پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۱۸۴
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۶
برخی از شهروندان در خصوص آلودگی محیطی ایجادشده توسط انبارهای ضایعاتی خودگردان حاشیه یاسوج ابراز گلایه کرده‌اند که واکنش مسئولان محیط زیست را به همراه داشت.

شعارسال: شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از مهاجرپذیرترین شهر‌های جنوب کشور محسوب می‌شود که روزانه بر میزان حاشیه‌نشینی در آن افزوده می‌شود.

دود زباله انبارهای خودگردان ضایعاتی در چشم مردم یاسوج

مهاجرت از روستا و افزایش جمعیت شهرنشینی به‌منظور بهره‌گیری از امکانات بیشتر، همچنین بالا بودن قیمت زمین و مسکن در شهر یاسوج موجب روی آوردن برخی افراد به حاشیه‌نشینی شده است، همچنین برخی افراد نیز به دلیل دور بودن از هیاهوی مرکز شهر و شلوغی آن حاشیه شهر را برای زندگی انتخاب کرده‌اند.

*حاشیه‌نشینی و چالش‌های پیش‌رو

اما یکی از چالش‌های پیش‌روی حاشیه‌نشینان شهر یاسوج، وجود انبار‌های ضایعاتی خودگردان و بدون مجوز است که اقدام به سوزاندن غیراصولی پسماند‌ها و ضایعات می‌کنند

یکی از شهروندان در تماس تلفنی با رسانه از وضعیت نامناسب انبار‌های ضایعاتی در منطقه «کردلاغری» یاسوج گلایه کرده و افزود: روزانه شاهد آلودگی زیست‌محیطی ناشی از سوزاندن ضایعات در این منطقه توسط افراد جمع‌آوری‌کننده ضایعات هستیم که آسایش ما را سلب کرده‌اند.

وی افزود: در منطقه کردلاغری کارگاه‌های تولیدی زیادی وجود دارد و همچنین خانوار‌هایی در این منطقه زندگی می‌کنند که علاوه بر بوی مشمئزکننده پسمانده‌ها، دود ناشی از آتش زدن ضایعات ما را به ستوه آورده است.

این شهروند بیان کرد: فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای فعالیت اقتصادی این افراد و نبود مکان مناسب برای تجمیع ضایعات باعث شده تا برخی افراد در همان محیط محدود انبار و کارگاه نسبت به سوزاندن، ذوب کردن و خرد کردن ضایعات اقدام کنند.

*تشکیل پرونده قضایی برای ۳۰ انبار خودگردان ضایعاتی در حاشیه شهر

در این خصوص رئیس اداره محیط‌زیست بویراحمد عنوان کرد: در این خصوص دهیاری‌ها باید اقدام کنند و امور صنفی که مجوز‌ها را صادر می‌کند باید به این قضیه ورود کند.

منوچهر بادام فیروز با اشاره به اینکه پایش به صورت هفتگی انجام می‌شود گفت: سوزاندن ضایعات و پسماند‌ها را معمولاً در شب و به دور از چشم مأموران ما انجام می‌دهند که اغلب این افراد زباله‌گرد هستند.

وی افزود: در ۲سال اخیر برای بیش از ۳۰ مرکز غیرمجاز بازیافت زباله در یاسوج پرونده قضایی تشکیل و خاطیان به دادسرا ارجاع داده‌شده که منتج به رای مناسب شده است.

*پایش‌های مکرر و اخطار به خاطیان

بادام فیروز با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در خصوص کنترل انبار‌های ضایعاتی صورت گرفته است، گفت: طبق پایش‌های مکرر برای خاطیان اخطار‌های ۵‌روزه، ۱۰‌روزه و ۲۰‌روزه صادر می‌شود که در صورت نتیجه نگرفتن وارد سیر مراحل قضایی می‌شود.

وی به مرکز بازیافت شهر یاسوج اشاره‌کرده و گفت: مکان مناسبی مثل شهرک جوشکاران برای ضایعاتی‌ها وجود ندارد که امور صنفی و شهرداری برای ساماندهی آن باید مکانی خاص را در نظر بگیرد، در حال حاضر سایت دوپشته دشت روم برای بازیافت زباله شهر یاسوج در نظر گرفته‌شده که هنوز وارد مدار نشده است.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت صبح زاگرس، تاریخ انتشار: 21مرداد1402، کدخبر: 229237،sobhezagros.ir

اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین