پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۱۱
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰
استان لرستان با داشتن بیش از صد پل تاریخی به پایتخت پل‌های تاریخی دنیا معروف است اما این در حالی است که تا کنون این آثار تاریخی منحصر به فرد در سازمان جهانی یونسکو به ثبت نرسیده‌اند.

شعار سال: استان لرستان با داشتن بیش از صد پل تاریخی به عنوان پایتخت پل های تاریخی دنیا از آن یاد می‌شود و در صورتی که به این ظرفیت بسیار مهم توجه شود می‌توان در رونق گردشگری استان استفاده بسیار زیادی از آن برد.

با وجود اینکه بسیاری از پل های تاریخی لرستان از نظر نوع معماری و مصالح بکار رفته در دنیا شاخص بوده و مورد توجه ویژه کارشناسان قرار دارند اما تا کنون آنطور که باید از این ظرفیت‌ها در جهت توسعه گردشگری و معرفی پتانسیل‌های استان استفاده نشده است.

بدون شک اگر پل‌های تاریخی لرستان در هر کشور دیگری بود خیلی پیش از این در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده بودند و در جهت جذب گردشگر رونق صنعت توریسم استفاده زیادی از آن شده بود.

ثبت پل‌های تاریخی در فهرست جهانی زمانی اهمیت دو چندان پیدا می‌کند که می‌بینیم پل‌های لرستان در حال حاضر وضعیت نگران کننده‌ایی دارند و شدیدا به مرمت نیا دارند و لذا در صورتی که در فهرست جهانی یونسکو ثبت شوند از طریق این سازمان اعتبار ویژه‌‌ایی به این منظور اختصاص داده می‌شود و تا حدودی می‌توان از تخریب شدن این آثار تاریخی منحصر به فرد جلوگیری کرد.

از طرفی ثبت پل‌های تاریخی در فهرست آثار جهانی یونسکو موجب معرفی تاریخ و فرهنگ غنی لرستان به کل دنیا می‌شود و از طرفی یونسکو بازدید از این آثار را به کلیه گردشگران دنیا معرفی می‌کند و این باعث می‌شود تورهای گردشگری بین المللی برنامه‌های ویژه‌ایی برای حضور در لرستان در نظر بگیرند ککه موجب رونق گردشگری در لرستان و همچنین رونق اقتصاد استان می‌شود.

بر این اساس در سالیان گذشته بحث ثبت جهانی در دستور کار میراث فرهنگی لرستان قرار گرفت اما با گذشت چندین سال این پرونده کماکان در نقطه آغاز باقی مانده و هنوز گام موثری در این راستا برداشته نشده است.

بدون شک ثبت جهانی پل‌های تاریخی لرستان زمانی محقق می‌شود که مسولان استان پیگیری‌های مداومی در این زمینه انجام داده و مقدمات انجام این کار را انجام دهند .

محمد رضا اسدی معاون میراث فرهنگی استان لرستان در این زمینه در گفت و گو با سفیر افلاک بیان داشت: بیش از ۱۰۰ پل تاریخی در استان لرستان شناسایی شده که این در حالی است که کلیه پل های تاریخی لرستان ثبت موقت جهانی شده اند.

وی افزود: سال ۸۸ شورای ثبت جهانی سازمان میراث فرهنگی کشور تصمیم گرفت پل‌های تاریخی لرستان به صورت زنجیره ای در فهرست جهانی ثبت شوند.

معاون میراث فرهنگی لرستان تصریح کرد: بیشتر ابتدا یکی از پر های شاخص استان در فهرست جهانی یونسکو ثبت می‌شود پس از آن دیگر یکی پس از دیگری به صورت زنجیره ای بدون نصب می شود بر این اساس ماشین پل شاخص گلستان را انتخاب کردیم و مدارک اولیه محور تهیه نمودیم و همچنین اسکندری در آنها نیز انجام دادیم و برای همه آنها طرح مرمت جامع تهیه کردیم چرا که اینها لازمه ثبت پل‌ها در یونسکو هستند.

وی ادامه داد:بر این اساس کارگاه های مرمت و بازسازی نیز در این 6 پل شاخص تا حدود فعال شدند تا گام های بعدی برای ثبت پل های تاریخی لرستان در یونسکو برداشته شود اما با تغییر و تحول هایی که در سازمان میراث فرهنگی در دولت دهم صورت گرفت پرونده ثبت جهانی پل های تاریخی لرستان نیز به حال خود رها شد.

اسدی ابراز داشت:پس از چند سال از راکد ماندن پرونده ثبت جهانی پل های تاریخی لرستان،مجددا اوایل امسال پیگیری هایی برای به سرانجام رسیدن این کار از سر گرفته شد و کلیه اطلاعاتی که پیش از این برای ثبت جهانی پل های لذستان تهیه شده بود برای بررسی به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شد.

وی خاطرنشان کرد:در آخرین پیگیری هایی بعمل آمده در این زمینه ما از سازمان میراث فرهنگی مشور درخواست کردیم تا تمامی اقداماتی که می بایست برای ثبت جهانی پل ها صورت بگیرد را به ما اعلام کند و همچنین مشخص شود چه اقداماتی از سوی میراث فرهنگی استان و چه اقداماتی از سوی سازمان مرکزی باید صورت گیرد.

معاون میراث فرهنگی استان لرستان ثبت جهانی پل های تاریخی لرستان را گانی مهم در راستای معرفی تاریخ و فرهنگ لرستان به جهانیان دانست و عنوان کرد:یقینا برای ثبت جهانی پل های لرستان باید یک سری پژوهش ها و مطالعات جامع نیز صورت بگیرد که این کارها نیازمند منابع مالی است و علاوه بر آن این کار زمانی به سرانجام می رسد که مسولین ارشد استان نیز حمایت های لازم را در این زمینه انجام دهند.

وی افزود:یکی دیگر از اقدامات مهمی که در راستای ثبت جهانی پل های تاریخی لرستان باید صورت بگیرد این است که حریم این پل ها باید آزادسازی شده و در تملک میراث فرهنگی و دولت قرار بگیرد که این موضوع نیازمند اعتبار زیادی است.

اسدی به آخرین وضعیت پرونده ثبت جهانی پل های تاریخی لرستان اشاره نمود و بیان کرد: تا کنون کلیات این طرح مشخص شده است اما جزئیات طرح و اینکه به طور دقیق چه اقداماتی باید انجام شود، باید از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور به ما اعلام شود که تا کنون این کار صورت نگرفته است.

این مسول عنوان داشت:ثبت موقت پل ههای لرستان در یونسکو باعث توجه این سازمان جهانی به پل های تاریخی نمی شود و در حقیقت تا زمانی که ثبت جهانی به صورت قطعی انجام نشود هیچ کمک حمایتی چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ تحقیقاتی و مطالعاتی از پل ها از سوی یونسکو صورت نمی گیرد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی بازتاب گهر، تاریخ انتشار: 7 آذر 1395، کد مطلب: ۴۸۶۱:www. baztabgahar .ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین