پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۰۵۹
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵
گزارش‌های رسیده از روند آماده‌سازی عرصه برای ساخت واحد‌های نهضت ملی مسکن نشان‌دهنده کمبود زمین است. برای مثال در شهر پرند هم‌اکنون تقاضا نسبت به عرضه چهار برابر اعلام شده است.وزارت راه و شهرسازی تا کنون ۳۳ هزار هکتار زمین را برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن به شهر‌ها الحاق کرده که امکان ساخت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در این اراضی فراهم است. این در حالی است که در مناطقی از کشور به علت توپوگرافی و اراضی کشاورزی، تامین زمین به سختی صورت می‌گیرد.

شعار سال: اکنون که دو سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد به نظر می‌آید پروژه ساخت واحد‌های نهضت ملی مسکن، غیر از کمبود منابع مالی با مشکلات دیگری نیز مواجه است. هر چند این امر خود را غالبا در کلانشهر‌هایی مانند تهران نشان می‌دهد، اما برخی شهرستان‌ها نیز از این مسئله مصون نیستند.

وزارت راه و شهرسازی تا کنون ۳۳ هزار هکتار زمین را برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن به شهر‌ها الحاق کرده که امکان ساخت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در این اراضی فراهم است. این در حالی است که در مناطقی از کشور به علت توپوگرافی و اراضی کشاورزی، تامین زمین به سختی صورت می‌گیرد.

کمبود زمین؛ مانع جدی ساخت واحد‌های نهضت ملی مسکن+ راهکار تامین زمین چیست؟
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در این باره به ایسنا گفته است: در استان‌های غربی و شمالی به علت توپوگرافی و اراضی کشاورزی، تامین زمین به سختی انجام می‌شود. مالکی گفت مثلا در استان کردستان، همدان، مازندران و لرستان، به علت وجود اراضی کشاورزی درجه یک و دو و توپوگرافی کوهستانی، الحاق زمین به شهر‌ها با سختی انجام می‌شود.

ذخیره زمین شهری برای ساخت رو به اتمام است

فرهاد بیضایی کارشناس حوزه مسکن نیز در این خصوص توضیح داده است: «ما در حال حاضر در کشور کمبود زمین داریم. چند سالی است زمین‌های ذخیره شهری ما برای ساخت مناطق مسکونی رو به اتمام است. این باعث می‌شود نرخ تخریب واحد‌های مسکونی افزایش پیدا کند.»

او ادامه داده است: «در تهران ساختمان‌های دو یا سه طبقه که نسبتا قدیمی هستند را تخریب می‌کنند. این باعث هدررفت منابع می‌شود و در نهایت به جای اینکه منابع برای ساختمان‌های جدید صرف شود، تخریب انجام می‌دهیم. کمبود مسکن روی قیمت این بازار تاثیر گذاشته و کمبود زمین نیز تاثیر خود را گذاشته است. سهم زمین در قیمت تمام شده مسکن از ۵۰ درصد به ۷۰ درصد رسیده است. راهکار این است که زمین‌های ذخیره شهری را شارژ کنیم و زمین جدید تخصیص دهیم.»

این مسائل اکنون باعث کندی روند ساخت و ساز واحد‌های مسکن ملی شده به نحوی که تا به امروز حتی یک واحد مسکونی نیز به مردم تحویل داده نشده است.

فزونی تقاضا بر عرضه مسکن در شهر پرند

برخی موارد نشان می‌دهد متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در انتظار به سر می‌برند تا تکلیف آن‌ها برای ثبت نام قطعی مشخص شود.

برای مثال در شهر جدید پرند بیش از ۱۷ هزار واحد نهضت ملی مسکن به مرحله ساخت رسیده است، اما به دلیل تقاضای بالا این شهر با کمبود زمین مواجه شده است که مدیرعامل شهر‌های جدید قول داده تا پایان سال جاری کسری زمین در پرند برطرف شود. طبق آمار حدود ۷۰ هزار متقاضی تایید شده برای واحد‌های نهضت ملی مسکن در پرند وجود دارد؛ بنابراین تعداد متقاضیان در این شهر هم‌اکنون حدود چهار برابر بیشتر از واحد‌هایی است که در آینده به‌عنوان مسکن ملی تحویل داده خواهند شد. این وضعیتی است که به احتمال زیاد در مناطق مختلفی در کشور در حال وقوع است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تجارت نیوز، تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲، کدخبر: ----، tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین