گرفته است.

شعارسال: در کانال تلگرامی «باشگاه روزنامه‌نگاران» مطلب کوتاه، ولی پرغصه‌ای را خواندم که تنم به لرزه افتاد؛ چگونه عده‌ای تحت عنوان «باج نیوز» آبرو و حیثیت رسانه‌ها را زیرسوال می‌برند. خبر این بود: «به من ۲ میلیارد پیشنهاد دادن که علیه شما مطلب بزنم، چون شما هستی ۱ میلیارد بده تا مطلب را نزنم!»
این بخشی از گفتگوی مدیر یک رسانه با مدیرعامل یک پتروشیمی بزرگ است که بابت اجابت نشدن آن بیش از یک ماه است که آماج حملات آن رسانه قرار گرفته است...

ادعای پرداخت دو میلیارد تومان برای زدن مدیر یک پتروشیمی، واقعیت یا دروغ پوششی برای در امان ماندن از نقد؟

به گذشته باز می‌گردیم، چند سال قبل، خبرنگار روزنامه آفتاب یزد توسط یکی از مقامات ارشد استان یزد فراخوانده می‌شود با این توضیح که خبرنگار این روزنامه در شبکه‌های اجتماعی نسبت به چگونگی مجوز گرفتن یک شرکت معدنی در یک منطقه‌ی بکر روستایی انتقاداتی را منتشر کرده بود. آن مقام بدون هیچ توضیحی، فایل صوتی یک به اصطلاح فعال رسانه با صاحب آن شرکت را برای خبرنگار فراخوانده شده پخش می‌کند که فلان کانال تلگرامی از مدیر آن شرکت خواسته بود رقمی را به آن رسانه کمک کند...

خبرنگار که هاج و واج مانده بود به آن مقام می‌گوید: فلانی زنگ زده به صاحب این شرکت که من منتقد فعالیت او هستم آن وقت من را احضار می‌کنی؟! آن مقام می‌گوید: خواستم هشدار بدهم که انتقاداتت اگر آلوده به باج خواهی باشد حتماً برخورد می‌کنیم و خبرنگار روزنامه با دلخوری، اما با آغوشی باز از این مسئله استقبال می‌کند.

بعد‌ها خبرنگار روزنامه به من گفت: فراخواندن من یک تهدید شیک بود که... به او گفتم: ان‌شاءالله که خیر است!

 باز گردیم به خبر باشگاه روزنامه نگاران

نویسنده این نوشتار قضاوتی در خصوص صحت و یا کذب این خبر ندارد یا اینکه این خبر صحت دارد و دادستان عمومی و انقلاب تهران به عنوان مدعی‌العموم به این موضوع ورود کند و نگذارد حیثیت رسانه زیرسوال برود. یا اینکه آنقدر تخلف این مدیر پتروشیمی بزرگ است که با این انگ زدن‌ها می‌خواهد خودش را در حاشیه امن قرار دهد و رسانه‌ای اطرافش پیدا نشود. در اینجا مدعی‌العموم باید هوشمندانه رفتار کند، از یک سو تخلف احتمالی آن خبرنگار را با دقت بررسی کند و از سویی دیگر به پرونده‌ی آن شرکت بزرگ پتروشیمی با دقت بیشتری ورود کند.

نویسنده که سال‌ها است در فضای روزنامه نگاری حضور دارم از این ماجرا و شبیه این ماجرا، خاطره‌ها دارم که شاید روزگاری نوشتم، اما «باج خواه» دانستن خبرنگار آن‌قدر سهل است که حتی اگر تهمت باشد نیز نیازی به اثبات ندارد در عوض آن که انگ باج خواهی می‌زند لابد مدال افتخار نیز خواهد گرفت که مسئله درست از همین نقطه باید بررسی شود که جرم خبرنگار چیست دلیل به میانه‌ی ماجرا کشانیده شدن این باج خواهی که هنوز نمی‌دانیم تا چه حد صحت دارد چیست؟!
مدعی العموم لابد در این فقره باید شبیه رسیدگی به پرونده ارتشاء رفتار کند یعنی این جرم را دو سویه انگاری کند، همانطور که راشی و مرتشی، هر دو متهم هستند لابد باج خواه و باج بده هم باید همزمان مورد استنطاق قرار گیرند یعنی هم با ترک فعل برخورد شود در فقره‌ی ناپاسخگویی هم با رسانه‌ی باج خواه با این تأکید که نتیجه هرچه که بود شفاف در اختیار افکار عمومی قرار گیرد.

نکته‌ی پایانی این که در این فقره، حالا که کار به این جا رسیده است، علاوه بر ورود دستگاه قضائی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن‌های صنفی مطبوعات. خانه‌ی مطبوعات نیز باید برای دفاع از رسانه تا به انتها این موضوع را پیگیری نماید.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت آفتاب یزد، تاریخ انتشار: 1مرداد1402، کدخبر: 14800، aftabeyazd.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین