پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۴۲۸۳
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
از رسالت‌های اصلی رسانه‌ها اطلاع رسانی، آگاه سازی، ایجاد گفتمان (رابطه بین قدرت و شناخت)، نقد و. است. متاسفانه توسل به شکایت و زمین گیر کردن رسانه با وارد کردن اتهاماتی نظیر تشویش اذهان عمومی، افترا و تهمت، تخریب و ...، تبدیل به رویه‌ای متداول توسط بعضی‌ها شده است. یادمان نرود که رسانه‌ها هم حداقل نه قانون حمایتی داشته و رسانه و خبرنگاران هم می‌توانند بشکل متقابل به سازمان‌های نظارتی و بازرسی شکایت کرده و یا طرح دعوی حقوقی و کیفری داشته باشند. همچنین عموم رسانه‌ها دارای رسانه‌های هم بند و همگرا هستند. تقاضا داریم با این رکن چهارم دموکراسی، بد اخلاقی نکنید. حد اعلای داستان یک بازی باخت- باخت با جمع صفر خواهد بود.
شعار سال:با پذیرش حق  مسلم هر شخصیت حقیقی و حقوقی برای طرح دعوی و شکایت در  دادگاه شروع می کنیم. با پذیرش این اصل شروع می کنیم که معدود رسانه های بداخلاق و بعضا گردنه ساز و تخریب گر هم در کنار طیف وسیع رسانه های فعال حرفه ای در کشور وجود داشته و دارند و خواهند داشت. با پذیرش این اصل شروع  می کنیم که آستانه تحمل، هم پذیری، نقد شنوی ، رواداری، سعه صدر و .... ، در شهروندان و به دلایل مختلف اندکی کاهش یافته است و .... .

اما این موارد ، دلیلی بر تغییر فوری میدان بازی از حوزه افکار عمومی به حوزه حقوقی-قضائی آنهم توسط نهادهای دولتی و حاکمیتی و .... ، نبوده و نیست. روش هایی همانند ، ارسال تکذیبیه ، ارسال توضیحات ، تذکر تلفنی، هم نشینی برای مصالحه ، میانجی گری ، اخطار و ..... ، می تواند قبل از تغییر میدان بازی و با هدف پایان دادن به تضادها و تعارض ها ، مورد استفاده قرار گیرند. اگر جواب نداد ، بسم الله .

عزیزانی که با کوچک ترین ناملایمت( خصوصا دولتی های عزیز) ، میدان بازی را به سمت قوه قضائیه می کشند ،آیا می دانند که :

*** مقابله با یک رسانه (حتی اگر منجر به برد شما شود) ، مقابله با رکن چهارم دموکراسی( در کنار سه رکن قانون اساسی، مجلس و احزاب) است؟ اصلاح امری ضروری است ، اما مقابله با رسانه را در شرایط حاضر ، تجویز نمی کنیم. شرایطی که کشور و نظام ، بشدت نیازمند تقویت ابعاد نظارتی هستند، رسانه یکی از بهترین گزینه های قابل استفاده در این خصوص بوده و در واقع، نوعی رسالت مشخص توسعه ای دارد.

*** نهادهای دولتی و عمومی و بخش خصوصی بزرگ ارایه دهنده خدمات عمومی، وفق قانون می توانند مورد پرسشگری مکرر از جانب رسانه قرار گرفته و ظرف 10 روزکاری هم می بایست  پاسخگو به سوالات باشند. کشاندن نابجای زمین مبارزه به حوزه حقوقی ، می تواند تشدید تقابل و گشودن زمین های تقابلی جدید با بهره گیری از این ظرفیت حقوقی  توسط رسانه ها را ایجاد کند. لطفا وارد بازی های الاکلنگی ( زدم- زدی) نشویم.

***رسانه ها دارای حداقل 9 قانون حمایتی مستقیم هستند، لذا توسل صرف به چند مصداق اتهامی تشویش اذهان عمومی، تهمت، افترا و ...، توسلی نخ نما است. در صورت عجله و کم تدبیری در ارایه شکایت ، مواظب شکایت متقابل رسانه ها باشید.

*** رسانه های جدید، برخلاف رویه فعالیتی رسانه های قدیمی، صرفا خود را محدود به ارتباط انفعالی و وابستگی مالی به روابط عمومی دستگاه ها و سازمان ها نکرده ، بلکه با تقویت خود، قدرت فهم و تحلیل طرح و برنامه دستگاه ها را بتدریج پیدا می کنند. علاوه بر آن، گام را بالاتر نهاده، دغدغه های توسعه ای و تمدنی جهت دهنده به دستگاه ها و وظیفه مند کردن آنها را دنباله گیری می کنند. بر این قاعده، کسی که بار شیشه دارد، باید با احتیاط بیشتری حرکت کند.

*** هر رسانه در روند کاری خود می آموزد، برای خود شبکه ای از رسانه های همگرا و طیفی از رسانه های همکار همسو را تدارک ببیند، تغییر سنگر حمله، نوعی جبهه گشائی جدید را رقم زده و کار را سخت می کند.

*** در حالت عادی ، رسانه ها در لایه دوم مهندسی اطلاعاتی خود یا مرحله توانمندی در تولید اخبار( گذر از لایه اول یا بازنشر مبتنی بر دروازه بانی اخبار منابع مختلف) بتدریج رابطه خود را با نهادهای قضائی- حقوقی ، بازرسی- نظارتی و بعضا امنیتی ، تقویت می کنند. آیا سرشاخ شدن نابجا و غیر هدفمند و غیر ضروری، با رسانه در چنین شرایطی ، دست بردن در لانه زنبور تلقی نمی شود؟

*** .....
موارد بیان شده را با نگاه تهدیدی ننگرید . اینها مصادیقی جزئی از اهرم های در اختیار رسانه ها برای تقابل است. بجای هدر دادن  منابع ملی و خنثی سازی همدیگر، توصیه می کنیم ، اقدام به هم فهمی ، هم شنوی و ....  منجر به مصالحه گردد. حوزه ها و موضوعات مشترک انسانی و اخلاقی و همچنین تعلقات ملی و تمدنی آنقدر زیاد است که ظرفیت بالایی برای حل حجم زیادی از اختلافات و تعارضات را دارد. لطفا این ظرفیت را شناخته و اندکی تجربه کنید.
 
این متن را با رویکرد مشفقانه و صرفا جهت اطلاع برخی از دوستان و مدیران عزیزی تهیه کرده ایم که راهکار مقابله با رسانه را ، تغییر سریع و عجولانه زمین بازی از افکار عمومی به حوزه قضائی می دانند. اندکی آرامتر لطفا ، جامعه بشدت به رسانه (حتی ضعیف ترین آنها) نیاز دارد ، خواهشمندیم تا جای ممکن ، سعه صدر در پیش بگیرید .
 
آقایان شکایت کننده از رسانه‌ها بخوانند و بدانند
اختصاصی پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین